Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Willy Peters
#64264
Vandaag de Arduino binnengekregen. Software geinstalleerd en als proef een klein progamma genaamd blink geupload naar de Arduino. Werkt super. Alleen het programma PLX-DAQ werkt niet goed met Exel. met dit programma wordt de data in Exel gezet. Op de een of andere manier moet je hier de poort en de baudrate aangeven waarmee de Arduino met de PC communiceert. Hier ben ik nog niet achter.

Contact gehad met Frans, Deze heeft mij geholpen zodat ik de sneeuwhoogte op het scherm zichtbaar kan maken. Inmiddels gaat dit nu ook via de ethernetpoort.
Frans nog bedankt voor je hulp.

Nu een mooie behuizing maken voor de sensor. Foto's volgen nog. Maar ik denk dat het voor deze winter gebeurt is met de sneeuw.

Willy
Door Willy Peters
#64272
Frans,

Het werkt prima! Ik had de hoogte verandert. Ik had de kop op het bureau gelegd met de sensor naar beneden gericht. Dit werkte prima. Telkens een plankje van 1cm eronder bij gelegd. Hij telt elke cm op. Af en toe vergist hij zich een cm. Echter de netwerkversie werkte niet goed. Hij was zo instabiel als de pest. Ik heb beide sketches met elkaar vergeleken. Ik miste in de netwerk versie de delay van 1000. deze heb ik er tussen geprutst. Nu werkt deze ook goed.

Voor het verversen moet je nu telkens op F5 drukken. Is er iets wat je in de sketch in kunt bouwen? Of is het beter om de webpagina telkens te verversen? Ook heb ik Gobetwino draaien. Echter er komt wel heel veel data voorbij. Dit worden gigantische bestanden.

Nu heb ik de sensor onder een standaard gemonteerd. (zie foto) De hoogte van het doosje bedraagt 5 cm. Dit geeft hij keurig op het scherm aan. Ik ga voor de komende winterperiode een metalen buis aan de kolom van de schutting maken. De sensor komt dan boven de stoep te hangen.

Frans, nogmaals bedankt voor je hulp.

groet,

Willy
Bijlagen
sneeuwsensor.JPG
sneeuwsensor.JPG (78.68 KiB) 3184 keer bekeken
Door Snarf2000
#64273
Hee Willy.

Je bent super op weg.

Voor de refresh in de HTML staat er toch al een regel?
client.println("Refresh: 120" ) ; // refresh the page automatically every 5 sec

Daar zit een klein foutje in natuurlijk.
De refresh is elke 120 seconden van de html.
De 5 seconden die er achter staat is meegekomen door knippen en plakken.

Grt Frans
Door Willy Peters
#64276
Klopt Frans, ik was te ongeduldig!

De afstand vanaf de sensor tot de grond is nu 125cm. Ik merk dat hij af en toe toch 1 a 2 cm sneeuwhoogte aangeeft. Ik denk dat de afstand van de sensor tot de grond aan de hoge kant is. Ik wil de sensor een tijdje loggen. Aan de hand daarvan ga ik de afstand van de sensor tot de grond verlagen tot 75 cm. Dan eens kijken wat het resultaat is. daarna een definitieve opstelling in de tuin maken maar dusdanig dat deze voor de lente,zomer en herfstperiode demontabel is.

Willy
Door teesee64
#64811
Leuk project!

Ik ben ook even aan het spelen geweest en heb het hele spul inmiddels draaiende. Alleen wilde ik geen kabels naar buiten te hoeven trekken, dus ik heb alles 'draadloos' gemaakt.
Nou ja, draadloos.......:laugh:

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/rain/CIMG8570.JPG[/img]

Ik gebruik een Arduino Pro Mini. Deze heeft geen usb aansluiting en moet je programmeren via een apart printje.
Het voordeel van de Pro Mini is dat hij veel minder stroom verbuikt dan een normale Arduino of de Nano.

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/rain/CIMG8571.JPG[/img]

Ik heb er nu een temp/hum sensor opzitten en de bekende regen sensor. De sneeuwhoogte moet ik nog toevoegen (fluitje van een cent) maar die heb ik nog niet binnen. De sketch is wel aangepast dus straks alleen de sensor inpluggen en het draait.

Om alles naar mijn website te krijgen gebruik ik een ESP8266 WiFi module. Ik ben een aantal dagen bezig geweest met uit te vogelen hoe ik de WiFi module aan de praat moest krijgen, maar dat is inmiddels gelukt! 1x per minuut worden de meetgegevens ge-upload naar mijn website.

Omdat de WiFi module op 3,3v werkt, gebruik ik een dc-dc step-down module die het voltage netjes omlaagt brengt naar 3,3v.

Voor de stroomvoorziening maak ik gebruik van 2x 18650 accu's van 4800 mah per stuk. Deze gaan opgeladen worden via een zonnepaneel wat dmv een LiPo-Rider module word verbonden met de accu's
Ik heb het hele spul getest en alles kan minimaal 48 uur (waarschijnlijk nog langer, maar nog niet getest) draaien op de accu's. Dus als er een dag (te) weinig zonlicht is, dan is dat geen probleem.

Al met al draait het netjes stabiel en dat voor een paar euro. Ik heb alles via ebay gekocht B)

Ik wacht nog even tot ik ook de sensor voor de sneeuwhoogte binnen heb en dan ga ik alles in een kastje bouwen en buiten installeren. Dan kan het hele spul live gaan draaien.

Groet,
Theo
Door teesee64
#64813
Nou, postbode kwam ook nog even langs vandaag en bracht een mooi pakje voor mij mee....

[img]http://www.weerstation-lemmer.nl/rain/CIMG8574.JPG[/img]

1 watt zonnecel + 1 Ultra-Sonic sensor + 1 LiPo rider
(+ een paar reseve B) niet op de foto )

Nu kan ik de schakeling compleet maken en de zonnecel erop aansluiten :lol:

Groet,
Theo
Door Snarf2000
#64815
Ik kan maar 1 ding zeggen.

Goed Bezig Theo !!

En inderdaad.
Het kost allemaal maar een schijntje, maar als je niet oppast met Arduino, koop je steeds meer.
Dat spul is echt verlavend.
En daarbij is programmeren niet eens zo moeilijk op de Arduino.
Als je bij het begin begint, snap je het in een paar avondjes spelen.
Het word je vaak kinderlijk eenvoudig uitgelegd.

We blijven je volgen.

Grt Frans
Door teesee64
#64821
Hoi Frans,

Idd zeer verslavend dat spul. En ook al is alles spotgoedkoop te koop op ebay, alles bij elkaar tikt het snel aan. Soms moet ik ook even op de rem trappen want er is zoveel moois te koop voor Arduino.

Inmiddels ben ik zover dat ik alles van het breadboard heb afgehaald. Op een gaatjes printje wat connectors gesoldeerd en alles daarop aangesloten. Ook de zonnecel aangesloten en het draait perfect (als een zonnetje dus LOL)

Ik heb nog wel wat kleine aanpassingen gedaan aan de schakeling en de sketch. Ik had eerst alles op de VCC aangesloten maar dat betekend dan dat alles 24/7 onder spanning staat en dus ook stroom verbruikt.

Dat heb ik opgelost door de voeding van de regen sensor ,de temp/hum module en de WiFi module op aparte pinnen aan te sluiten. Door in het script de betreffende pin hoog te zetten, schakel ik de bijbehorende sensor in. Zodra de meting heeft plaats gevonden, zet ik de pin weer laag. Dat scheelt weer wat in het verbruik.

De temp/hum sensor komt straks in de behuizing te zitten. Zo kan ik in de gaten houden of het spul niet te warm wordt en of er geen vocht in de behuizing komt. Voor zover ik nu kan beoordelen, valt het met de warmte wel mee. De WiFi module geeft wel wat warmte af, maar het blijft binnen de perken. Straks even kijken hoe het gaat als het spul in zn behuizing zit en de zon erop staat.
Eventueel kan ik altijd nog een kleine ventilator toevoegen.

Nu nog op zoek naar een mooie waterdichte behuizing........

Groet,
Theo
Door teesee64
#64822
Ik kreeg het verzoek om de sketch welke ik gemaakt heb te posten.

http://www.weerstation-lemmer.nl/wifi-arduino.txt

GET php test script:
http://www.weerstation-lemmer.nl/get-arduino.php.txt

De sketch is nog niet helemaal compleet en moet nog wat opgeruimd worden, maar werkt wel 100%. Ik heb waar nodig alles voorzien van commentaar in de sketch.

Voor het uploaden van de meetgegevens maak ik nu nog gebruik van een GET php script op mijn server. De bedoeling is dat dit nog aangepast wordt om het wat veiliger te maken.

Voor je het kunt gebruiken moet je nog wel de SSID en het wifi password invullen in de sketch en ook de URL naar je GET php script moet je even wijzigen naar je eigen url!!!

Groet,
Theo
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19