Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
#31488
OK, ik zie dat de discussie al is losgebarsten.
Moest even weg, dus vandaar dat ik wat laat reageer.
Excuses voor mijn voordringen FreeSpirit.

Alleen wil ik even terug naar de essentie van mijn vraag.
Het klassieke model met schotels of louvredeurtjes, is dat niet een achterhaald concept als je permanent actief ventileert?
Zeker de combinatie van meerdere thermisch geisoleerde buizen met als extra ook nog schotels.
Die schotels kun je volgens mij beter weggelaten omdat daarmee het te verwarmen oppervlak vergroot wordt.

Ik zie ook moderne varianten van de weerhut die gewoon glad zijn van buiten. Zie foto's.
Zou je ook in een wat groter formaat kunnen bouwen als je er meer aparatuur in wilt hebben.
Anderzijds hoef je er natuurlijk alleen maar de voelers in te zetten en de rest op een andere lokatie onderbrengen.
Maak te weerhut ook gelijk een heel stuk kleiner.

Ik weet het, voor menig weerkundige is het misschien een cultuurshock.

Mvrg Bart

Bijlagen
Weerhut3.jpg
Weerhut3.jpg (39.91 KiB) 2396 keer bekeken
#31490
Nog even terugkomend op de uitgebreidde uiteenzetting van FreeSpirit over zijn ideale weerhut. (volgens mij droomt ie er al van ;) )

Wel leuk om te lezen hoe je met allemaal leuke ideeen komt.
Soms iets te creatief, maar ga vooral door, want vele van ons halen daar wel weer een ideetje uit voor hun eigen hut.

Theo blijft bij de klassieke kast met louvredeurtjes, waar ik juist vanaf wil en eigelijk al ben gegaan.
Hans laat met zijn grafiek gelukkig zien dat actieve ventilatie wel degelijk bijdraagt aan een meer betrouwbare meting.

Ik heb ook een tuin pal zuid dus ben met mijn gladde ontwerp ook benieuwd of alles werkt.

Zou leuk zijn als uit deze discussie een ontwerp komt die als basis zou kunnen fungeren. Uiteindelijk willen we allemaal zo betrouwbaar mogelijk meten. Dus nog veel uitproberen en controleren in de komende maanden.

Mvrg Bart
#31492
Over typen hutten:
Als je een ideale situatie hebt, zoals het KNMI, dat kun je beter een passieve schotelhut gebruiken. Je meet dan op dezelfde manier als het KNMI.

Davis heeft 2 typen:
De open klasieke schotelhut. Deze kun je laten uitbreiden met een ventilator, die alleen draait als er zon is. En dat is ook logisch. Want is er geen zon, dan is er voldoende ventilatie via de schotels.
Degene met de 24 uurfan. Dit is een gesloten systeem. Hier draait de ventilator dus altijd, omdat er daar geen ventilatie via de schotelopeningen plaats kan vinden.

Er zijn inderdaad ook ontwerpen die alleen uit een vertikale buis bestaan met een klein hoedje.
Zie hut onderzoek van het KNMI:
http://www.knmi.nl/cms/content/91079/ve ... eterhutten

Hiert staan ook een aantal hutten:
http://www.wittich.nl/NL/producten/temp ... hutten.htm
(die van Bart staat er ook tussen)

Ook lees je dat het goed zou zijn om de binnenkant zwart te maken.
De snelheid van de ventilator kan ook afhankelijk zijn van de hoeveelheid zon.
Een stoffilter is ook handig.

In mijn ontwerp kan het buizenstelsel er in zijn geheel uitgehaald worden. Zit geklemd. Ook de sensor hangt aan een haakje, en kan er dus zo uit. Aan de noord/schaduw zijde van de paal zit een schroef om een sensor op te hangen voor kontrole, of als ik de sensor eruit wil nemen.
(dat kan dus alleen maar als er geen zon is)
#31518
Hans, interessant artikel van het KNMI met de weerhutten test.

De conclusie is duidelijk.

De gladde pijp variant zonder schotels met actieve ventilatie reageert het snelst en is het minst stralingsgevoelig.
Dus meet deze ook het betrouwbaarst in de volle zon.
Het enige nadeel is dat bij regen de meting telaag kan uitvallen door inwerking hiervan.
Logisch want een natte temperatuursensor wordt gekoeld omdat het verdampende water warmte hieraan ontrekt.
Gaat dus als het ware als een natte bol thermometer fungeren.

Dus als we de inwerking van regen kunnen verminderen dan zou dit het ideale ontwerp kunnen zijn.
De getoonde variant heeft een enkele buis waarbij regen direct langs de aanzuigopening weg moet vallen.
De varianten met meerdere buizen zouden in mijn perceptie hier minder last van moeten hebben.


Een andere belangrijke conclusie is dat de reden van het in stand houden van de traditionle weerhut ligt in het feit dat men bang is voor inhomogeniteiten in de klimaatreeksen.
Oftewel, alle metingen van nu kun je alleen direct vergelijken met die van de laaste 150 jaar door dezelfde meetmethodiek te gebruiken.
Dus men is eigenlijk historisch gebonden aan het gebruik van weerhutten.
Hebben wij geen last van volgens mij.

Nu moet ik toegeven dat ik, als reeds gebruiker zijnde van de schotelloze weerhut, deze bovenstaande conclusie misschien iets flatteer.
Maar ben er op dit moment wel blij mee. :)
Door FreeSpirit
#31537
Mijn PC CRASH-de totaal toen ik hem in het beging van de avond wilde aanzetten. :(
Nu draait alles weer (na ruim één jaar lang totaal geen problemen gehad te hebben)
Ik ga nu maffe, . . ben het ff zat, en morgenavond ben ik weer actief in dit interessante onderwerp.

~ FreeSpirit ~ :S

PS. Ik heb weer nieuwe ideeën (morgenavond rond 20:00h) :woohoo:
Door FreeSpirit
#31583
Weer een CRASH (nr.2) :woohoo:
Heb nu een andere image terug gezet.
Pfffff . . . 2x achter elkaar.
Morgenmiddag en avond zal ik hier actief zijn.
Zit nu het ontwerp nog wat bij te schaven.
~FreeSpirit~ :S
#31604
FreeSpirit,

Je heb toch niet toevallig je PC volgespoten met purschuim. :)
Wordt ie wel op een hele speciale manier crash bestendig.
Ben wel benieuwd welke spirit je nu weer free laat morgen. LOL
Mvrg Bart
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7