Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#42041
Met een gewone pluviometer registreer je pas de eerste neerslag als er (afhankelijk van pluviometer) 0.2mm of 0.7mm/... gevallen is. Daarmee is de kans groot dat je kleine buien niet geregistreerd hebt. Vandaar kwam ik op volgende sensor: http://www.rainsensors.com/

Deze sensor registreer de druppels en kan in verschillende modussen werken waaronder:
* Aan tijdens neerslag, uit bij droogte
* Tellen van de druppels
* Neerslaghoeveelheid
*... (meer info, zie website)

De sensor moet aangesloten worden op een vrij te kiezen bestaande of zelf te maken module voor registratie. Vermits ik het 1-wire systeem gebruik kan ik gebruik maken van de 1-wire dual counter, een module die telt hoeveel keer bv een relay aan/uit gaat (zelfde principe als de 1-wire lightning detector).
De regensensor maakt nu juist gebruik van een relay die overslaat bij elke druppel. Dus kunnen we gemakkelijk een neerslagduur-sensor maken!

Vanaf de eerste druppel zal het systeem detecteren dat het begint te regenen, na de laatste druppel dat het gestopt is met regenen. Verder, kan je de gevoeligheid instellen in de sensor en je kunt meten tot 0.001 mm.
Je kan het ook als pluviometer gebruiken maar dat is niet altijd even nauwkeurig.

Momenteel heb ik op 4 dagen tijd de sensor binnen gekregen vanuit de US en verwacht ik begin volgende week de dual counter van Hobby-boards. Meer info volgt van zodra ik alles in mijn bezit heb.
Door gerrit32
#42055
Ik gebruik deze sensor http://www.conrad.de/ce/de/product/6230 ... Detail=005
Hij heeft een verwarmd oppervlak waardoor ook sneeuw gedetecteerd wordt.
Deze gebruik ik al een aantal jaren naar volle tevredenheid.

Ook laat ik hiermee op mijn website zien hoelang het regent.
Ik heb eerder al geconstateerd dat er de nodige uren regen gedetecteerd zijn zonder dat de vantage ook maar iets geregistreerd had. Het was dan ook lichte motregen.

Groet,
Gerard
Door jorissynaeve
#42056
Die had ik ook tegen gekomen. Alleen was deze niet zo interessant. Vermits ik een 1-wire systeem heb wou ik daarvan gebruik maken.
De regensensor van rainsensors detecteert inderdaad moeilijker sneeuw blijkbaar maar dat moet ik eerst nog zien... Er zit trouwens ook een verwarming op, op de regensensor die ik ga gebruiken.
Door gerrit32
#42117
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen met de nieuwe sensor.
De uitvoering alleen al belooft veel.
Hij is sowieso geavanceerder dan degene welke ik gebruik.

Groet,
Gerard
Door ws vreewijk
#42118
Hallo Joris
Ik moet me nog wat inlezen maar is erg interresant.


gr Chris
Door weerzal
#42141
Misschien een stomme vraag.
Maar zou je dat ook kunnen meten met de davis bladnatsensoren.
Als je ze schuin hangt dan he.

Groet Rob.
Door jorissynaeve
#42144
Ik denk dat dat met die bladnatsensor ook moet lukken. Misschien een verwarmingsmodule toevoegen dan ipv schuin houden. Weet wel niet de specificaties van die sensor.
Door eugel
#42147
gerrit32 schrijft:
Ik gebruik deze sensor http://www.conrad.de/ce/de/product/6230 ... Detail=005
Hij heeft een verwarmd oppervlak waardoor ook sneeuw gedetecteerd wordt.
Deze gebruik ik al een aantal jaren naar volle tevredenheid.

Ook laat ik hiermee op mijn website zien hoelang het regent.
Ik heb eerder al geconstateerd dat er de nodige uren regen gedetecteerd zijn zonder dat de vantage ook maar iets geregistreerd had. Het was dan ook lichte motregen.

Groet,
Gerard


Gerard,
zou je wat meer info kunnen geven over deze sensor?
Hoe werkt het en via welke weersoftware laad je de gegevens?
Ben ook op zoek naar een sensor om neerslag te dedecteren en via de weersite weer te geven.
Werk hier met een Vantage Pro 2 met een weather envoy (datalogger) kan deze datalogger met deze sensor overweg??

Bedankt alvast voor je reaktie,
Door amvih
#42148
weerzal schrijft:
Misschien een stomme vraag.
Maar zou je dat ook kunnen meten met de davis bladnatsensoren.
Als je ze schuin hangt dan he.

Groet Rob.


Ik gebruik die ook, alleen om juist te meten heb ik er wel een verwarmingselement achter geplakt zoals Joris ook al vermeld. Heb er 2 stuks verwarmingsfolie van Conrad (189204-89) achter geplakt, deze passen precies.
Zonder deze verwarmingsfolie werkt het niet goed, s avonds bij enige afkoeling wordt er dan al dauw geregistreerd en krijg je een foutieve regentijd.
Nu met verwarmingsfolie werkt het perfect, ook de sneeuw dooit er dan mooi snel af, zodat ook de sneeuval tijd juist wordt geregistreerd.
Heb het nu ongeveer een jaar in gebruik zo, tot nu toe geen problemen gehad, zeker een optie dus met verwarmingsfolie.

gr.
Arie
Door gerrit32
#42158
eugel schrijft:

Gerard,
zou je wat meer info kunnen geven over deze sensor?
Hoe werkt het en via welke weersoftware laad je de gegevens?
Ben ook op zoek naar een sensor om neerslag te dedecteren en via de weersite weer te geven.
Werk hier met een Vantage Pro 2 met een weather envoy (datalogger) kan deze datalogger met deze sensor overweg??

Bedankt alvast voor je reaktie,


De genoemde sensor heeft een relaisuitgang en kan draadloos werken.
In mijn geval werk ik draadloos omdat de sensor te ver weg zit van mijn PC.
Via een 1-kanaal opbouwschakelaar FS20 AS1 van Conrad wordt de sensor ontvangen.
Via de parallelpoort wordt dit contact, of rechtstreeks van de sensor, ingelezen.
Door een los programma, welke geen relatie heeft met een weerprogramma, wordt dit verwerkt. Het resultaat staat op mijn website. Bij het aanklikken van het icoontje wordt je doorgelinkt naar de uitleg.
Het programma is helaas nog niet af. Nu wordt de tijd geteld op het moment dat de neerslag stopt. Dit wordt nog gewijzigd naar real time. Het programma is nog niet af wegens tijdgebrek van de programmeur.

Of het ooit kan werken met usb, kan alleen de programmeur vertellen.
Ook werkt het nog niet op alle Windowsversies. Nu werkt het goed op W7.

Groet,
Gerard