Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Sloefke
#43065
Het gebeurt met grote regelmaat dat de regenmeter erg traag de regenstand doorgeeft.
Bij controle blijkt dat het kleine gat van de regenopvang dicht zit en er nog water in de opvang staat. De oorzaak is dat vogels landen op de regenopvang en dat het liefst met de staart naar de binnenkant van de regenopvang. Voordat de vogels weer het luchtruim kiezen laten ze meestal iets vallen in de opvangton van de regenmeter. Omdat ik in een gebied woon met veel boomgaarden om mij heen, moet ik regelmatig en dat zeker tegen het einde van de zomer de kersenpitten uit de opvangbak halen. Onlangs landde er een houtduif op de regenmeter en die presteerde het de hele regenopvang dicht te "plamuren". Bij een bevriend weercollega zag ik dat hij met behulp van sateh-stokjes, geklemd met een elastiek, de vogels bij zijn regenmeter weet weg te houden. De sateh-prikkers brachten me op het volgend idee.

een koperen ring met daarin om de 4 cm een rvs pennen. De ring heb ik niet geheel gesloten zodat het zich om de opvangton klemt even onder het puntlasapparaat en zie hieronder het resultaat.Nu nog wachten op regen.

Joost

Joost
Bijlagen
Taubenschutz02.jpg
Taubenschutz02.jpg (20.3 KiB) 2893 keer bekeken
Door poldeleeuw
#43067
Wel netjes, vogels die naar het toilet gaan :P
Door WeerStationWoerden
#43074
leuke oplossing Joost
alleen Koper gaat wel oxideren ... dus je heb kans dat je over een jaar allemaal groene strepen heb
maar ja altijd beter dan dit


Mvg Gert
Bijlagen
IMG_0067.JPG
IMG_0067.JPG (122.69 KiB) 2893 keer bekeken
Door jeroenzwart
#43075
WeerStationWoerden schrijft:
leuke oplossing Joost
alleen Koper gaat wel oxideren ... dus je heb kans dat je over een jaar allemaal groene strepen heb
maar ja altijd beter dan dit


Mvg Gert


Je hebt het eitje toch wel laten uitbroeden hoop ik?;) ;) Tja zo'n mooie nestmogelijkheid kun je natuurlijk niet laten liggen!:laugh:
Overigens, behalve duiven kunnen overvliegende gansen er ook wat van. Ik woon in een gebied waar 's morgens en 's avonds veel overvliegende gansen voorkomen en dus vond ik laatst een grote klodder bovenop mijn UV-sensor. Dat verklaarde waarom ik ineens geen UV-index hoger dan 0 meette! Bij inspectie van de regenmeter bleek ook hier het vloeibare bijproduct van de gansen in terecht gekomen te zijn. Gelukkig had het nog niet geregend, want bij de schoonmaak, bleek er zo goed als geen water meer door het gaatje te stromen.:dry: Tja, misschien moet ik maar blij zijn met de huidige regering! Die zorgen ervoor dat dat gespuis wordt neergeknald!:laugh: :laugh:

Groet, Jeroen
Door Sloefke
#43077
Hallo Gert


dat is fraai zeg.. ongelooflijk maar ja dat had ook mij kunnen overkomen.Bij mij in de buurt zitten ook erg veel houtduiven.Je hebt helemaal gelijk wat het koper betreft maar ik heb me vergist de ring is van messing. Ik denk dat messing beter is dan koper. Bedankt voor je reactie


Joost
Door Weerstation Kaatsheuvel
#43079
Hallo Joost.
Dit ziet er goed uit!
Fijne dag.
roet,
Hans :)
Door weatherservice
#43096
Hehe Gert! Dat is nog eens een leuke verrassing in de Davis :D

Nicolas
Door Sloefke
#43111
Hallo Frans,


nee ik ben de topic begonnen en ik heb nog niet zo ver terug in de tijd gekeken. Dit was een probleem wat zich aanbood waarvoor ik goedkope en goede oplossing wilde hebben.

en door die sateh-stokjes werd ik op het idee gebracht. Ik hoop niet dat ik nu van HWA wordt verwijderd :laugh:

groeten Joost