Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
#31776
FreeSpirit schrijft:
Het heeft ieder geval met het weer te maken.

Ja tuurlijk, maar als je in elk topic zo blijft antwoorden dan wordt het een lekker zooitje.

Ik weet iig nu dat ik de dikgedrukte, (wordt overigens als scheeuwen beschouwd) gekleurde text van Freespirit kan overslaan, want erg serieus kom je bij mij iig niet meer over.

Nouja, suc6 ermee :P
Door petergroeneveld
#31781
AenG schrijft:
Mike schrijft:
FreeSpirit schrijft:
[2011-02-04/15:29h SANTPOORT-NOORD 8,1/88/1012,4/WZW6-7]

:blink: huh :blink: wat heeft dit er nou weer mee te maken?

@ ~FreeSpirit~ : Het worden erg rommelige antwoorden zo.


Ik probeerde het al te ontcijferen, tevergeefs.

Het lijkt wel of freespirit van het patje af is. Zo lijkt het tenminste:)
Maar met 56 jaar zal dat wel niet.


Denk dat het zijn weerdata is op dat tijdstip wel een beetje knullig achter elkaar gezet. :laugh: Kan niet op zijn site meekijken hij heeft nergens een website link staan.
Door Overijse
#33539
Sinds gisteren 12/03 17 Hr heb ik een weerhut zonder schotels in werking à la model freespirit.

Hieronder de bouwtekening :




Ervoor steeg de gemeten temperatuur op een zonnige dag heel snel hier, ook al was de sensor volledig afgeschermd van de zon, ook koelde het niet zo snel af wegens niet genoeg ventilatie.

Eerste resultaten zijn bemoedigend, nu nog wachten op de eerste wolkenloze dag om de werking van de gladde weerhut te kunnen analyseren in volle zon.

Grtz
Kris

P.S.: Hou jullie op de hoogte van de resultaten
Bijlagen
temphutventilated.PNG
temphutventilated.PNG (9.61 KiB) 2371 keer bekeken
Door Overijse
#33542
Klopt ventilator zuigt enkel de 80 buis aan.
De 100 buis kan geen actieve flow hebben omdat deze vol zit met isolatieschuim (PUR).
En de 125 buis heeft enkel verluchtingsgaten onderaan en bovenaan in de bloempotonderzetters.

Grtz
Kris
#33598
Beste Kris,

Heb net zoals JCP wat bedenkingen bij het gebruik van schuim.
In mijn beleving is een actief geventileerde schacht beter maar zoals jij het hebt toegepast (niet tegen de buitenste buis) lijkt me ook goed.

Vreemd vind ik wel de onderste schotel.
Niet alleen de kleur is verkeerd maar het creert zo extra oppervlak waarop de zon zijn warmte kan afgeven.
Daarlangs wordt de lucht weer aangezogen en dat doet afbreuk aan het hele concept.
Ook opletten dat er geen water in de rand achterblijft. Zou de luchtvochtigheid kunnen beinvloeden als ook de vochtigheidsmeter hierin zit, maar dat heb je waarschijnlijk al ergens gelezen, maar nog niet uitgevoerd.

De bovenzijde zou ik ook driedelig uitvoeren met een extra schotel.
Volgens de tekening stroomt de lucht nu vanuit de ventilator langs de kap die aan de bovenzijde verwarmt wordt door direct zonlicht.
Hierdoor wordt verwarmde lucht naar buiten geblazen wat een klein risico heeft weer aangezogen te worden.
Gelukkig stijgt warme lucht op en is je ontwerp lang genoeg om dat waarschijnlijk te voorkomen.
Maar een tweede kap voorkomt dit risico helemaal.

Ben wel blij om te zien dat je in iedergeval geen schotels voor de afscherming gebruikt. Moet het eerste goede argument nog horen om dat in een actief geventileerd ontwerp met buizen te gebruiken.

Ik heb met mijn ontwerp in ieder geval zeer goede resultaten.
Even de zomer afwachten, want daar ligt de grootste uitdaging.


Succes ermee.
Mvrg Bart
Door Overijse
#33599
Hoi Bart,

Allereerst thx voor de feedback.

Ik weet dat de kleur nog moet aangepast worden van de schotels, maar is nog steeds een testmodel met veel geknoei in elkaar gestoken. Wou namelijk eerst bekijken wat de werking van een schotelloze hut zou doen in m'n situatie.

De onderste schotel is volledig open en steunt enkel op de buitenste buis en wordt enkel gebruikt om alles extra stevig samen te houden met de draadstangen.

Schotel te weinig bovenaan had ik zelf ook al aan gedacht, dus in het definitieve model (Had alles dubbel, buiten schoteltjes) zal er een extra schotel bovenaan aanwezig zijn.

Al bij al is mijn testmodel dat met veel geknoei in elkaar is gezet tot nog toe wel geslaagd in zijn opzet.

Hieronder de resultaten van de schotelloze testhut tijdens de afgelopen 3 dagen, vandaag zelfs dag thuis gebleven om elk uur de temperatuur gegevens te vergelijken met KMI en onbeschutte tempmeting bovenop de hut met gewone thermometer(omwille van eerste maal metingen in volle zon gedurende zo goed als volledige dag.



Al bij al tot nog toe een geslaagde test.

Grtz
Kris

edit: toevoeging bestand KMI ukkel te 18 Hr = 16.7 °C
Bijlagen
(21.84 KiB) 158 keer gedownload
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7