Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#43434
Ik ga deze avond een condensator tussen de module en sensor plaatsen. Blijkbaar zou de grote hoeveelheid te maken kunnen hebben met "relay chatter". Momenteel bij een matige bui krijg ik soms meer dan 1000 ticks per keer, hetgeen toch wel wat te veel van het goede is. Ik wil niet weten wat er straks bij de intensievere neerslag gaat geregistreerd worden. Hopelijk laat de intensievere neerslag op zich wachten tot rond 20u.

Enig idee welke condensator ik er tussen moet hangen? De relay is telkens 100ms open en sluit dan. Er staat 5V op het circuit.
Door ws vreewijk
#43438
:)

Helaas ben er al een tijdje uit,normaal zou je dr een berekening op los kunnen laten ik zou wat praktijk testen doen of misschien dat Nol het nog in de grijze massa ter beschikking heeft.

Ik zou testen met polystereen condensatortje 47 nano farad naar aarde,spanning levert geen probleem op 5 volt kan elk c tje wel aan :)
Levert de telling daarna problemen op zou ik kleiner gaan.

gr Chris
Door jorissynaeve
#43439
Zowiezo zal het voor dit weekend zijn :) Momenteel te hard aan het regenen om iets te veranderen aan de elektronica buiten. Alvast bedankt :)
Door jorissynaeve
#43443
Voor deze sensor een betere websiteweergave ontwikkeld. Hij is nog niet modern maar het principe is wel duidelijk denk ik?

Live weergave (manuele refresh): http://usr260508.i-net.be/WGD/WDisplay/ ... ration.php (soms incorrecte kleurenschaal)

Momenteel al 3u onafgebroken aan het regenen.
Bijlagen
Naamloos-da92d2e8699a9be07d3ea4a1be6b877e.png
Naamloos-da92d2e8699a9be07d3ea4a1be6b877e.png (15.61 KiB) 2509 keer bekeken
Door nolversteeg
#43454
Hallo Joris,

Als het gaat over de detector aan het begin van het forum, zou ik toch nog even het manual nalezen over de instellingen die je kan gebruiken , want ik denk dat daar het probleem zit als je het hebt over 100ms staat hij in de gevoelige mode, en kan dus meerdere pulsen afgeven per druppel.

http://www.rainsensors.com/docs/rg-11_instructions.pdf.
http://www.rainsensors.com/drop_detection.php

groeten Nol
Door jorissynaeve
#43459
Dag Nol.

Volgens de manual:
each detected drop will generate one or more 100 mS pulses

Zijn puls is nog steeds 100mS. Enkel als het een grote druppel is, zouden er enkele 100mS moeten uitgestuurd worden. Elektronisch is meet 1 puls tegelijkertijd mogelijk binnenin de sensor dus per seconde kunnen er maar 10 pulses uitgestuurd worden.

Bekeken in een ander perspectief: per puls brandt een lampje. Dit is in de nacht duidelijk te zien en daarbij is te zien dat niet elke seconde er een puls afgegeven wordt maar om de paar seconden (hetgeen mij logisch lijkt voor de werkelijke sensoroppervlak).
Door jorissynaeve
#43467
Bedankt allemaal.
Ik ga dit weekend eens proberen met een condensator want volgende grafiek toont wel duidelijk wanneer het regent maar voor de rest kan je er niet veel uit opmaken ;)
Bijlagen
meteograph-bb11f79659044b9c5b89e00d40c1b59f.png
meteograph-bb11f79659044b9c5b89e00d40c1b59f.png (5.12 KiB) 2509 keer bekeken
Door nolversteeg
#43468
Hallo Joris,
De achterliggende schakeling kan ook nog het probleem veroorzaken , als deze zwevend is zal hij geen moeite doen om laag te gaan als het relais open is, misschien kan je deze met een weerstandje naar de ground halen. dus een weerstandje van bv 100K over de contacten als een van de contakten tenminste aan ground ligt,je moet even kijken hoe groot de weerstand moet zijn om de schakeling stabiel te maken.
een condensator zal het geheel dan alleen maar langzamer maken.

groeten Nol.