Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door BeArt
#31453
Beste weervrienden,

Ik wil graag met deze stelling jullie mening polsen over de noodzaak van schotels in een permanent geventileerde weerhut.

Ik vroeg mezelf af of schotels nog zin hebben in een ontwerp waarbij je intern al meerdere warmte schilden in de vorm van actief geventileerde buizen hebt i.c.m. een permanente ventilator.

Zie verschillende ontwerpen langskomen waarin steeds wordt teruggegrepen op het traditionele model met schotels.
Ik denk dat er zelfs een goed argument 'tegen' is om schotels te gebruiken, gezien het veel grotere oppervlak en de daarmee gepaard gaande grotere warmteopname.
Bij modernere actieve weerhutten zie ik ook dat ze gebruik meer maken van schotels.

De schotels zijn van origine natuurlijk bedacht voor weerhutten met natuurlijke ventilatie. Hierbij is een compromis gesloten tussen warmtewering van zonlicht i.c.m. warmteafvoer door luchtdoorstroming van wind.
Het ontwerp heeft ook een zwak punt bij weinig tot geen wind.
Bij het KNMI hebben ze daarom ook niet voor niets een opstelling op een open veld om zo altijd wel wat wind te hebben. In onze afgesloten tuinen en steden is dat natuurlijk niet realiseerbaar.

Dat de Davis nog schotels heeft, begreep ik, komt doordat de ventilator niet permanent draait maar alleen bij voldoende licht d.m.v. een zonnecel.
Hier worden dus nog beide systemen toegepast.

Dus graag jullie mening hierover, want ik kom nog maar net kijken.
Brand los. Lijkt me een interessante discussie.

Mvrg Bart
#31456
Bij Davis heb je 2 soorten. Degene die van fabriek af een ventilator heeft. Dit is een geheel ander ontwerp dan degene die hem later hebben ingebouwd. De eerste loopt wel 24 uur, de laatste is een klassieke schotelhut, waar een ventilator boven gezet is, en loopt alleen als er voldoende zon is.

Wat de waarschuwing betreft. Ik heb parallel aan deze hut een passieve hut gehad. Het temperatuur verschil tussen beide liep soms op tot 3.5 graden. Nooit was de actieve ,in de zon, warmer dan de passieve.

Dit is een voorbeeld
Afbeelding
Bruin = passive hut
Rood = actieve hut
Blauw = Schiphol
Zwart = De Bilt
Door FreeSpirit
#31458
Dat is Interessant,

Daar ben je dan mooi klaar mee, met zo een omschakelling.

Maar dat impliceert dan wel, dat op het ‘moment’ van ventilator-omschakeling je ineens een hele andere temperatuurmeting gaat krijgen, en met een heel ander karakter.

Zit je mooi met een >>>schizofrene<<< temperatuurmeter in je dure! meteo-systeem. (van Davis)
Dat mogen ze wel eens gaan uitleggen.

~ FreeSpirit ~
#31460
FreeSpirit schrijft:
Dat is Interessant,

Daar ben je dan mooi klaar mee, met zo een omschakelling.

Maar dat impliceert dan wel, dat op het ‘moment’ van ventilator-omschakeling je ineens een hele andere temperatuurmeting gaat krijgen, en met een heel ander karakter.

Zit je mooi met een >>>schizofrene<<< temperatuurmeter in je dure! meteo-systeem. (van Davis)
Dat mogen ze wel eens gaan uitleggen.

~ FreeSpirit ~

Ik snap deze opmerkingen niet

Als er zon is, heeft het pas zin om een ventilator te laten draaien. Dus best aardig lijkt mij? Hoe meer zon, hoe harder hij draait.
Maar dit kan je beter aan een Davis bezitter vragen.

Alleen de 24 uur uitvoering is effectiever, vanwege het andere ontwerp.
Door teesee64
#31465
Misschien domme opmerkingen van mij, maar ben een beginner en probeer deze materie te begrijpen...

Wanneer je lucht langs de temp sensor blaast/zuigt dan koelt deze lucht af door de beweging van de lucht toch?

Wanneer ik als voorbeeld een tafel ventilator neem. Dan zorgt deze ventilator voor koelere lucht.

Dan is het risico dus dat je met een actief geventileerde weerhut foutieve waardes gaat meten omdat de lucht door de ventilator afkoelt?

Groet,
Theo
Door fotogw
#31466
Hee Theo,

Een tafelventilator koelt af doordat het vocht op de huid verdampt, en daardoor de oppervlaktetemp van de huid daalt. Een sensor transpireert niet. En doordat er geen vocht verdampt treedt er geen daling van de temp op. Dus de feitelijke luchttemp wordt dan gemeten. En dat wil je in een weerhut!

Groeten, Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door FreeSpirit
#31467
teesee64 schrijft:
Misschien domme opmerkingen van mij, maar ben een beginner en probeer deze materie te begrijpen...

Wanneer je lucht langs de temp sensor blaast/zuigt dan koelt deze lucht af door de beweging van de lucht toch?

Wanneer ik als voorbeeld een tafel ventilator neem. Dan zorgt deze ventilator voor koelere lucht.

Dan is het risico dus dat je met een actief geventileerde weerhut foutieve waardes gaat meten omdat de lucht door de ventilator afkoelt?

Groet,
Theo


Ik zet hier ook veel ????? bij,

Iemand zou (of meerderen) met zo een ‘actief geventileerde weerhut’ het in de praktijk moeten uittesten.

Door bv. : De ventilator 24 uur lang, een half uur AAN, daarna een half uur UIT, enz. . . .
En dan kijken wat er GELOGD is. Zodat daar bepaalde conclusie uit getrokken kunnen worden.

~ FreeSpirit ~
Door teesee64
#31468
fotogw schrijft:
Hee Theo,

Een tafelventilator koelt af doordat het vocht op de huid verdampt, en daardoor de oppervlaktetemp van de huid daalt. Een sensor transpireert niet. En doordat er geen vocht verdampt treedt er geen daling van de temp op. Dus de feitelijke luchttemp wordt dan gemeten. En dat wil je in een weerhut!

Groeten, Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl


Hallo Gerhard,

Bedankt voor je reactie!

Maar....

In mijn pc zit een koeler op de processor. Deze voert warme lucht af, hierdoor ontstaat er een luchtstroom over de processor waardoor deze afkoelt.

Wanneer ik dus een luchtstroom langs mijn temperatuur sensor blaas/zuig dan voert deze de warme lucht af waardoor mijn temperatuur omlaag gaat.

Hoe zeker ben je er dan van dat de temp die je dan meet de juiste is?

Daarnaast is het dus zo dat je verschillen krijgt in metingen omdat de één geen actieve koeling gebruikt en de ander wel. Ik denk dat je dan dus een probleem hebt, want welke temperatuur is de juiste? En als er overal anders gemeten wordt dan heb je dus een probleem. Zeker wanneer ik zie dat er soms wel tot 3 a 4 graden verschil zit in de metingen tussen actief en passief gekoelde weerhutten.

Kortom: veel vragen van deze beginner ;-)

Groet,
Theo
Door useradema
#31469
Hallo Theo,

Het koelen van je pc gebeurd door de koelribben op de processor. De ventilator voert de warme lucht af door er lucht van omgevingstemperatuur langs te blazen.

Dat is de temp. die je in een weerhut juist wilt meten.

Je spreekt over een actieve koeling in een weerhut, maar dat is dit niet. Je voert lucht van omgevingstemperatuur langs de sensor.

Dat een passieve weerhut warmer wordt is logisch omdat de lucht hierin stil staat, als het niet waait. Door te ventileren in een fan aspirated hut voorkom je dat de lucht hierin opwarmt...

Groet,
Alexander

www.weerstation-emmen.nl
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7