Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Vulpecula
#38898
Ik ben bezig met een 1-wire weerstation. Nu heb ik een temperatuur en vochtigheidssensor actief werken. Nu wil ik die binnenkort gaan uitbreiden met een druksensor, regensensor en windsensor (mogelijk bliksemsensor ook nog). Maar nu zie je geregeld een icoon met het huidige weer. Nu wil ik deze icoontjes ook samenstellen met mijn eigen meetgegevens. Maar heb geen idee hoe ik die het beste kan samenstellen. Heeft iemand een idee hoe ik dat kan doen? Of een algoritme wat ik kan gebruiken?
Door jeroenzwart
#38901
Frank,

Ik gebruik VWS om mijn weergegevens in te verwerken. Daarmee kun je op basis van logische voorwaarden op twee niveaus een keuze maken voor het betreffende weericoon. De icoontjes kun je zelf naar eigen believen wijzigen. De keuzes worden bepaald door een grens op te geven voor een bepaalde meetwaarde: bijvoorbeeld Tdauw > 18°C geeft bij mij kans op onweer (icoontje met onweer). De te beoordelen meetwaarde en de grens bepaal je zelf en de betekenis van de uitkomst ook. Zo kun je meerdere regels in prioriteitsvolgorde opgeven. De hoogste regel met een overschrijding van de grenswaarde levert het icoontje wat zichtbaar wordt. Het tweede niveau geeft de mogelijkheid om op basis van twee grenswaarden afwijkende uitkomsten te genereren. Dat zijn bijvoorbeeld situaties die je altijd weergegeven wilt zien, bijvoorbeeld "slagregen" of "storm". Die regels (eveneens in prioriteiten) overrulen altijd de regels van niveau 1. Jammer genoeg is er geen mogelijkheid om op basis van drie variabelen een keuze te maken, dat is iets wat ik nog mis bij VWS. Als je je eigen software maakt, heb je die mogelijkheid natuurlijk wel!
Om tot een indeling te komen die het icoontje een representatieve situatie van het huidige weerbeeld (en de komende uren) goed weergeeft, heb je wel wat kennis en ervaring nodig. Ik heb het idee dat ik er aardig in geslaagd ben: 90% van de tijd heb ik een icoontje wat voor mijn gevoel het representatieve weerbeeld goed weergeeft. Mocht je interesse hebben in hoe ik dat heb aangepakt, laat het me dan even weten.

Groet en succes verder,

Jeroen
Door Vulpecula
#38951
Bedankt voor de reactie. Ik zie dat VWS alleen voor Windows beschikbaar is. Is er ook een versie voor linux? Aangezien mijn eigen weerstation op Linux draait wil ik alles op die machine houden.

Ik zou ook zelf een script kunnen maken. Maar heb geen idee van de thresholds enzo. Maar Jeroen misschien als ik eens wat meer informatie van je mag ontvangen dat ik daar al mee uit de voeten kan.
Door jeroenzwart
#38952
Hoi Frank,

Ik heb even een voorbeeld met het overzicht van de condities in een afbeelding gezet, zodat je kunt zien hoe het is opgezet.

Afbeelding

Ik heb de iconenen alleen aangepast, waardoor de benamingen niet meer kloppen. In het volgend linkje kun je zien welke iconen ik bij welke condities heb aangehouden:
http://home.kpn.nl/xava18ps/VWS_smart_f ... dities.pdf

Uiteraard kun je het maken zoals je het zelf wilt en niet altijd komen "verwachtingen" uit. Zoals nu toont het icoontje "onweer" en de kans erop is ook zeker aanwezig, maar ik denk zelf dat het onweer "overwaait".B) Maar je kunt natuurlijk je icoontjes ook baseren op het actuele weerbeeld en dan heb je daar minder last van... Succes verder.

Groet, Jeroen