Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door poldeleeuw
#46759
Het ideale is op 2 meter hoogte en liefst zo beschut en zo vrij mogelijk. Dus het best ergens waar de zon nooit kan komen maar waar de vrije lucht er toch goed aan kan. Tegen een gevel is zeker niet goed omdat de warmte van de muur uitgestraald wordt.
Door tuinmantom
#47307
Ik ben een beginner en had er mijn oog al op laten vallen. Deze gaat ook onder de naam Fine Offset WH-3080 of Fine Offset WH-3081 als je wat zou willen googlen.
Op de ene lijkt het een goed station, op een ander forum lees ik dan weer dat dit een stukje speelgoed is. Het zal er wel ergens tussenin liggen.
Het is dit of een 2dehands davis vantage pro 2...
Door berrie
#47312
Ik denk dat poldeleeuw wel gelijk heeft.
Davis is gewoon HET merk.
Toch heb ik vandaag mijn ws 5000eco gekregen en natuurlijk direct in proefopstelling gezet.
Het ziet er allemaal een beetje plastic-achtig uit, maar de binnen unit gaf precies het zelfde aan als mijn andere weerstationnetje.
Stond ook slechts een paar tienden van ons buurtstation.
De binnen- en buitensensor naast elkaar gaf ook verschil van slechts enkele tienden in temperatuur en hygro.
Dat gaat alvast een stuk beter dan de TFA Nexus die ik eerst had.:)
Door tuinmantom
#47518
minpuntje lijkt mij wel: die tempsensor hang je (wegens de vrij brakke behuizing) best niet in de zon, dus de oplossing: zet hem aan de noordkant van je huis... Maar die zonnecelunit moet je wel bovenop de tempunit zetten en dan staat die zonnecelunit in de schaduw.
Ach... zo is het altijd wel iets.

En een 2de hands davis... die zie je helaas niet veel, als je er één ziet is hij meteen weer weg.

Ik heb een budget van 250€ voor een deftig weerstation, maar veel deftig vind ik niet.
Voor die prijs zou ik toch een 2de hands vantage vue moeten vinden, niet? Voor een pro2 zal ik wat meer moeten neerleggen... En dat heb ik er niet voor over.
Door berrie
#47519
Ik heb de Alecto ws 5000 eco nu een week in gebruik. Naar volle tevredenheid. Ik heb nog geen problemen zoals uitvallende sensors enz.
De metingen komen goede overeen met de buurtstations.
Het wiebelt een beetje aan de mast. Vooral de "sensorhut" lijkt wat topzwaar met die UV sensor er bovenop.
Gelukkig kan dat spul allemaal uit elkaar en kun je de temp/hum sensor gewoon aan de noordkant zetten en de UV sensor in de zon.
Ook de regenmeter lijkt mij een beetje scheeft aan de mast te zitten. Die gaat straks ook op een vaste ondergrond.
Jammer dat het de laatste dagen zo weinig regent;)

Vooral de software van Cumulus is leuk om mee te spelen en werkt goeds samen met het station.
Het was even zoeken voordat ik begreep hoe het werkte, maar komende dagen gaat de Nederlandstalige versie "de lucht in"
Door poldeleeuw
#47520
@ Berrie: Leuk om te horen dat je tevreden bent over je nieuwe station. En ja, inderdaad. De bijgeleverde 'mast' is wat licht en ondermaats zoals hij zou moeten zijn maar je kan dan ook moeilijk verwachten dat ze voor die prijs een professionele mast van 10 meter er bij gaan steken :P .

Wat de software betreft heb je keuze ten over. Ik gebruikte eerst WD en nu sinds kort WSwin. Vroeger had ik ook eens Cumulus getest erop. Het enige wat niet werkte (nu misschien al wel) was Virtual Weatherstation.

Groeten, Joeri.
Door tuinmantom
#47521
berrie schrijft:
Gelukkig kan dat spul allemaal uit elkaar en kun je de temp/hum sensor gewoon aan de noordkant zetten en de UV sensor in de zon.

Ok, dat wist ik niet. Toch wel handig dan :)
Door berrie
#47524
polderleeuw zegt

En ja, inderdaad. De bijgeleverde 'mast' is wat licht en ondermaats zoals hij zou moeten zijn maar je kan dan ook moeilijk verwachten dat ze voor die prijs een professionele mast van 10 meter er bij gaan steken


ja precies.
De bijgeleverde mast zit mooi droog in de doos.:cheer:
Ik heb zelf een 4 meter lange mast van 25 mm aan de vrijstaande carport zitten.
In het topje een gleufje gevijld en een gaatje geboord en met een plaatje blik alles mooi spelingvrij bevestigd.
Nog niet helemaal ideaal, maar het kan zo prima.
De sensorhut is een beetje topzwaar door de UV meter, en maakt een torsie beweging in de plastic arm.
Die krijgt bij zwaar weer wel op zijn donder vrees ik.:(