Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#56267
Ik zal vanavond of dit weekend eens goed beschrijven hoe ik alles in elkaar heb gestoken.
Door Willy Peters
#56293
Ik zie dit met veel belangstelling tegemoet, Joris.

groet,

Willy
Door jorissynaeve
#56310
Even samenvatten hoe ik de sneeuwmeter in mijn weer-netwerk heb ingebouwd. Verder zal ik samenvatten hoe de sensor kan geïnstalleerd worden indien je nog geen weer-netwerk liggen hebt. Indien je direct wilt weten hoe je zelf de sensor kan installeren: lees de laatste twee paragrafen.

Mijn weernetwerk heeft vier verschillende datatransmissies voor al mijn verschillende sensoren:
* Een draadloos netwerk, welke gebruikt wordt door een TFA Nexus.
* Een soort seriëel aan/uit netwerk (seriële handshaking) die gebruikt wordt voor de neerslagduur/intensiteitssensor
* Een 1-wire sensor (voor temperatuur, lightning detection, pluviometer)
* Een seriëel netwerk (RS232).
Op het draadloze netwerk na werkt alles op 2 kabels: een UTP kabel (8 aders) en een telefoonkabel (4 aders). De telefoonkabel wordt gebruikt voor de seriële handshaking, de UTP voor het 1-wire systeem en het seriële systeem.

De gebruikte sensor is een ultrasone afstandssensor, namelijk een MB7380
HRXL van Maxbotix. Deze meet de afstand tussen de sensor en een object met een resolutie van 1mm (en naar mijn ervaring een precisie van 3mm). Deze sensor wordt gevoed met 5V DC en stuurt een seriële string door.
Door deze sensor op 2m boven de grond, gericht naar de grond te monteren, wordt telkens de afstand tussen de grond en de sensor bepaald. Bij sneeuw zal deze afstand verkleinen waardoor je dus via de gemakkelijke formule Sneeuwdikte=Sensorhoogtte-Sensorwaarde de sneeuwdikte kan bepalen.

Er worden 3 draden gebruikt om de sensor te verbinden met een netwerk: +5v, GND en serieel. De 3 draden worden verbonden met een verdeelbox die buiten gemonteerd is en die de seriële sensordata inleest en verwerkt. Deze verdeelbox is eveneens zelf gemaakt, en deze verzamelt alle sensoren (sneeuwsensor + TFA Nexus sensoren) en combineert deze tot 1 grote datastring die seriëel doorgestuurd wordt naar de binnenunit van het weerstation. De verdeelbox werkt op basis van een Arduino-Board.

Het serieel signaal van de verdeelbox wordt op de vrije ader van de 1-wire UTP-kabel gestuurd en de GND van de verdeelbox op een GND van de 1-wire UTP-kabel.

Binnen staat dan de binnenunit. Deze binnenunit bevat
1) een linux-server (Alix 1.D) met meteohub geïnstalleerd. Deze leest het 1-wire systeem in (USB ), TFA Nexus sensoren (USB via mainconsole) en de seriële handshaking (COM-poort).
2) Een TCP/IP server op basis van een Microcip microcontroller (PIC-GSM van Olimex). Deze wordt gebruikt om het seriële signaal van de verdeelbox in te lezen en door te sturen via zijn ingebouwde mini-webserver.

Op de linux-server draait er tenslotte een programma die de mini-webserver via het lokale internet-netwerk inleest en de sensorgegevens doorstuurt naar meteohub.

Dus om een lang verhaal kort te maken, specifiek voor de sneeuwsensor en algemeen zodat jullie ook van scratch de sneeuwsensor kunnen installeren:
De sneeuwsensor is dus een seriële sensor. Het serieel signaal moet je op de 1 of andere manier kunnen inlezen op jouw computer en door sturen naar het internet. Het gemakkelijkste is om de seriële sensor te verbinden met een TTL-RS232 adaptor zodat deze onmiddelijk met een vrije COM-poort van jouw computer kan verbonden worden. Via zelf te schrijven software kan je dan deze sensor inlezen en doorsturen naar het internet. Indien je geen vrije COM-poort hebt maar een USB-poort, kan je eventueel via een seriële-USB adaptor de sensor verbinden met de computer. Indien je ook geen USB-poort hebt, kan je zoals bij mij een tcp/ip board kopen (ofwel de duurdere PIC-GSM van Olimex) of goedkopere varianten van Arduino of gelijkaardig. Via zelf te programmeren software lees je de sensordata in en maak je daar een webpagina van die jouw computer kan inlezen en verwerken. Je kan natuurlijk ook draadloos gaan werken.

Sowieso is wel wat elektronica en programmeerkennis vereist. Ik kan altijd hulp bieden waar nodig natuurlijk.
Door teesee64
#56312
Erg mooi gemaakt, Petje af hoor!

Heb eigenlijk een vraag...

Is het niet mogelijk om de sneeuwsensor rechtstreeks aan het 1-wire netwerk
te koppelen?

Groet,
Theo