Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#40938
Edit: ik heb toch een 5V power supply gevonden bij 1 of ander elektronisch toestel. Deze geeft 5.09V maar erg zal dat wel niet zijn. De sensor warmt nu mooi op. Mijn sensor-uitlezing schommelt nu via 1-wire rond 1.3V en de 1-wire voeding blijft mooi op 5V staan :) Morgen een lange test uitvoeren (van enkele uren) terwijl ik er bij ben (ik vertrouw nog niet alles 100% ;) )
Door Willy Peters
#40941
Joris,

Begrijp ik je goed dat je die 5V adapter aansluit op de power injector? Dan is de uitgaande spanning van de adapter te laag. Zoals je kunt lezen moet de uitgaande spanning van de adapter liggen tussen de 9 en 24V.
Dit komt omdat er in de power injector een 5V spanningsregelaar zit. Deze brengt de spanning van je adapter terug naar een gestabiliseerde spanning van 5V.
Ik heb dit zo in gebruik voor de sneeuwsensor.

Willy
Door jorissynaeve
#40944
Neen, ik gebruik de hobbyboards powerinjector met hobbyboards adaptor. Ik gebruik de 1wire 5v aansluiting voor alles behalve het warmteelement in de ozonsensor. Daarvoor gebruik ik een 5v adaptor om dat warmteelement aan te sturen.
Door ws vreewijk
#40946
Hi Joris

Mooi dat het dan toch werkt.

In principe lijkt me de adapter van hobby boards toch voldoende omdat die 1 ampere kan leveren en ik kan me niet voorstellen dat het hele one wire project incluis de sensor met heater meer verbruikt,dus vreemd blijft het wel.

In ieder geval kan het testen beginnen ik ben reuze benieuwd.

Geluk en hoor graag als er nieuws is.

Zijn je temp sensoren al binnen ?????

gr Chris
Door jorissynaeve
#40955
Momenteel gestart met loggen van de sensor. Al enkele initiële bemerkingen:

* Bij onbelaste sensor (zonder stroomtoevoer aan het warmte-element (B-aansluitingen)) geeft de sensor 0.05V aan, hetgeen dus 0 is binnen de resolutie van de 1-wire chip.
* Bij het belasten van de sensor met externe 5V stroom geeft de sensor plots 4.06V aan. Dit is tevens het maximum want snel begint de sensorwaarde te dalen tot momenteel rond 0.8 V.

Ik ben aan het loggen dus alles zou in een bestandje moeten komen straks. Dit upload ik hier dan wel :)

De temp-sensoren zijn nog niet binnen.Ik vermoed eind deze week, begin volgende week maar dit heeft geen haast. Ben momenteel toch nog aan het nadenken hoe ik de schakeling praktisch ga uitvoeren.
Door ws vreewijk
#40956
Hi Joris

En een pluimpje rook ?????????

Stabiel of niet is even niet van belang lijkt me het gaat er bij een testje met rook om of er verandering optreed hoe dat later uitpakt ivm calibreren is een andere zaak.

gr Chris
Door jorissynaeve
#40957
Oeps, klein foutje.. Het was de ozonsensor die inzat. Die was ondertussen wel teruggevallen tot 0.1V... Ik moet het ozon-verloop nog eens bestuderen in huis :p

Momenteel nu wel de fijn-stof sensor ingestoken. Op eerste zicht geeft die eenzelfde verloop. Straks eens een methode zoeken om wat rook rond te blazen :)
Door nolversteeg
#40958
Hallo Joris,

Je hoeft niet perse aan de sigaretten, als je een ballon opblaast en die met een droge doek opwrijft moet je statische electriciteit opwekken die ook ozon afgeeft, of met een ouderwetse kam door je haren werkt ook, of een ionisator die in airconditioners zit, dus hoogspanning laten sproeien .

Groeten Nol
Door ws vreewijk
#40959
O eh Nol je had het laatst als nadeel een berg draden naar binnen leiden.

1-wire werk op slechts een kabeltje hetzij rj45 of rj11 de rest kan je buiten allemaal op diezelfde draad aanprikken maar misschien had je dat zelf al wel gelezen.

Dr hangen nu 4 sensors aan bij mij ter info.

gr Chris
Door nolversteeg
#40960
Hallo Chris,

Klopt helemaal, en het is een heel leuk systeem, zeker als je vanaf het begin hiermee bezig ben,kan je er van alles mee , ik heb nu het blikesmverhaal werkend maar hier komen ook weer twee draden vanaf 1 voor de antenne en een voor de GPS, ik kan ze wel netjes wegwerken ,of alles overboord gooien en naar het 1 wire gaan, maar de tijd van solderen heb ik een beetje gehad, ware het niet dat hapklare brokken ook niet alles is want dan ben je overgeleverd aan de verkoper, Ik heb nu van alles in huis om het een en ander te kunnen meten ,maar zoals ik het wil is nog steeds niet gelukt. en ik denk dat er heel veel meteovrienden zijn die met het zelfde probleem stoeien.

Groeten Nol
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9