Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door weerstation
#23473
Heeft er iemand ervaring met aluminium buis als mast voor de windmeter.
Mijn gedachten gaan uit naar 6 meter aluminium buis van 48 mm met daarin 6 meter 42 mm. Beide buizen hebben een wanddikte van 3 mm. Dunste buis komt 2 meter in de dikkere buis te zitten om op 10 meter uit te komen.

Geheel zou vrij moeten komen staan bevestigd aan een bok met betonnen voet zoals bij kantelmasten gebruikt wordt. Hoogste bevestigingspunt 2 meter boven de grond.

Iemand ideeën over de stevigheid, doorbuigen, op een aanmerkingen zijn van harte welkom.
Door etab
#23478
Ik heb een cv buis gekocht van 2 meter en met 2 cv beugels op mijn dakkapel vast gezet.
Het mooie is dat ik met 2 roestvrij stalen schroefjes 1 maal per jaar ze hem even naar beneden haal om een batterij te vervangen.
Door jeroenzwart
#23483
Ik heb nagenoeg de situatie die je beschrijft, alleen zitten bij mij de buizen tegen het huis gemonteerd. Vanaf het bovenste bevestigingspunt steekt de mast met ongeveer 4,5 m vrij omhoog. De buizen zijn ca. 4 m in elkaar geschoven en gefixeerd met 2 bouten per uiteinde van de overlappingen. De mast is behoorlijk stabiel en zwiept alleen een klein beetje bij harde windstoten, de uitwijking bedraagt dan enkele centimeters.
Overigens heb ik diameters van 50 mm en 42 mm gebruikt met een wanddikte van 3 mm. Dat kan ik je aanraden, dan heb je 2 mm speling om de buizen in elkaar te schuiven. Zonder deze speling gaat je dat waarschijnlijk niet lukken...
Ik wilde het oorspronkelijk net zo doen als jij, maar vanwege problemen met bouwvergunning he ik ervoor gekozen hem tegen het huis te monteren, hoogte van de meter zit op ca. 12 m. Alleen dan had ik de mast wel bevestigd met tuidraden, zowel nabij de top als halverwege de mast. Ik denk dat zonder die tuidraden de mast teveel zal gaan zwiepen, dus dat zou ik je zeker aanraden...
Succes!
Door meteo ten boer
#23487
Goedemorgen ik heb dus het volgende gedaan. Ook een aluminium buis maar dan komt deze uit een kas daar hadden vroeger scherm gordijnen gordijnen ingehangen. heb er twee van 6 meter van 20 euro dus even zoeken. Aan het einde van die buis zit een verdunning en een inkeping schuif je zo de andere eroverheen, wat wel belangrijk is om deze zowel boven in te schoren en in het midden. Bij erge wind gaan ze lekker heen en weer. Nu werk ik in het aluminium ik weet dus uit ervaring dat het hoogstens knikt en niet breekt maar zonde van je station. In de grond heb ik een steigerbuis geslagen die aan de bovenkant half plat gemaakt werkt perfect.

Gr Jan
http://www.meteotenboer.nl
Door tinuz97
#23493
Ik wil binnenkort ook een nieuwe maken,en ook de uv-sensor en solar van de Davis eraan maken......
Maar weet bijgod niet hoe,ze zitten nu met een aparte beugel van davis aan de achterkant van de 'regenton'.
Helaas heb ik niet constant zon op deze plek,en wil ze dus graag het dak op hebben.
Nu heb ik alu ook,maar zit te denken aan een dunne tv pijp,dus geen dikke stijgerpijp want die is te zwaar.
En met dat dunne alu van nu ben ik bang dat het nog meer gaat zwiepen met solar en uv erop.
Iemand handige tip hoe je dat aan een pijp kan bevestigen?

@ topic starter: alu is dus leuk maar zwiept nogal,ik denk (mijn theorie) hoe meer zwiepen,des te meer afwijking is de windgegevens,uiteraard mijn eigen theorie,of het zo is weet ik niet ;)
Door meteo ten boer
#23494
Tinuz misschien een idee maar in het midden van die solar en uv beugel heb je nog ruimte. zou het daar mee mogelijk zijn om iets te maken waarmee je het oftewel op de buis of om de buis iets zou kunnen maken in de trend van een beugel, ik kan me voorstellen dat als je geen zon hebt de gehele dag dat het dan afwijkt, hier heb ik dan een grote tuin dus kan op de hoogte blijven die gewenst is.

groetjes jan
Door weerstation
#23511
Allereerst iedereen bedankt voor de tips en het meedenken. Conclusie is dus, kan wel maar zonder tuikabels zal het geheel erg gaan zwiepen. En zoals Tinuz al aangeeft zal dit de meetgegevens beinvloeden.
Ik wil geen tuikabels gebruiken, misschien dat ik iets met stalen buizen van een wat grotere diameter kan fabriceren. Ik houdt jullie op de hoogte.
Door andre
#23520
hallo
zou het ook wat zijn om beugeltjes te maken van draadstang die kan je zo buigen en op lengte maken zo je zelf wilt.

heb ik ook gedaan, werkt goed

draadstang
moertjes

vrg andre roden
Door etab
#23521
weerstation schrijft:
Allereerst iedereen bedankt voor de tips en het meedenken. Conclusie is dus, kan wel maar zonder tuikabels zal het geheel erg gaan zwiepen. En zoals Tinuz al aangeeft zal dit de meetgegevens beinvloeden.
Ik wil geen tuikabels gebruiken, misschien dat ik iets met stalen buizen van een wat grotere diameter kan fabriceren. Ik houdt jullie op de hoogte.


Tuikabels??

Die van mij is 2 meter en steekt boven de nok van het huis uit.
Er zwiept helemaal niks aan die buis?
Door weerstation
#23522
Tuikabels??

Die van mij is 2 meter en steekt boven de nok van het huis uit.
Er zwiept helemaal niks aan die buis?


Een buis van 2 meter zal idd weinig op en neer gaan. Mijn vraag ging over een aluminium buis die 8 meter vrij staat. Tuien zal dan geen overbodige luxe zijn.