Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door baroman
#24235
Beste allemaal

Ik heb een windsnelheidsmeter deze heeft ook een volt uitgang voor op een datalogger of computer en recorder nammelijk instelbaar van 340 mv naar 10V.
Hoe krijg ik een gemiddelde windsnelheid over een tijd van 10 min. op de recorder, wat voor kondensator en weerstand heb ik nodig?:(

Groeten Ronnie..;)
Door pb2rdf
#24238
baroman schrijft:
Beste allemaal

Ik heb een windsnelheidsmeter deze heeft ook een volt uitgang voor op een datalogger of computer en recorder nammelijk instelbaar van 340 mv naar 10V.
Hoe krijg ik een gemiddelde windsnelheid over een tijd van 10 min. op de recorder, wat voor kondensator en weerstand heb ik nodig?:(

Groeten Ronnie..;)


Ronnie :
RC tijd : 600s
1/RC = 600s


Speel zelf maar verder met deze formule om te kijken, ervaren of het voldoet aan jouw verwachtingen.

Verifiëer door per seconde, of bv 10s te samplen en deze samples over 10min te middelen.

grtn, Peter
Door baroman
#24283
Oke Peter.
Eens even kijken of ik hierwat mee kan, ik moet dus een kondensator hebben van uf 600?
en een weerstamd van 600s? maar wat betekent het getal 600 de s zijn seconden neem ik aan.

Groeten Ronnie..
Door pb2rdf
#24297
pb2rdf schrijft:
baroman schrijft:
Beste allemaal

Ik heb een windsnelheidsmeter deze heeft ook een volt uitgang voor op een datalogger of computer en recorder nammelijk instelbaar van 340 mv naar 10V.
Hoe krijg ik een gemiddelde windsnelheid over een tijd van 10 min. op de recorder, wat voor kondensator en weerstand heb ik nodig?:(

Groeten Ronnie..;)


Ronnie :
RC tijd : 600s
1/RC = 600s


Speel zelf maar verder met deze formule om te kijken, ervaren of het voldoet aan jouw verwachtingen.

Verifiëer door per seconde, of bv 10s te samplen en deze samples over 10min te middelen.

grtn, Peter

Ronnie,

Ik dacht dat je wist waar je het over had, doordat je mbv een RC combinatie een gemiddelde spanning over de condensator wou meten, maar blijkbaar niet.

1/RC=600s (10 minuten)
omgerekend : RC=1/600

R : waarde weerstand
C : waarde condensator
dus als C = 1uF dan is R= 1/(600 * 1uF)
R= 1666 ohm

Je kan eventueel met een factor 5 werken, R wordt dan 8333 ohm.
Je kunt proberen met waarden uit de standaard reeks voor condensator, weerstand het dichtst bij de 10 minuten uit tekomen.

Je kan dit ook bereiken dmv van een opamp met lineaire versterking, door de vesterking zo in te stellen dat deze op 10 minuten uitkomt.

Voor testen verwijs ik je wat ik eerder heb aangegeven.

Weerstands, condensator reeks :
http://docweb.khk.be/Peter%20Mertens/bestanden/weerstanden.pdf
ttp://www.breem.nl/fldbgr/bgre.htm
werking opamp :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Operationele_versterker
http://www.breem.nl/fldbasis/pgbasis-06.htm

Suc6 met experimenteren.
grtn, Peter
Door baroman
#24323
Hoi Peter

Bedankt voor de informatie, ja van electronica heb ik geen kaas gegeten ik ben metaalbewerker en lasser van beroep.:laugh:
Maar ik ga er eens mee aan de slag nu weet ik wat ik zeggen moet in de electronicazaak en wat de waarde`s zijn van de kondensator en weerstand.
En het zelf aansluiten lukt mij HOOP IK:huh: ook nog wel, Maar als straks Enschede zonder spanning zit dan weet je dat ik dat ben.:woohoo:

Groeten en bedankt Ronnie.. :)
Door pb2rdf
#24344
baroman schrijft:
Hoi Peter

Bedankt voor de informatie, ja van electronica heb ik geen kaas gegeten ik ben metaalbewerker en lasser van beroep.:laugh:
Maar ik ga er eens mee aan de slag nu weet ik wat ik zeggen moet in de electronicazaak en wat de waarde`s zijn van de kondensator en weerstand.
En het zelf aansluiten lukt mij HOOP IK:huh: ook nog wel, Maar als straks Enschede zonder spanning zit dan weet je dat ik dat ben.:woohoo:

Groeten en bedankt Ronnie.. :)

Dat Enschede zonder licht zit heb ik geen last van.:woohoo:
Als je het weer maar niet beïnvloed .....

Nog een tip, je kan de weerstand samenstellen uit een vaste en een variabele (potmeter) weerstand. Dan kan je de tijd ook op 10 min afregelen.

Kijk hier ook eens naar ivm theorie.
http://www.thuisexperimenteren.nl/science/electronica/rctijden.htm

Heb me vergist :ohmy: in de formule, moet zijn :
1/RC = 1/t
hieruit volgt RC = t

Als je R wilt berekenen : R= t/C
Als je C wilt berekenen : C= t/R

Als :
t=600s
C=1000uF
Dan is R : 600kohm

R kan je samenstellen uit een weerstand van 470k en een variabele weerstand van 220k.

Om de tijd te verdubbelen zal je of de R, of de C moeten vergroten.
Je kan een extra C parallel koppelen aan de C van 1000uF, zelfde waarde, jhe hebt dan 2000uF.

experimenteerse ....
grtn, Peter