Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door oli
#41377
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort weer mijn oude opstelling tevoorschijn gehaald voor de metingen aan de grond. Ik was er een vorig jaar mee begonnen, maar omdat de resultaten erg tegenvielen ben ik maar weer gestopt. Nu dat ik ook mijn zelfgemaakte solar sensor, d.m.v. het 'solar in a jar'-principe (ik heb hiervoor de werkelijke temperatuursensor (extra temperatuursensor van Oregon Scientific) losgekregen van de sensor zelf en boven een zwart plaatje opgesteld onder een doorzichtige overkoepeling die bijna geheel doorzichtig is) in gebruik heb genomen, zie ik dat op heldere avonden de temperatuur 's avonds makkelijk 3 graden lager is dan de temperatuur in de weerhut.

Maar nu mijn probleem: 's avonds als ik dan mijn temperatuurmeting aan de grond bekijk geeft deze ook 1 à 2 graden lager aan dan in de weerhut. Maar als ik dan 's ochtends kijk naar de minimum temperatuur dan zie ik dat het minimum a/d grond vrijwel gelijk is aan het minimum in de weerhut...

Mijn vraag is nu: hoe komt dat en kan ik dat veranderen?

Hieronder en in de volgende 2 berichten de foto's:



Ik zat zelf te denken dat het komt of doordat mijn bouwsel voor de metingen op 10 cm hoogte niet goed is, of dat het komt door de struiken in de buurt en het feit dat ik het in een Amsterdamse binnentuin meet. Ik hoor graag jullie gedachte hierover!

Alvast bedankt,

Olivier
Door koos
#41380
Ook ik ben geinspireerd door Geert en heb zo'n zelfde thermmometerhut voor de grasminium temperatuur gebouwd (Geert dank voor het idee!!!). En ook ik meet tot mijn verbazing afgelopen nacht een temperatuur die drie graden lager is dan in de thermometerhut. Leuk dat jullie dit kunnen bevestigen.

Deze verschillen zijn dus echt mogelijk!!

Gr. Koos
Door westkapellegek
#41383
Hallo Olivier,

Zelf heb ik een tfa nexus en heb de afgelopen week geëperimenteerd met de grasminima. Ik stuitte op hetzelfde probleem als jij. Op dit moment is het verschil 2 graden, maar ik kan de klok erop gelijk stellen dat morgenochtend de waarden ongeveer gelijk liggen.

Ik heb al van alles geprobeerd: 1 schoteltje gebruiken, een hele hut(zoals nu), de schotelhut aan de voorkant van het huis neerzetten (minder beschutting) ipv in de tuin, enz. Het enige wat verschil gaf in de ochtend was om de sensor open en bloot neer te leggen. Dit krijgt niet mijn voorkeur!

Met in het achterhoofd de mensen die het wel lukt om met een schotelhut lagere grasminima te meten, zal het toch wel handig zijn om het "geheim" te ontrafelen!

gr Niek

ps. hier de foto's van mijn opstelling op dit moment. (sorry voor de beeldkwaliteit, heb een uurtje geleden snel een paar fotootjes genomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door fotogw
#41384
Hee Olivier,
wat zou kunnen is dat de T10cm 's avonds door de uitstraling lager wordt dan de temp op 150cm. Als de koude lucht niet naar een lager plek kan wegstromen, "vult" je tuin zich met koude lucht, ook tot grotere hoogte. Misschien is daardoor het verschil 's ochtends kleiner. Maar misschien hebben anderen wel een veel betere theorie;)
Op dit moment merk ik dat effect ook, omdat mijn normaal in het vrije veld staande weeropstelling nu omringd is door maïs. Ik meet daardoor nu vaak heel lage nachttemperaturen bij helder weer.


Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door AenG
#41385
Ik meet de laagste temperatuur midden op het grasveldje. De hut moet dus zo vrij mogelijk opgesteld staan.
Langs de schutting of beplanting meet ik een hogere temperatuur.

Het KNMI meet de grastemperatuur ook midden in het open veld.

Denk eraan dat tussen het onderste bord en het gras een opening blijft!
Door tjabine
#41389
Ik meet zelf ook altijd wel een verschil van zo'n 2 graden.

Let wel op dat als het bv mistig is de temperatuur op 150 cm en 10 cm bijna
niet meer verschillen onderling.

Tenminste bij mijn opstelling.

Gr Ron.