Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Willy Peters
#42868
Zo'n ding werkt meestal op een 9V batterijtje. Die kun je vervangen door een voedingkje. Dat is niet zo spannend. Echter de levensduur? De laser van een CD of DVD speler gaat toch ook lang mee?
De nauwkeurigheid is wel aardig goed. Ik zag er eentje bij Conrad voor net iets meer als 25 euri. De nauwkeurigheid op 15meter was een paar mm.
Door Willy Peters
#42869
Geert,

Misschien wel, maar als ik in de specs kijk dan is de meetafstand tussen de 20 en 600cm.
De vraag is nu hoe je dit moet zien? Kun je de sensor dan op een hoogte plaatsen van bv. 1 meter en dan vanaf 0 tot 100cm meten? Of kan de sensor pas vanaf 20cm tot 1 meter meten?

Willy
Door Willy Peters
#42871
Oeps,

Weet je wat zo'n sensor bus cm modul kost? 269,= Euri!

Ik wil wel goed kunnen meten maar voor 4 maanden per jaar dat er kans is dat er sneeuw valt? Ik denk dat de prijs hiervoor wel erg hoog is.

groet,

Willy
Door jorissynaeve
#42872
@Geert: heb die sensor (Ultrasoon 20cm-600cm) al eens ergens tegen gekomen. Echter is die resolutie in dezelfde orde van diegene die Willy gebruikt.

@Willy: zat ook al te kijken voor analoge laser-afstandssensoren. Alleen kwam ik steeds bij sensoren van meer dan 1000€. Ergens een sensor uit demonteren (uit een distrometer) lijkt mij wel doenbaar als die een analoog signaal genereert en als die resolutie goed is. Al betwijfel ik dat een bouwmarkt-distrometer nauwkeurig genoeg is.
Door Vijversenkoi
#64078
Hallo

Vandaag een 3 a 4 cm sneeuw gevallen hier. Hoe staat het met dit project?
Op welke manier meten de meeste nu hun sneeuwhoogte? En wat is jullie ervaring.
Door jorissynaeve
#64084
Ik meet met een maxbotix sneeuwsensor. Maar sinds 2 jaar nog geen goede situatie gehad om deze te kunnen testen...
Door ws vreewijk
#64085
Er waren meer mensen met problemen vanwege de sensor.
Misschien is deze iets?

http://www.hobbyelectronica.nl/product/ ... ne-sensor/

Als je het moet geloven is de resolutie 0.3cm


Ze hebben er trouwens nog twee in het assortiment.
http://www.hobbyelectronica.nl/product- ... rs/page/4/

het bedrag is vele malen lager als de maxbotix maar dat is wel een super de luxe sensor en Joris en Willy hebben goekope versie.s geprobeerd maar dat werkte niet stabiel.

@ Joris denk je dat de eerste sensor kans van slagen heeft samen met een ds2438z+

gr Chris
Door Snarf2000
#64086
Ik heb de HC-SR04 Ultrasone sensor al een tijdje in huis. (ca € 1,10 op Ebay) B)
Samen met een Arduino is deze heel makkelijk uit te lezen.

Je kan hem gebruiken als afstand meter.
En als je "vaste hoogte" verminderd door "gelezen hoogte",
dan heb je in principe de juiste sneeuwhoogte.

Ik zal er een dezer dagen eens mee spelen.
Dit kan nooit moeilijk zijn.

En een arduino koppelen aan je website is ook helemaal niet zo moeilijk.
Momenteel gebruik ik een regensensor die ver voor de eerste tip in de regenmeter kantelt, mij verteld dat het cq, "droog", "vochtig" of "nat" is.

Nadeel van de arduino is dat hij nog met enige regelmaat zijn verbinding met de router kwijt is. Een schakelklok er tussen die met enige regelmaat de arduino opnieuw opstart is voorlopig nog even de beste oplossing.
Dit is een link naar de regensensor.

Ik hou jullie op de hoogte.

Grt Frans
Door Snarf2000
#64087
Ik ben vanavond even wezen spelen met de Arduino en de HC-SR04 Ultrasone sensor.
Dat was een vreselijk makkie.
Binnen een half uurtje klaar.
hij leest keurig de afstand (30 cm) uit. :laugh:
Ik heb ik de code gezegd dat hij de montagehoogte minus de sensorreading moet tonen.
Als ik hem dichterbij de grond doe, lopen de waardes op.
Nu zou hij een buitenopstelling moeten krijgen in een leuke behuizing.

Afbeelding

Afbeelding

Grt Frans
Door Vijversenkoi
#64088
He allen

Ik heb pressies hier weer wat leven in dit project geblazen.
Leuk, laten we hier misschien weer wat ideetjes uitwisselen?
Regen sensor of sneeuwsensor of wat dan ook is welkom.
Ik kan op dit moment zowel met een Raspberry Pi als met een Arduino redelijk overweg, nu ja, redelijk overweg laten we het zo stellen.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19