Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#48756
Om terug te komen naar het wireless 1-wire systeem:
Ik heb ondertussen buiten op zo'n 20m afstand van mijn receiver, met dubbel glas daartussen, succesvolle dataoverdracht.
Bijgevolg heb ik binnenkort het eerste afgewerkte prototype klaar dat ik enkele dagen kan testen in alle weersomstandigheden (momenteel is mijn circuit op een test-board gemaakt dat niet water-resistent is).

Eind deze maand ga ik dan ook aan de slag met solar-powered stroomvoorzieningen.
Door GosZk
#48757
Ben ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen van dit project.

Een goed initiatief met potentie.
Door tuinmantom
#48814
Als je aan de slag gaat met solar-powered voorzieningen ga je je budget toch lichtjes moeten opkrikken. Je neemt best ruime marge, een weerstation dat uitvalt tijdens de donkere wintermaanden wegens te weinig zon is niet ideaal ;)
Ik ben benieuwd naar je vorderingen.
Door poldeleeuw
#48825
Zeer interessant topic. Ik blijf dit volgen. Ik wilde al eens aan de slag gaan met one wire maar die kabels trekken hield mij ook tegen. Eens het te koop is ben ik alvast een koper :-)
Door ws vreewijk
#48827
:laugh: ha ha kabels trekken hoezo ???? :laugh: :) :laugh:

Een enkel kabeltje is voldoende.

gr Chris
Door poldeleeuw
#48828
Kabels is misschien wat overdreven :-) Maar mijn weerstation staat redelijk achteraan in de tuin dus ik zou nogal een lange kabel moeten leggen naar binnen en daarna doorheen het huis naar mijn zolder. Dus draadloos is de beste manier.
Door ws vreewijk
#48829
Hi Joeri,

Ja dat is wel waar dat is voor iedereen weer anders,maar even om verwarring te voorkomen we praten over EEN kabeltje naar je weer pc das al.

Voordeel is dat je over die kabel ook nog je extra spanning voor bepaalde sensoren kan aanleveren.

Het project van Joris is overigens top als het helemaal op orde is en zeker voor veel mensen net het duwtje wat ze nodig hebben.

gr Chris
Door poldeleeuw
#48830
Ja, dat is inderdaad zo. Ik kijk er naar uit om de eerste testresultaten te zien van het project.
Door jorissynaeve
#48831
Deze week bestel ik een zonnepaneel om verschillende testen mee te doen. Ik hou jullie op de hoogte.
Door jorissynaeve
#49828
Ondertussen heb ik al verschillende tests gedaan met het zonnepaneel. Op dit moment gaat alles zeer goed en de accu blijft na een zonnige dag steeds opgeladen. Zonder opladen (bewolkte dag) verliest de accu momenteel minder dan 0.05V wat naar mijn inzien zeer goed is.

Bijgevolg zal ik heel binnenkort een prototype in elkaar steken die een tijdje buiten zal draaien. Misschien is het handig als ik van jullie weet welke functies jullie graag in de module zouden zien.

Momenteel is het prototype zeer ruw:
* Alle 1-wire sensoren worden ingelezen en elke minuut zend de zend-module de gegevens door.
* De receiver ontvangt alles onmiddellijk en stuurt deze 1 op 1 door naar de PC via een seriële kabel. De PC-software verwerkt alle gegevens.

Ik hoor het graag van jullie :)