Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Willy Peters
#64091
Hoi Frans,

Dat zijn mooie ontwikkelingen! Hier heb ik ook oren na, mede het feit dat ik voor een paar jaar i.c.m. Weather Display bezig geweest ben. Helaas was de reolutie veel te groot.

Nu moet ik zo weg maar welke arduino gebruik je hier voor? Ik heb even snel gekeken maar het schijnt dat er meerdere uitvoeringen zijn?

groet,

Willy
Door Snarf2000
#64093
Hoi Willy.

Ik gebruik momenteel een arduino Pro Micro.
Deze is heel erg klein en kost ook bijna niets.
Ik koop ze altijd hier

De Micro is zeer klein, maar heeft minder poorten.
Zelf gaat mijn voorkeur uit naar de UNO. (of de Mega)
Je kunt daar een ethernet shield op plaatsen als uitbreiding.
Hij kan dan rechtstreeks aan je netwerk hangen.

Voor de Uno is ook veel geschreven, maar nagenoeg alle code is verwisselbaar op de meeste boards.
Ga je grotere lappen tekst schrijven, dan is de Uno of mega toch meer geschikt.
Het interne programmeerbare geheugen is maar beperkt.

Heel veel sensoren, waaronder bv ook de 1-Wire DS1820 zijn makkelijk uit te lezen en verkrijgbaar op Ebay.

Grt Frans
[spoiler]
Pas op !!
Het spelen met een arduino is verslavend door zijn vele mogelijkheden.
Voor je het weet heb je voor 100 euro aan onderdelen gekocht. :laugh:
[/spoiler]
Door jorissynaeve
#64094
ws vreewijk schrijft:
@ Joris denk je dat de eerste sensor kans van slagen heeft samen met een ds2438z+

Chris, dit zal niet lukken. Een ds2438 is voor een spanning te meten. De HC-SR04 moet getriggerd worden en de afstand is lineair met de tijd dat hij een signaal terug stuurt.


De resolutie van een HC-SR04 is 0.3cm, wat vrij hoog is. Alleen is nergens vermeld wat de accuraatheid is. Dat is eigenlijk vele malen belangrijker dan 0.3cm resolutie. De resolutie duidt enkel op het feit dat je 0cm en 0.3cm kunt lezen, maar geen 0.2cm bv. De accuraatheid duidt hoe precies jouw meting is. Als de sensor een accuraatheid heeft van 3cm, is het systeem in onze regio natuurlijk nutteloos.
Door ws vreewijk
#64100
Hi Joris,
Ok duidelijk ik had me niet in de beschrijving verdiept zodoende.

Toevallig was ik op zoek naar wat anders (in combi met de ds2438z+) en kwam ze toen tegen,vervolgens kwam ik hier op het forum en dacht ik post het even.
Ben benieuwd wat Frans voor metingen kan doen want dat is precies de ene sensor die ik gepost had.
gr Chris
Door ws vreewijk
#64148
Graag kom ik op dit item even terug.

de ds2438 in combinatie met een afstand sensor liet me even niet los.

Wat te denken van deze sensor GP2Y0E02A deze sensor werkt tussen 4cm en 50 cm voor onze toepassing ruim voldoende denk ik.
Grote voordeel deze heeft een analoge output , die wat voor de configuratie heel belangrijk is een liniar verloop heeft,nog een groot voordeel prijs rond de $10,00
misschien zelfs goedkoper als je zoekt op ebay of zo.

Hier de link http://sharp-world.com/products/device/ ... e02a_e.pdf


Als je bijvoorbeeld weatherdisplay neemt kan je voltage waarde no snow ingeven en vervolgens dan de spanning t.o.v .......cm sneeuw.

De vraag is hoe nauwkeurig is deze sensor.

Deze soort sensors is er in meerdere afstanden.
http://www.sharp-world.com/products/dev ... gram2.html


Wie denkt ermee?

gr Chris
Door Willy Peters
#64150
de sensor op zich zal misschien wel goed werken. De nauwkeurigheid van de sensor zal ook wel goed zijn. Maar de omzetting in WD is onnauwkeurig. Ik heb ooit een spanningsdeling gemaakt met een potmeter en deze analoge spanning aangeboden op de 1-Wire ingang. WD maakt te grote stappen zodat de resolutie te groot is om de sneeuwhoogte op 1cm nauwkeurig te meten. Misschien zijn er inmiddels updates van WD en dat de resolutie verbetert is, dat weet ik niet.
Maar experimenteren met deze sensor kan natuurlijk altijd. Voor het geld hoef je het niet te laten.

Willy
Door ws vreewijk
#64153
Hallo Willy,

Ai dan kan je de duurste sensor nemen die er is als dat zo is en zal het nooit goed gaan werken.

Software matig gaat het dus mis.

Ik gebruik zelf ook een vrijoude versie van wd.

Ik zal eens op het WXforum gaan snufelen.
gr Chris.

EDIT die test kan je alleen goed uitvoeren met een 10 slagenpotmeter volgens mij,heb je dat zo getest Willy.
Anders is het veel te grof en krijg je die grote sprongen in je meting.
Door Willy Peters
#64154
Inderdaad met een 10 slagen potje getest.

Het probleem is dat wij een paar cm sneeuw al willen meten.
Ik ben benieuwd wat de nauwkeurigheid is van de sensor i.c.m. de py waar Frans mee meet.
Als de nauwkeurigheid 0,5 cm is zou dit super zijn.

Willy
Door ws vreewijk
#64155
Hallo Willy,
Ha ik had het kunnen weten dat je niet over een nacht ijs gaat:)
Dan kunnen we dat verder vergeten.
Of andere software mr soft kan ook.
Maakt niet uit de ds2438 komt toch wel van pas Conr heeft een mooie licht sensor met analoge uitgang ook leuk.

Ja Franzie ben je nog verder gegaan ?

Gr Chris
Door jorissynaeve
#64156
Mijn allereerste versie was zo'n infrarood sensor van Sharp. Op zich wel mooi, maar resolutie en precisie is te laag voor hier in de Benelux. Verder, en misschien wel nog belangrijker: het is een IR-signaal. De snelheid is vrij gevoelig voor temperatuur en vochtigheid. Je zou dus de metingen zeer goed moeten kalibreren en dat is mij toen niet gelukt (er is nog een sterk temperatuurverschil tussen de sensor en het oppervlak waarnaar je meet).
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19