Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Willie
#49161
Het enige wat me van belang lijkt is dat de omgevings lucht/vocht naar binnen komt en ververst word door nieuwe lucht.
Een te hoge snelheid van de fan zou door stroming langs druppels kunnen afkoelen, maar als de druppels verder van de aanzuig ingang hangen zal die afkoeling minimaal zijn.
De uitstroom lucht is ook op een redelijke afstand van de ingang.

Maar wat is de beste omstandigheid om iets te meten, wie zal het zeggen.B)
Door nolversteeg
#49167
Hallo Meteovrienden,

Een ouderwetse thermometer,met een resolutie van 0,1 graden met een paraplu boven zijn hoofd zodat de zon er niet bij kan ,en een vrij veld waar het waait, als het niet waait, moet je zelf wind maken, zodat de warmte die onder de blue blijft hangen weg is. je kan de thermometer vervangen door een thermo sensor, ook resolutie 0,1 graad , hoef je niet steeds naar buiten om te kijken en opschrijven wat te thermometer aangeeft. Maar verder blijft het gelijk.
Je kan er een weerhut er omheen maken, die moet groot zijn om uitstraling van deze zo klein mogelijk te maken, van buiten wit (echt wit), want anders heb je opwarming van de weerhut die ook gemeten wordt.
Waarom dit: Ik heb een weerhut gemaakt van aluminium ,er zitten nog geen jaloezieën in dus gewoon een geraamte. Hierin hangt een iss temp/hum sensor met een 24u fan die niet blaast maar draait om enige werveling te krijgen .Sinds van de week heb ik een 2e Davis temp/hum sensor , en die tegen het geraamte van de weerhut geplaatst. Het resultaat was dat de waarden van de 2 sensoren binnen 0,3 graden gelijk bleven. Als ik de fan van de 1e iss aanzette zag ik meteen een verhoging in de temperatuur van het de eerste Temp/hum , waarschijnlijk te wijten aan het zonnepaneel bovenop de weerhut en de opgenomen warmte van het aluminium.

Resumé: De weerhut heeft in mijn geval geen jaloezieën nodig omdat de temp/hum sensor zijn eigen weerhut heeft.
De 24u fan mag draaien maar niet blazen(de fan van Davis heeft een 12V motor en draait op 1,5V (vandaar het knorrend geluid)om de warmte die eventueel rondom de sensor door opwarming van de weerhut zonnepaneel,door te laten waaien .

En ik heb nog nooit druppels vocht op de sensor gezien.

Meet wat je meet houdt de sensor uit de zon, wind kan je niet maken (N,O.Z,W is een grootverschil) in de tuin, omdat er altijd wel een muur, schutting, boom ,huis in de weg staat.

groeten Nol
Meteo eersel.nl
Morgen zal de site enige tijd uit de lucht zijn in verband met het aanleggen van zonnepanelen en het ombouwen van de meterkast.
#49182
JPC schrijft:.
Zelf vermoed ik dat mijn hut 0.5 graad te laag was gedurende een regenbui in de ochtend van 9 juni. En dat trok langzaam weer bij. Ik heb ook nog een sensor vrij maar beschut tegen regen en zon hangen, maar niet op dezelfde plaats als de hut.
Dit was maar een vermoedde. Gisteravond (11 juni) begon het plotseling behoorlijk te regenen (13.7 mm in 3 uur). het verschil tussen mijn vrij geplaatste sensor en mijn hut deed nu geen natte bol effect vermoeden. Ook het vergelijk met Schiphol, de Bilt, Lelystad en twee naast gelegen (Davis passief) stations gaf geen vermoedde van het natte bol effect. Deze stations volg ik live in een 24 uurs grafiek. Dus mag ik concluderen dat het met het natte bol effect wel meevalt.