Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door WSWijk
#33914
Hallo allemaal,

De winter is voorbij, dus ik denk dat het tijd gaat worden om de automatische sneeuwhoogtemeter te gaan installeren. Tijd genoeg om te testen tot de eerste sneeuwval, geen vingers die aan de ijzeren paal vastvriezen...

Maar goed, ik was er nog niet aan toe gekomen, maar ik wil eerst van jullie (de deelnemers aan het knutselproject) graag weten:

Hoe hebben jullie de behuizing voor de automatische seeuwhoogtemeter gemaakt?

Groeten

Theo

ps: voor degene die het gemist hebben, zoek maar eens op het forum. Het is een 1wire systeem voor het automatisch meten van de sneeuwhoogte... :-)
Door nolversteeg
#33915
Hallo Theo,

Wat ik momenteel kan zeggen is dat het werkt , maar daar blijft het bij, gezien de problemen die ik gehad heb, ik probeer het weer op te pakken maar daar is wel heel veel energie voor nodig en als er geen ongewilde tegewerking komt (10 weken wachten op een bestelling van de envoi 8x )ga ik gewoon door ook met het sneeuwproject, ik heb nu plenty tijd , en moet niks meer ,we blijven bij de les en als ik weer iets nieuws ontdekt heb laat ik het weten.

Groeten Nol.
www.meteoeersel.nl
Door Willy Peters
#33920
Ook ik heb de behuizing van PVC buis gemaakt. De basis is een plaatje watervast verlijmd multiplex van 18mm dik. Ik zal vanavond even een foto opzoeken. V.w.b. het uitlezen wil ik WD gaan gebruiken mede het feit dat deze 1 wire in kan lezen.

Willy
Door Willy Peters
#33972
proefopstelling. D.m.v. plankjes onder de sensor te leggen kan de sensor gecalibreerd worden.
Bijlagen
foto_3.jpg
foto_3.jpg (42.81 KiB) 2726 keer bekeken
Door tinuz97
#33979
Heb je vroeger ook iets met elektronica gedaan Willy?
Vind de resultaten namelijk altijd er mooi :)
Jammer dat ik niet begrijp hoe 1 wire werkt,ken het woord maar de betekenis ervan niet (al eens op google gezocht,maar dan begrijp ik er nog geen fluit van)
Door nolversteeg
#34007
Hallo Martijn,

Het is een beetje gemeen , want er zijn wel degelijk 2 draden nodig de 1e is de signaaldraaden de 2e is de aarde, dan heb je een gesloten circuit, wat je aan de meetkant maakt niet uit een weerstand een thermokoppel een piezo microfoon, aan de meetkant zit een chipje wat weerstand of spanning of stroom kan meten het is ongeveer gelijk aan een voltmeter ,weerstandmeter aan de uitgang van dat chipje wordt het wat moeilijker want daar komt iets uit wat de pc moet begrijpen en zal digitaal moeten zijn een riedel data die met een klokfrequentie ingeklokt moet worden, het principe van de afstandbediening van radio en tv .

aan de achterkant van de ship is het in principe een schuif die open en dicht gaat met een bepaald rithme en daar vallen knikkers op in dat helfde rithme valt er een knikker en de schuif is open heb je een 1 valt er geen knikker heb je een 0 , en dat gaar heel snel .met de knikkers zal je geen gegevens kunnen uploaden naar je pc

misschien iemand die het beter uit kan leggen ?

Groeten Nol Eersel