Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Mike
#23524
Met deze lengtes is tuien echt een must, er bestaan ook portable mastjes en misschien gaat het ook met een vlaggemast ;)

Mocht je een plat dak hebben, schuur of huis (nog beter) dan daarop plaatsen, dan win je alweer wat hoogte.

Maar waarom kan je niet op het huis iets bevestigen? dan zit je al snel boven het dak uit.
Door weerstation
#23526
Mike schrijft:
Mocht je een plat dak hebben, schuur of huis (nog beter) dan daarop plaatsen, dan win je alweer wat hoogte.

Maar waarom kan je niet op het huis iets bevestigen? dan zit je al snel boven het dak uit.


De windmeter staat nu met beugels tegen een garage aan. Op 40 meter afstnd staat een bomenrij die momenteel nogal wat invloed heeft op de windmeting.

Mijn overige meetapparatuur staat redelijk vrij opgesteld in een weiland op ongeveer 30 meter van de dichtstbijstaande bebouwing. Om zo nauwkeurig mogelijk te meten wil ik de windmeter daar ook naartoe verplaatsen.
Door weerstation
#24031
Diverse dagen van mijn vakantie zijn er aan opgegaan. Maar hij staat.

Bij toeval kwam ik in het bezit (ook nog gratis) van 2 dikwandige gegalvaniseerde buizen van 6 meter per stuk. 1 van 60mm en 1 van 50mm doorsnee, 4mm dik.

Na deze in elkaar gelast te hebben blijkt het een hele stevige mast voor de windmeter te zijn, maar ook een zware. De mast staat vast aan een u-balk die in een flinke betonvoet verankerd staat. Via een scharnierpunt op de u-balk is de mast omhoog te zetten of omlaag te laten. De buis is behoorlijk stug en buigt maar weinig door, het wachten is op een stevige herfststorm voor de praktijktest.

Inmiddels ben ik bezig het meetveld opnieuw in te richten. Over enige tijd een beschrijving en foto's van het weerstation. Een foto van de mast wil ik jullie niet onthouden.



Na enkele dagen blijkt al dat de windmeting belangrijk verbeterd is. Zoals verwacht heb ik veel minder last van de bomenrij die eerst nogal wat invloed op de meting had.

Iedereen bedankt voor het reageren.
Bijlagen
P1000178.jpg
P1000178.jpg (7.76 KiB) 5492 keer bekeken
Door SpeedyGJ
#24032
Dat is een flinke gevaarte! Gefeliciteerd hiermee!
1 deze dagen zal ik ook aan de gang gaan om de windmeter met 1 meter te verhogen, kijken of dit wat uit kan maken qua wind uit NW waar ik nu nog beetje invloed heb.
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24034
Goeiendag,Wat een mast.:S

Nee,een prachtige mast ziet er goed uit,hoe hoog is ie nu?

Mvg,

Martijn
Door WEERSTATION KLAZIENAVEEN
#24037
SpeedyGJ schrijft:
2 dikwandige gegalvaniseerde buizen van 6 meter per stuk.


Kortom 12 meter als ik het goed heb :P


Ja inderdaad ja. 2 x 6 = 12 Ik las er ff overheen.

Ben nog wel benieuwd naar een foto van de voet waaraan de mast vastzit.

Dat kan nog meetellen voor de totale lengte of misschien zit de mast nog een stuk in de grond.

Mvg,

Martijn
Door SpeedyGJ
#24039
@Klazienaveen: Nee de mast zit aan de voetsteun, dus een U mast waardoor deze kan kantelen, het kan dus zijn dat de totale hoogte rond de 13 meter zit.

@Tonky: En nee je zal vast wel niet de enige zijn, zolang je maar goed zit qua wind dan is er nergens om hierbij op te winden :D