Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door teesee64
#61127
Inmiddels heb ik het hele spul werkend gekregen en worden de inslagen op mijn website weergegeven.

Ik ga nog wel kijken of ik het voor elkaar kan krijgen om software matig een reset uit te voeren omdat nu alle inslagen bijelkaar opgeteld worden.
Voor nu stop ik alle meetgegevens ook in een database zodat ik later een overzichtje kan maken.

Nou, laat die onweersbui maar snel komen ;-)

Groet,
Theo
Door Roelof
#61130
Mooi om te zien dat mijn conclusie van destijds de goede was, en het dus inderdaad aan de optocopler lag.
Ik zit zelf te wachten op een nieuw programma dat nog in ontwikkeling is en is gebaseerd op lichtning radar van de inmiddels overleden Frank Kooiman. Het zal een stuk nauwkeuriger worden, en kan met een erg eenvoudig modem gedetecteerd worden.De verwachting is dat het tussen nu en 1,5 maand gereed is.Ik heb al gedraaid met een proef versie en het lijkt veelbelovend.Wanneer het gereed is zal ik dit hier wel melden.

Roelof
Door teesee64
#61131
Inderdaad Roelof, ben je ook erg dankbaar voor de hulp destijds!!
Blij dat ik het eindelijk aan de praat heb gekregen.

Maar je maakt me nu wel nieuwsgierig naar wat je voor moois gaat krijgen dan. Ik heb een tijd terug ook eens gekeken naar de schakeling van Kooiman, maar omdat ik toch al een 1-wire netwerk had liggen, heb ik toch voor de 1-wire detector gekozen.

Dus als je ons wat meer kunt vertellen, dan graag!

Groet,
Theo
Door ws vreewijk
#61132
Mooi dat het werkt Theo,

Maar vanmiddag zag je teller er anders uit als nu ik zie nu ineens de telling niet meer.

Wat betreft het ontwerp van Frank Kooiman kan ik alleen zeggen alle lof, voor wat hij toen heeft gepresteerd,en mede door hem kwam blitzortung van de grond in combi met boltec,dat er op dat gebied nieuws is verbaasd me,ik denk dat het van Daniel afkomstig is,ook ik ben nieuwschierig als daar nieuwe ontwikkelingen zijn,toch zal het denk ik niet kunnen concureren met het ontwerp van Egon Wanke , maar dat hoeft ook niet boltek kan uiteindelijk ook niet mee met dat systeem maar wel geweldig als je het hebt:)

Mijn detectors zijn absoluut low tech de 1 wire detector en een bouwseltje van Charles Wenzel van techlib.com.
http://www.techlib.com/electronics/lightning.html

beide alleen geschikt voor het tellen van strikes zonder afstand nog richting.


mvr gr Chris
Door teesee64
#61203
Gisteren avond eindelijk gekregen waar ik op zat te wachten. Een aantal inslagen kunnen registreren.

Maar eergisteren avond laat een aantal inslagen gemist terwijl er toch heel duidelijk lichtflitsen te zien waren hier.

De dectector heb ik nu binnen hangen, maar ik denk erover om hem toch maar naar buiten te verplaatsen. Ik heb er nu een stukje elektra kabel aanhangen als antenne, maar ik weet niet of dat voldoende is. Ook ga ik hem aansluiten op de aarde (letterlijk in dit geval) Ik heb een stalen pin zo'n 1,50 meter de grond ingeslagen.
Door ws vreewijk
#61206
Yep dat is precies wat je moet doen.
Binnen is geen idiale opstelling ook last van valse meting kan dan een probleem zijn.

Ik heb hem in een pvc pijp zitten met 2 draaidoppen.

Antenne tja ik denk een metertje of twee op dakkapel eerste deel is een stukje stroom draad tweede deel een aluminium lasdraad 1 meter lang, verder een aarde draad naar beneden en een gegalvaniseerde pijp de grond in liefst tot in het grondwater.

Ik ga niet op een paar km af maar zeg dat ongeveer 150km+ word gedetecteerd.

Ben benieuwd als je dat op order hebt.

Gr Chris
Door teesee64
#61230
Afeglopen week ben ik bezig geweest om de detector buiten te plaatsen. Ik had hem eerst aan de mast gemaakt waar ook mijn windvaan in hangt, maar om één of andere reden kreeg ik daar heel veel valse meldingen.
Het leek erop alsof er ergens een tl-buis of een CV stond te etteren want ik had meer dan 300 strikes in 1 minuut.

Vandaag dus maar weer aan de slag gegaan en de detector nu naast het huis op ongeveer 2 meter hoogte geplaatst. Hiervoor moest ik de de hele bekabeling omleggen en ook de metalen pin in de grond voor de aarde-aansluiting moest ik verplaatsen. Ik heb deze pin meteen wat dieper de grond in gemept. Hij zit nu ongeveer 3 meter in de grond, dus ruim diep genoeg om grondwater te raken.

Inmiddels is het allemaal gelukt en voor zover ik nu kan beoordelen, heb ik geen last meer van valse meldingen. Op een afstand van een meter of 6 registreerde ik wel strikes toen ik met een aansteker een onweersbuitje nabootste. Dat vebaasde mij wel dat ik op zo'n afstand nog iets registreerde. Dat was toen hij in de mast hing niet zo. Toen was het hooguit 1 meter afstand dat ik nog iets registreerde.

Ik hoop dat het nu beter werkt en het wachten is nu op een echte onweersbui......
Door ws vreewijk
#61231
Nou dat vind ik een knappe afstand ,als je ook nog eens zonder valse strikes zit is het wel ok denk ik.
Soms heb ik ook ineens last van een ladingkje valse misschien een buur die een dimmer heeft die op het randje staat 'Frans had in het begin ok zoiets.

Op naar een lekkere onweers bui en dan eens kijken naar de prestaties.

Gr Chris
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7