Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door relin
#48998
Sinds kort heb ik een regenmeter naar het concept van prof. Hellmann. Nu het vandaag heeft geregend bemerk ik een sterke afwijking tussen de gemeten waarde van mijn WS3600 weerstation en de "Hellmann". Laatstgenoemde meet meer. Mijn gevoel zegt me dat ik softwarematig de regenmeting van het weerstation moet aanpassen. Graag hoor ik jullie mening.

Vriendelijke groet,
Remko
Door Snarf2000
#49000
Een Hellmann regenmeter wordt heel vaak gebruikt als ijk instrument voor digitale weerstations.

Mocht de opstelling van beide meters nagenoeg gelijk zijn, dan kun je zelf de conclusie trekken.

Frans
Door relin
#49011
Het is mij duidelijk. Station ijken/calibreren. Dit moet bij mij softwarematig omdat mijn regenmeter geen stelschroeven heeft.
Waar ik van schrok was de toch wel grote afwijking. De Hellmann meet grofweg 30% meer. Ga nu net als Willem bij neerslagdagen de waardes handmatig bijhouden om zo de afwijking zo nauwkeurig mogelijk te corrigeren.

In iedergaval meet ik vanaf 1 juni een stuk nauwkeuriger.

Groeten Remko
Door bgr
#49022
De berichtjes gelezen. Het meest belangrijke is, dat de regenmeters op dezelfde hoogte staan, anders heeft het geen zin om vergelijkingen te maken.
De waarnemer in Moes vergelijkt de Davis metingen op 2 meter hoogte met de Hellmann op 1 meter hoogte. Normaal is het zo: hoe lager de regenmeter staat hoe meer hij meet.
Bij het KNMI zijn daar al uitgebreide onderzoeken naar gedaan.
Dus eerst op dezelfde plek en gelijke hoogte meten, voordat je conclusies kunt trekken.
Verder zie ik dat de waarnemer in Moes de Hellmann eens in de zoveel tijd leegt (waarschijnlijk om het wat makkelijker te maken), maar ook dat is geen goed vergelijk.
De Davis wordt iedere keer automatisch geleegd en er kan dus niets meer verdampen. Bij de Hellmann kan dat wel, zeker als de neerslag erin een maand blijft staan (als ik de waarnemer goed begrijp). Ook de Hellmann zal iedere dag afgelezen en geleegd moeten worden en uit eigen ervaring weet ik dat de neerslaghoeveelheid dan nog iets hoger wordt.

Succes met het vergelijken,
Bert Gr.
Door nolversteeg
#49028
Hallo Bert, en meteovrienden,

Wat verdampen betreft kan dat ook bij de Davis, die ene regendruppel die nog moet komen om +0,2 mm te maken kan na een droge dag de inhoud van de wip volledig laten opdrogen, terwijl de hellman die wel meeneemt, op korte termijn zit je er dus altijd 0,2 mm + of min naast, geluk dat het maatglas van de Hellman op 0,1 mm meet op jaarbasis ? . maar 30 % is wel een beetje veel .
Gr. Nol
Meteoeersel.nl
Door relin
#49060
Inderdaad 30% is veel. Nu er een dag met wat meer neerslag is heb ik ook de kans gehad om een beter vergelijk te maken. Naar het nu blijkt is de afwijking veeeel minder, een procent of 8. Waarschijnlijk heb ik de eerste keer niet goed gekeken :S

Ik had aangeven dat de correctie softwarematig moet, maar ben een tijd bezig geweest in WsWin onder Weerstation --> Calibreer regenhoeveelheid en in Bestand --> eigenschappen, maar het lukt me niet.

Wellicht weet een andere gebruiker van WsWin de oplossing.
Voor de duidelijkheid ik heb een La Crosse WS 3600 ingelezen door Heavy Weather en deze zet het in een .dat bestandje dat weer door WsWin wordt ingelezen.

Groet Remko