Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door WSWijk
#25330
jorissynaeve schrijft:
De sensors hebben een bereik van 10-80cm. Dus de minimumgrens wilt zeggen, de minimumafstand tot de sensor is 10cm, de maximumafstand dat de sensor kan meten is 80cm. Dit is doordat de sensor de afstand bepaald adhv hoeken (zie http://www.acroname.com/robotics/info/a ... sharp.html)
In onze toepassing moeten we onze sensor dus op ongeveer 80cm boven de grond plaatsen. Indien de sensor dan 80cm meet, is er 0cm sneeuw. Indien de sensor 20cm meet is er dus 60cm sneeuw. Nu, indien er 75cm sneeuw valt zou de afstand tot de sensor maar 5cm zijn en die afstand kan de sensor dus niet meten.


Dan zou ik dus voor de 20-105 gaan. Lijkt me het beste. Dan kan je dus 105-20=85 cm sneeuwhoogte meten. Of zie ik dat verkeerd?

En hoe vaak is het voorgekomen hier dat er meer als 85 cm sneeuw is gevallen?
Door jorissynaeve
#25331
Het is 20-150 dus 130cm sneeuw. Dit zou beter zijn voor sensoren in de Ardennen.
Wat is trouwens de maximum sneeuwdikte ooit gemeten in de Benelux?
Door WSWijk
#25332
jorissynaeve schrijft:
Het is 20-150 dus 130cm sneeuw. Dit zou beter zijn voor sensoren in de Ardennen.
Wat is trouwens de maximum sneeuwdikte ooit gemeten in de Benelux?


Nou, da's nog mooier dus. Ik zou dus voor deze gaan dan.
Door Goris
#25333
ter inf. vond ik dit op http://www.vwkweb.nl/cms/index.php?opti ... iew&id=193
De maximale dikte van de sneeuwlaag in een goed sneeuwjaar, loopt op tot zo'n 30 centimeter op de hoogvlakten. Soms sneeuwt het echt hard en een paar keer per eeuw ligt er in Botrange meer dan 100 centimeter sneeuw. Ook een sneeuwstorm op 16 februari 1969 zorgde voor uitzonderlijke sneeuwhoogtes met 72 cm in Spa en 95 cm in Neu-Hattlich (Eupen). Een enkele keer wordt door de waarnemers van Baraque Michel in juni nog natte sneeuw waargenomen.

Louis
Door weerstation
#25334
Even een vraag met betrekking tot de gegevens van de GPD12 en GP2Y0A02.

In de datasheets van deze sensoren staat dat de werktemperatuur tussen de -10 en +60C ligt. Juist boven de sneeuw kan de temperatuur makkelijk lager komen dan -10.
Zou er dan nog wel sprake zijn van een juiste meting.
Door jorissynaeve
#25336
Goede vraag Harrie. Al hangt de sensor toch (afhankelijk van dewelke je gebruikt) 70 of 130cm boven de sneeuw. Als het sneeuw is er nog genoeg speling denk ik. Ik weet wel niet tot hoe ver boven de sneeuw het zo koud kan zijn.
De sensor zit ook in een gesloten case dus duurt het volgens mij ook al iets langer voor het -10°C zou kunnen zijn.
Wat tot de mogelijkheden is, is een extra verwarmingselement bijvoegen (los van de sensor). Maar dat zal eerder de ervaring ons leren denk ik.
Door wsMaurik
#25341
Interessant project!
Des te meer deelnemers des te goedkoper het mogelijk zal worden?
Ik wil in ieder geval wel meedoen maar heb nog geen 1-wire systeem.

Vraagje over 1-wire;
Zijn er nog maximale draadafstanden want mijn weerPC staat op de 1e verdieping en de meting is natuurlijk op de grond. Eventueel zou het ook op het platte dak kunnen (dat is misschien wel een leuk vergelijk) maar hou ik nog steeds redelijk lange kabel.
Kan het via een netwerk aansluiting?
Door jorissynaeve
#25342
Ik heb hier een RJ45 draad liggen van mijn pc naar het weerstation van 20m en alles werkt naar behoren. Momenteel zitten er 3 sensoren op het systeem.

Heb momenteel eens een prijslijst gemaakt van de onderdelen en waar men ze kan kopen. Kan iemand met elektronica-kennis eens controleren of de onderdelen (vooral photodiode/diodes/weerstanden en condensatoren) in lijn zijn met hetgeen te vinden is op http://www.howmuchsnow.com/snow/ ?
De prijs is exclusief verzendkosten dus daar moet je ook nog rekening mee houden.

Verder heb ik ook even de prijs van een starters-1wire kit bij gestoken. Het belangrijkste voor zo'n kit is de USB of Serial connector om het systeem met jouw pc te verbinden en een power-injector (vermits de sneeuwsensor meer stroom nodig heeft dan de USB-poort kan leveren). Verder is een adaptor nodig maar dat kan je in de plaatselijke handel kopen evenals de RJ-45 kabels.
Bijlagen
(8.13 KiB) 164 keer gedownload
Door Willy Peters
#25343
Houdt wel even in de gaten als je de sensor besteld bij lynxmotion dat de totale kosten bijna $ 100,= zijn. Dus deze kun je beter bij Antratek bestellen. Hier zijn de verzendkosten € 15,=

Willy
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 19