Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Eckie76
#5278
Die prijzen zijn niet echt aantrekkelijk voor mij....zacht uitgedrukt...

Praten we dan nog wel over amateurisme??:unsure:


4 lamel-deurtjes van mdf. wit schilderen en met simpele hoekijzers in elkaar schroeven. Deksel erop die je uiteraard niet voorziet van gaten en met een klein beetje afschot om overtollig water er af te laten lopen.
Zo kan er aan alle zijkanten ventilatie optreden. Op de bodem zou ik voor de zekerheid ook een paar kleinere gaatjes maken zodat eventueel ingewaaid water weg kan vloeien.

75 b x 75 h cm moet dan voldoende zijn.

Ooit heb ik voor mijn allereerst station, de WS 2300 een kleine sensorhut gebouwd met magnetronschaaltjes, volgens een voorbeeld op internet van een hobbyist.
Best eenvoudig te maken, goedkoop en uiterst effectief. Door de goede werking van het kunststof had direct zonlicht geen effect op het materiaal.
De metingen werden direct een heel stuk betrouwbaarder.
Dit is met name interessant voor extra sensoren, eender welk station je gebruikt.
Het gebruik van plastic borden kan natuurlijk ook, mits deze magnetronbestendig zijn.
Door jango
#5280
Eckie76 schrijft:
Zijn er ook deelnemers die een eigen weerhut hebben geknutseld? Ik bedoel dan iets dat lijkt op zo'n grote witte kast met van die lamel-achtige planken. Misschien ga ik mijn Davis sensor in zo'n zelfgemaakte kast plaatsen. Nog steeds vraag ik mij namelijk het nut af van een actieve ventilator die sommige VP 2 stations hebben.
De afscherming van direct zonlicht is toch vele malen beter wanneer het hele systeem zich in zo'n goed geventileerde kast hangt of zie ik dat verkeerd?

Voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerhut


hier heb je als bijlage bouwtekeningen voor het maken van een weerhut ik wil hem zelf ook laten maken zelf geen tijd en ik denk best veel werk maar ik denk wel goedkoper dan kopen.
heb deze tekening via een andere weeramateur weet niet meer wie.

Jan Goorts
Door Meteonoord
#5282
jango schrijft:
Eckie76 schrijft:
Zijn er ook deelnemers die een eigen weerhut hebben geknutseld? Ik bedoel dan iets dat lijkt op zo'n grote witte kast met van die lamel-achtige planken. Misschien ga ik mijn Davis sensor in zo'n zelfgemaakte kast plaatsen. Nog steeds vraag ik mij namelijk het nut af van een actieve ventilator die sommige VP 2 stations hebben.
De afscherming van direct zonlicht is toch vele malen beter wanneer het hele systeem zich in zo'n goed geventileerde kast hangt of zie ik dat verkeerd?

Voorbeeld: http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerhut


hier heb je als bijlage bouwtekeningen voor het maken van een weerhut ik wil hem zelf ook laten maken zelf geen tijd en ik denk best veel werk maar ik denk wel goedkoper dan kopen.
heb deze tekening via een andere weeramateur weet niet meer wie.

Jan Goorts


Hi Jan,

Ik zie geen bijlage klopt dat.

Ben wel geinteresserd.

Groet,

Bert J. van Bergen
Door SpeedyGJ
#5286
Ik meet met de Vantage Pro 2, de regenmeter en tempsensor staan op 1.5 meter hoogte in bebouwde kom met doorlopende straat aan de W en O kant.

De windmeter stond eerst op dak, maar door dat er aan de NW/N/NO kant bomen staan worden de metingen behoorlijk beïnvloed, tijdens storm zou ik nog geen 20km/h als gemiddeld halen en tijden vrij krachtige wind nog geen 8km/h als gemiddeld.
Aantal weken terug heb ik de windmeter naar wat opener gebied geplaatst. Tijdens de wind uit het zuiden meet ik aardig goed ondanks de vele bomen waar ik normaal last van had, toch zijn de metingen beter. :) NW/N/NO zijn richtingen waar ik verder geen invloed heb, de dijk is gewoon te zien ;)
De windmeter staat op 3 a 4m hoogte, maar deze wordt nog verlengt :)
Door wthus
#5289
Eckie76 schrijft:
wthus schrijft:
Eckie76 schrijft:
Zijn er ook deelnemers die een eigen weerhut hebben geknutseld?


Vaders een jaar of 6 terug door middel van bouwtekeningen KNMI.

Prachtige weerhut Wilbert, precies wat ik voor ogen had.


Is niet eenvoudig. Is hij maanden mee bezig geweest om alles correct te krijgen en te vrezen en de lamellen erin te krijgen. Er zitten wel wat schoonheids foutjes eraan, maar beter dan er een van circa +/- 4000 euro te kopen (dat koste dit type destijd van Wittich & Visser). Onderstel is trouwens gewoon een metalen paal geworden en geen houtwerk, makkelijker en beter te onderhouden (hout gaat rotten).
Door Eckie76
#5340
Wat is dat voor een sensor die in de hut hangt?
Met deze hut kan je alle kanten op, dan zou ik me geen enkele zorgen maken over correcte meetwaarden, zelfs niet met een zeer eenvoudig weerstation van 3 tientjes als het om temperatuurmetingen gaat.

Zoiets zorgt voor creatieve buien, ik zal in het weekeinde eens kijken of ik al iets van een begin kan maken :).