Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door mennohordijk
#38403
Momenteel heb ik mijn weerstation aan een energie vretende PC hangen. Echter wil ik nog niet investeren in een pc die weinig verbruikt. In de toekomst is dat wel de bedoeling.

Nu kan ik op mijn werk een goed werkende, maar afgeschreven desktop pc meenemen. Deze zal beduidend minder gebruiken.

Nu heb ik thuis nog een iets oudere laptop liggen die ik er eventueel ook voor kan gebruiken. Wat zal minder energie gebruiken? Laptop of PC. En welke bevelen jullie mij aan?
Door nolversteeg
#38404
Hallo Menno,

Kijk eens naar de sticker op de powersupply's, dat zegt soms al heel veel.en vergeet niet dat bij een PC nog een monitor hoort.

Groeten Nol
Door tinuz97
#38405
mennohordijk schrijft:
Momenteel heb ik mijn weerstation aan een energie vretende PC hangen. Echter wil ik nog niet investeren in een pc die weinig verbruikt. In de toekomst is dat wel de bedoeling.

Nu kan ik op mijn werk een goed werkende, maar afgeschreven desktop pc meenemen. Deze zal beduidend minder gebruiken.

Nu heb ik thuis nog een iets oudere laptop liggen die ik er eventueel ook voor kan gebruiken. Wat zal minder energie gebruiken? Laptop of PC. En welke bevelen jullie mij aan?


Moeilijk te zeggen,handiger als je even gegevens van beide plaatst.....
Door mennohordijk
#38428
De laptop adapter laat de volgende gegevens zien:
Input 100V~240V / 1.4A~0.8A 50-60Hz
Output 16V / 4A

Mijn PC heeft volgens mij een 300 Watt voeding, maar kan hier geen sticker van vinden. Ook niet in de machine.

Met bovenstaande gegevens is het volgens mij nog steeds lastig om te kiezen.

Ga nu het programma Microsoft Joulemeter downloaden om een inspectie te doen. Hopelijk vertelt dat programma mij wat meer.
Door SpeedyGJ
#38429
Je mag dan wel een 300 watt voeding hebben, maar dat zul je na lange niet gebruiken ;)
Heel veel mensen denken dat de PC dan 300watt draait, terwijl dit alleen het geval is als je PC druk bezig is en van alles in je PC kast heb zitten, b.v 2 cd-roms, 2/3 hd's, etc :)
Door mennohordijk
#38437
Nee, ik weet dat hij niet continu 300 watt gebruikt. Maar ik weet wel dat hij behoorlijk veel hitte uitstraalt. Heb daardoor ook het gevoel dat hij veel gebruikt. Ik vraag me echt af of mijn laptop niet een stuk zuiniger is dan mijn PC.

Joulemeter van Microsoft gaat het niet worden. Draai op beide machines geen Windows 7.
Door SpeedyGJ
#38438
Laptop is zowiezo zuiniger dan een normale PC :)
Door mennohordijk
#38441
SpeedyGJ schrijft:
Laptop is zowiezo zuiniger dan een normale PC :)

Keuze gemaakt dus. :)

En een laptop kan net zo goed dag en nacht aanblijven? Of zijn ze daar niet voor gemaakt?
Door ws vreewijk
#38442
HI Menno,

Laptop is denk ik zuiniger bij mij draaid dr ook een 24/7 al ruim 1.5 jaar of zo.
Wel regelmatig de roostertjes met de stofzuiger schoon zuigen want dat is het zwakke punt bij die dingen en zet hem op een paar hogere pootjes zodat de lucht er beter onderdoor kan de roostertjes zitten meestal aan de onderkant dus zorg voor ruimte.

dr zijn handige energie meters bij de bouw markt voor een paar euri die je prima laten zien wat het verbruik is.

In energie management kan je ook nog winst halen en laat je beeldscherm uitschakelen na een paar minuten.
Gr Chris
Door nolversteeg
#38451
het maximale vermogen wat de laptop kan verbruiken is 240 *0.8 = 192 watt
van de PC is dat 300 watt