Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#44400
Ik hoor niks meer over je condensator Joris,die was met 4.7 uf veel te groot dat geeft een enorme vertraging dus word er veel te weinig geteld natuurlijk dus de kunst om die te verkleinen tot de telling wel accuraat is.

Wat je nog zou kunnen proberen is een diode in DOORLAAT richting in de plusdraad van je relais schakeldraad dus naar je 1-wire ik geloof niet dat een spanningsval van 0.6 volt een probleem zal zijn al weet ik niet precies welke spanning je relais schakeld.

En eventueel eentje over je relais aansluiting in SPERRICHTING.

@ Eugel begin eens met de usb to 1-wire adapter te kopen en een handvol temperatuur sensors dat is een goedkoop begin ja kan daarna altijd verder uitbouwen en de
usb to 1-wire adapter heb je zo wie zo nodig.

Wil je precies weten welke stuur me maar een pm.
mvr gr Chris
Door jorissynaeve
#44402
@chris: momenteel regent het te veel en vermits ik enkel vrijdag of zaterdag naar de winkel kan voor condensatoren, zal het pas morgen zijn dat ik verder kan testen. Ik zal direct ook een paar diodes kopen (voorkeur van welke?).
Een spanningsval van 0.6V is zeker geen probleem, zolang het maar een spanningsval is die in de kring blijft en niet mijn gehele 1-wire systeem aantast.
Door ws vreewijk
#44422
Ja een 1n914 of 1n4001 of zoiets
maar achteraf misschien toch niet zo'n super idee ik zou eerst de condensator eens proberen.

In geval van nood sloop ik die dingen van een oude print af,maar ja ik heb dan ook een home made condensator tester:)

Succes Joris.
Door jorissynaeve
#44453
Straks naar de electronica-shop. Ik ga dan ook eens proberen de sensor via een seriële verbinding te verbinden met mijn pc. Benieuwd wat dat geeft.

Wel nog een opmerking omtrend de capaciteit van de condensator in de low-pass schakeling. Mijn gevoel gaat uit naar een lagere capaciteit (dus bv nanofarad) maar als ik de theorie bekijk lijkt mij eerder een hogere capaciteit van toepassing: cutoff-frequency (fc) = 1/(2*PI*R*C). We moeten een lage fc hebben dus een hoge C lijkt me?
Door ws vreewijk
#44459
Joris,

Een hogere c zal tot gevolg hebben dat er nog minder druppels worden geteld.... je gaat als het ware een buffer vat instaleren.

Maar een test uitvoeren zal helderheid brengen :) ik zou vanaf je eerdere waarde steeds kleiner gaan tot het punt dat alles netjes word geteld,en dan hopen dat je vals getelde druppels weg zijn zo niet moet je een andere weg gaan inslaan en er toch een opamp tussen plaatsen.

gr Chris
Door jorissynaeve
#44536
Gisteren enkele condensatoren gekocht en tevens een serial connector.
Doordat dit weekend bijna constant nat en glad is buiten kan ik niet enkele schakelingen testen dus vermoedelijk zal pas na kerst de condensator-test plaats vinden.

Hetgeen ik wel al kunnen testen heb is de serial aansluiting. Indien het onmogelijk is om via een low-pass filter alle signaalstoringen uit te filteren kan ik de rainsensor nog altijd een aan mijn serieële poort leggen. Daarbij heb ik net enkele test (hardware en software) getest met zeer goede resultaten volgens mij.

Uitleg: Indien je bij een 9-pin serieële connector poort 4 verbind met de ene kant van de relay en poort 6 met de andere kant dan kan je op de computer live het aan-uit monitoren van de relay. Vermits ik meteohub draai en linux de os is heb ik in C een klein testprogje geschreven met het behaalde resultaat (AAN indien de schakeling toe is en UIT indien ze open is). Meer info volgt..
Door jorissynaeve
#44841
Gisteren een seriële testaansluiting op 1 van mijn 2 regensensoren geplaatst met volgende output als gevolg:
Code: Selecteer alles
...
Mon Dec 26 10:00:53 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 101175
Mon Dec 26 10:00:53 2011
DsrChanged - State = False
Difference: 1
Mon Dec 26 10:05:15 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 424061
Mon Dec 26 10:05:16 2011
DsrChanged - State = False
Difference: 1
Mon Dec 26 10:07:10 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 102164
Mon Dec 26 10:07:10 2011
DsrChanged - State = False
Difference: 1
Mon Dec 26 10:07:21 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 102808
Mon Dec 26 10:07:21 2011
DsrChanged - State = False
Difference: 1
Mon Dec 26 10:21:40 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 102107
Mon Dec 26 10:21:41 2011
DsrChanged - State = False
Difference: 1
Mon Dec 26 10:21:59 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 101420
Mon Dec 26 10:21:59 2011
DsrChanged - State = False
Difference: 1
Mon Dec 26 10:24:02 2011
DsrChanged - State = True
Microseconds passed: 101181
...

In de output is duidelijk te zien dat de relay steeds ongeveer 100ms open is. Behalve 1x lijkt het signaal 400ms te duren. Vermits het nu gaat om zeer lichte regen zie ik op die ene waarde na geen foutieve waarden. De sensor heeft 17x geteld waaruit dus momenteel 0.17mm zou gevallen zijn.

Als het droger wordt vanmiddag plaats ik bij de andere sensor een condensator/weerstand.
Door jorissynaeve
#45422
Ondertussen al een tijdje de regenmeter van de beginpost aan het gebruiken (via seriële verbinding) met zeer goede resultaten.
Om de resultaten te vergelijken heb ik een grafiek gemaakt met de cumulatieve neerslag van de rainsensor (donker blauw) en de pluviometer van mijn TFA Nexus (licht blauw). Oordeel zelf maar :)

Bijlagen
rainmoni.png
rainmoni.png (29.57 KiB) 2484 keer bekeken