Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Willy Peters
#42722
Ben al een hele tijd bezig met het testen van een sneeuwhoogte meter d.m.v. 1_wire. Afgelopen winter heb ik meegedaan met het project sneeuwhoogte meter. Ik heb hier veel hulp gehad van Joris. Het nadeel van die sensor is, dat naarmate de sneeuwhoogte verandert, de uitgangsspanning van de sensor logaritmisch veranderd. Joris heeft hier software voor geschreven, iets waar ik helemaal geen kaas van gegeten heb.

Op het forum van WD liep afgelopen zomer ook een project van een sneeuwsensor. Deze werkt met een ultrasoon sensor en deze is uit te lezen met 1-Wire via WD.

Ik heb alles nu in een kastje gebouwd en wil dit aan een beugel in de tuin plaatsen. De hoogte van de sensor komt vooralsnog op een hoogte van 125cm. Dit is heel erg optimistisch want normaal gesproken zal er nooit 1 meter sneeuw vallen. Ik kan mij maar 1 winter herinneren waar de sneeuw bij ons thuis 1 meter hoog lag (1963) maar dit was ook nog eens opgewaaid. Je kunt via de 1_wire reader in WD een andere hoogte instellen. Hier wil ik nog wat mee experimenteren.

Willy
Bijlagen
P1040773_resize.JPG
P1040773_resize.JPG (48.83 KiB) 2199 keer bekeken
Door jorissynaeve
#42740
Mooi gemaakt Willy. Al ben ik nog steeds benieuwd of deze sensor bruikbaar is bij ons omwille van de resolutie? Als ik zie dat je met de sensor tussen 15cm en 6.45m kunt meten en de sensoroutput tussen 0 en 2.55V ligt, zal de sensor een resolutie van 2.47cm hebben. Dat is nogal hoog vind ik. Maar ik ben benieuwd. Bij goede resultaten probeer ik ook deze sensor uit vermoedelijk.
Door jorissynaeve
#42860
Ik heb gezien dat mijn ir-sensor soms zeer onstabiel is. Er zijn perioden waarbij dagen aan een stuk een redelijk constante waarde gegeven wordt, maar dan zijn er perioden waarbij de sensoroutput redelijk varieert waardoor ik buiten de mm-resolutie en in de cm-resolutie beland. Dit is volgens mij niet te verklaren door temperatuursverschillen. Vermoedelijk ergens toch een slecht contact of stroomverlies. Vandaar zal ik dit weekend mijn ir-sensor opnieuw in elkaar steken, deze keer met een zelf gemaakt printje.
Door ws vreewijk
#42863
Goede middag Joris,

Hoewel ik hem zelf niet heb toch even een reactie.
Ooit wel eens gelezen dat weerkaatst licht al dan geen zonlicht een afwijking kan geven ..... waren je variaties dus tijdens zonlicht of ook in de avond.

Ook de voeding zou een reden kunnen zijn het plaatsen van een extra elco direct op de print maakt in elk geval je voedings spanning een stuk stabieler.

mvr gr Chris
Door jorissynaeve
#42864
Op de grafiek zie je dat de sensor (rode lijn) onstabiel wordt rond 9 november. Daarvoor was die zeer stabiel. Er is 1 drop in spanning op zondag 6 november en dit is door een plankje (1cm) die ik van onder de sensor gehaald heb.
De groene lijn is de inputspanning, die geen verschil heeft voor of tijdens de instabiele periode.
Bijlagen
meteograph-f11baad3542c824f3dda9f767e60ba30.png
meteograph-f11baad3542c824f3dda9f767e60ba30.png (7.13 KiB) 2199 keer bekeken
Door Willy Peters
#42865
Ik heb op dit moment een proefopstelling op de hobbyzolder staan om sneeuwhoogte te meten. Maar ik ben toch bang dat de resolutie te grof is. Je kunt dus best wel eens gelijk hebben Joris. Nu heb ik de sensor op een hoogte staan van 100cm. Op de vloer ligt nu een blokje van 20cm hoog met daarop een wit plaatje. WD geeft nu een hoogte aan van 25 cm. Naarmate ik de "sneeuwhoogte" hoger maak wordt de meting wel nauwkeuriger. Maar goed, 5cm verschil is natuurlijk geen optie.

Zou een afstandmeter die je in de bouwmarkt kunt kopen geen mogelijkheid zijn? Als je nu zo'n ding zou slopen en het analoge signaaltje oppikt en aan de 1-Wire aanbied? Vplgens mij moet dit kunnen. Wie heeft hier ideeën over?

Willy
Door ws vreewijk
#42866
@ Joris ja vreemd zeg lijkt wel na het verwijderen van het plankje hoewel daar weer een aantal dagen na zit.
De voedings spanning geloof ik niet meer in na het zien van je grafiek daar zit niet het probleem.

@ Willy,ja volgens mij kan dat alleen dr vraag hoe nauwkeurig is zo,n ding en wat doetie als dat continue aanstaat.


gr Chris
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 19