Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door poldeleeuw
#39980
Hallo,

Dit zijn de plannen voor het najaar van weerstation Brugge:

Plannen:
Binnenkort: integratie van bliksemdetector

Vanaf sep - okt 2011: overschakeling op volledig 1-wire systeem met integratie van een solarsensor + tegen de winter integratie van een sneeuwdiktemeter.

Ook word er tegen die tijd een voorspellingsprogramma geïntegreerd namelijk WX-Sim.


Kom gerust eens langs dan, want het zal de moeite lonen!
Door Pringelz
#39981
Ziet er goed uit, ik ben benieuwd !
De bliksemdectie is altijd intressant, komen veel mensen naar toe.
Door Sloefke
#39982
Beste Joeri


Heb je site bezocht en dat ziet er erg fris en overzichtelijk uit.
Welk systeem ga je geruiken als bliksemdetector. Kun je mij verellen op welke manier je de sneeuwdikte meet. Doe je dat elektronisch of mechanisch. Ben erg geinteresseerd in zo een meting.

groeten

Joost
Door poldeleeuw
#39989
Sloefke schrijft:
Beste Joeri


Heb je site bezocht en dat ziet er erg fris en overzichtelijk uit.
Welk systeem ga je geruiken als bliksemdetector. Kun je mij verellen op welke manier je de sneeuwdikte meet. Doe je dat elektronisch of mechanisch. Ben erg geinteresseerd in zo een meting.

groeten

Joost


Ik ben het nog aan het uitzoeken. Het mag sowieso niet té duur zijn maar wel van degelijke kwaliteit. Heb al verschillende opties gezien en ga nu kijken wat haalbaar is tegen dat er (hopelijk) sneeuw valt.

Voor de bliksemse bliksems gaat het eerst het project worden van blitzortung.org en later ook nog die van LR-project van Frank Kooiman.

groeten.
Door jorissynaeve
#40002
Mooie plannen. Van het 1-wire systeem ben ik zéér tevreden en is de toekomst bij mij denk ik.

Mijn plannen voor dit najaar:

* Sneeuwmeter kalibreren en eventueel de IR-sensor vervangen door een laser-sensor (die ik nog ergens moet vinden).
* Stevige behuizing voor de sneeuwmeter maken.
* Windmeter opnieuw installeren
* UV en Solar-behuizing in elkaar steken en aan de windmeter bevestigen.
* Lightning-detector verplaatsen naar de windmetermast.
* 2 nieuwe sensoren (nog in ontwikkeling): ozon en fijn stof
* Eventueel verplaatsen webcam met veel wijder zicht over Gent
* Implementatie sneeuwsensor, lightningsensor en ozon/fijn stof in de website (de 2 eerste zijn al min of meer geïmplementeerd maar nog niet gebruiktvriendelijk).
Door Sloefke
#40578
beste Joerie,



Naar aanleiding van jou berichten ben ik ook op zoek gegaan naar het meten van sneeuwdikte.
Ik heb inmiddels de IR sensor binnen die de man in USA ook gebruikte. Hij had een prachtig calibratie-rapport op zijn site staan van de sensor wat bij het maken en ijken van het systeem mij een hoop werk scheelt. Ik ga eerst proberen de zaak te programmeren in een PIC en dat via de RS232 poort proberen uit te lezen dat voordat ik de zaak definitief maak. Mijn probleem is altijd hoe krijg ik de gegevens op het net met een mooie grafiek.Maar zo ver ben ik nog niet. dat even van mijn kant bedankt voor je bericht want dat heeft mij weer aangezet tot het starten van een project. Groeten


Joost