Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door gerrit32
#43474
Joris,

Dat ziet er veel belovend uit.
Mooi en duidelijk.
Duidelijker dan alleen maar aan te geven hoe veel tijd er neerslag is gevallen zoals op mijn site.
Je hebt mij nog nieuwsgieriger gemaakt naar het vervolg.

Heb je de sensor gekocht bij de zaak welke in je eerste link genoemd wordt?


Groet,
Gerard
Door jorissynaeve
#43476
Mijn schakeling is momenteel op volgende manier (zie afbeelding). Enig idee hoe ik deze dan zou moeten aanpassen?
Bijlagen
untitled.JPG
untitled.JPG (33.81 KiB) 2335 keer bekeken
Door nolversteeg
#43477
hoi Joris,
Ik maakte een denkfout , de weerstand niet over het relais maar naar de ground trekken.
wanneer het relais open is deze echt 0 Volt wordt.aan de ingang van de achterliggende schakeling.

Groeten Nol
Door jorissynaeve
#43480
@Gerard: de sensor is inderdaad deze van de beginpost.
@Nol: bedoel je dan dat ik een schakeling moet maken zoals op volgende figuur?
Bijlagen
untitled-7cf6171b62d50c6741eb8d14a16331b6.JPG
untitled-7cf6171b62d50c6741eb8d14a16331b6.JPG (35.03 KiB) 2335 keer bekeken
Door nolversteeg
#43482
Hallo Joris,

De condensator zoals getekend is uit den boze , zoals ik zie wordt de ingang door het relais naar de 5 Volt getrokken , zoals ik ook kan zien is dat er een SMD weerstandje de middelste van de 3 ergens naar toe gaat als dat ground is is er al in voorzien, je moet nl. zo snel mogenlijk de ingang naar ground trekken dus de weerstand die getekend is naar de ground van de schakeling.je ziet in de grafiek nl dat de waarde optelt en geen poging doet om laag te gaan.je moet eens kijken naar de middelste weerstand wat voor een waarde die heeft. dan diezelfde waarde tussen de getekende lichtblauwe en de paarse aansluiting doen.
Groeten Nol
Door jorissynaeve
#43738
Nog geen tijd gehad om de modificatie toe te passen maar ik heb op een forum iemand met hetzelfde probleem gevonden: http://www.cocoontech.com/forums/index. ... 3896&st=15

Als het idee juist is dat er een hoog-frequent signaal op de kabel zit (al dan niet door relay-chatter) dan zou kunnen uitgefilterd worden door een low-pass-filter en dit door een weerstand en condensator.
De weerstand moet dan in serie gezet worden tussen relay en counter, de condensator tussen counter en GND.
Nu eens bekijken welke waarden van weerstand en condensator ik moet gebruiken..
Door nolversteeg
#43740
Hallo Joris,

Dat is ook een mogelijkheid, ik zou toch eerst proberen met de weerstand naar aarde zoals ik eerder zei, je maakt de ingang van de schakeling laagohmig , het probleem doet zich voor als het kontakt open is en de ingang dan niet laag wil niet naar ground wil. het blijft een beetje zoeken wat de beste oplossing is . en anders een schmitt trigger ervoor zetten dan ben je zeker van de problemen af.

groeten Nol
Door nolversteeg
#43745
ok Joris ,
nooit geschoten is altijd mis dan heb je tenminste iets meer houvast. bij die maxim moet je wel even de capacitiet in de gaten houden dat die bij 1 puls niet te lang laag blijft. deze is trouvens een negatieve reset dat gaat dus niet werken omdat jij naar 5 volt moet schakelen .
groeten Nol.