Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door gerrit32
#43799
Ik heb het hele spul voor 1-wire besteld in Duitsland.
Het verschil in prijzen is niet groot, maar je bespaart veel op verzendkosten.
Ik weet niet of ik de link mag plaatsen van het bedrijf.

Alleen de regensensor kan ik niet anders vinden dan in Amerika.
Ik heb geen idee wat de verzendkosten zijn en hoe lang het duurt voordat je hem in huis hebt. Deze heb ik nog niet besteld. Ik wacht eerst de resultaten af van Joris.


Groet,
Gerard
Door jorissynaeve
#43800
Vandaag mijn tweede regensensor binnen gekregen (gratis) dus kan ik hiermee naar hartelust testen :) Zo kan ik sneller alles in orde krijgen want in de donker is dat onmogelijk en hoef ik niet te wachten op regen terwijl de huidige sensor ongemoeid blijft.
Door jorissynaeve
#44225
Dit weekend enkele testen kunnen doen om het relaysignaal 1op1 naar mijn counter te brengen. Er was dus een probleem wanneer de relay aan een hogere frequentie aan/uit gaat (dus bij hevigere regen). Hierbij telt de counter een onrealistisch aantal aan/uit events van de relay. De oorzaak ligt vermoedelijk bij hoge-frequente storingen indien de relay veel aan/uit moet gaan (door van 0V->5V->0V->5V->... komen er volgens mij wervelingen in de kabel of relay chatter).
Na opzoeking 2 oplossingen gevonden: een low-pass filter waarbij enkel lage frequenties doorgelaten worden en een Schmitt-trigger.

De low-pass filter is mogelijk door een condensator en weerstand in het data-circuit te steken (tussen relay en counter). Dit weekend heb ik dit getest met R=330ohm&C=4.7µF). Echter werd er nu te veel gefilterd waardoor de counter te weinig telde (de condensator is te groot veronderstel ik). Dit weekend enkele andere condensatoren kopen om verdere tests uit te voeren.

De Schmitt-trigger is iets ingewikkelder (ga dit hier niet uitleggen) maar de schakeling bestaat uit 3 weerstanden en een opamp (voltage comparator). Echter gaf dit zeker niet het gewenste resultaat want de counter begon zonder redenen spontaan te tellen. Misschien is hier een verkeerde connectie gebruikt maar zonder ossciloscoop is dit moeilijk te achterhalen.

Tot zover mijn ervaringen. Komende weekend meer info :)



ps: iemand die toevallig een ossciloscoop liggen heeft die uitgeleend kan worden? :p
Bijlagen
untitled-f9c956701e98755a61ad0e0914f7d34e.JPG
untitled-f9c956701e98755a61ad0e0914f7d34e.JPG (11.53 KiB) 2436 keer bekeken
Door nolversteeg
#44227
Hallo Joris,

ik heb wel een scoop staan, maar Gent is wel ver weg, had je het nog met de weerstand naar ground getest, en je kan ook eens kijken wat de spanning is over de led die aan en uit gaat , en aan de spoelkant van het relais. misschien is die spanning wel bruikbaar.

groeten Nol.
Door eugel
#44230
gerrit32 schrijft:
Ik heb het hele spul voor 1-wire besteld in Duitsland.
Het verschil in prijzen is niet groot, maar je bespaart veel op verzendkosten.
Ik weet niet of ik de link mag plaatsen van het bedrijf.

Groet,
Gerard


Voor mij mag je hem plaatsen Gerard. Anders mag je me ook een pm sturen met de link.

bedankt.
Door ws vreewijk
#44253
Persoonlijk denk ik dat de link plaatsen tot algemeen nut dient dus zou het geen probleem moeten zijn er is geen persoonlijk gewin.

Ik zou zeggen plaatsen ben ook benieuwd de mods kunnen het altijd laten weten als
het niet mag is dan gelijk een mooie pilot.


gr Chris
Door ws vreewijk
#44255
@ Joris ja 4.7 uf is veel te groot ga maar op 47 nano zitten.
Pas daarna aan veel valse ga je groter te weinig tellen nog kleiner.
op ampje lijkt me niet nodig.

gr Chris
Door gerrit32
#44291
Het 1-wire spul heb ik besteld bij http://www.fuchs-shop.com/de/shop/17/
Zodra de betaling binnen is wordt de bestelling verzonden. In mijn geval dezelfde dag.

Ik vind dit project zo interessant dat ik de sensor: www.rainsensors.com/ ook besteld heb. Deze is inmiddels onderweg. Deze kon ik nergens anders vinden dan in Amerika.

De weergave van Joris vind ik schitterend en duidelijk.

Groet,
Gerard
Door eugel
#44297
gerrit32 schrijft:
Het 1-wire spul heb ik besteld bij http://www.fuchs-shop.com/de/shop/17/
Zodra de betaling binnen is wordt de bestelling verzonden. In mijn geval dezelfde dag.

Ik vind dit project zo interessant dat ik de sensor: www.rainsensors.com/ ook besteld heb. Deze is inmiddels onderweg. Deze kon ik nergens anders vinden dan in Amerika.

De weergave van Joris vind ik schitterend en duidelijk.

Groet,
Gerard


Als leek ben ik benieuwd wat een leuk pakket zou zijn om mee te beginnen.
We kan me verder helpen?
Door jorissynaeve
#44346
De weerstand helpt niet om mijn te hoge neerslagwaarden op te lossen.
Gisteren een mail van de hydreon developpers terug gekregen in verband met een vraag van een tijdje terug (verkeerde conversie inch->mm) en dan van de mogelijkheid gebruik gemaakt om ze ook te contacteren in verband met het relay-chatter probleem.
Ze bleken zeer geïnteresseerd en gingen onderzoeken wat hier voor oplossing zou kunnen dienen.