Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door poldeleeuw
#50189
Hallo,

Ik heb onlangs een topic gelezen hier op HWA over een 1 wire sneeuwhoogtemeter. Ik zag dat er aan dit project begonnen was maar het topic ligt al een behoorlijk eind stil. Is er al iemand in geslaagd om een goed werkende sneeuwhoogte meter in elkaar te steken? Ik vraag dit omdat ik na mijn bliksemdetector aan de sneeuwhoogtemeter wil beginnen.
Door jorissynaeve
#50190
Binnenkort ga ik nog eens mij verdiepen hierin. Echter mijn huidige meter is eigenlijk niet precies genoeg (lastig om te kalibreren) en heeft veel storingen op mijn 1-wire netwerk.
Door jorissynaeve
#50305
Ik heb een nieuwe sensor gevonden die volgens mij wel aan de vereisten zou moeten voldoen: http://www.maxbotix.com/products/MB1033.htm
Er bestaat ook een outdoor-variant (een pak duurder) maar bij een goede behuizing zou de niet-outdoor variant hopelijk moeten volstaan.
Het werkt via seriële communicatie of analoog signaal en men beweert dat die op 1mm kan meten en intern temperatuur gekalibreerd is;
Door Willy Peters
#50326
Ik ben afgelopen winter aan het experimenteren geweest met de LV-MaxSonar®-EZ™ Sensor
Deze had ik gekoppeld met 1-wire humidity board.
http://www.weather-above.com/snow%20sensor.html
Helaas kon ik hiermee niet precies genoeg meten. Op zich werkt het goed maar alles valt of staat met de naukeurigheid.

Kijk, als er 2cm sneeuw valt wil ik ook 2cm meten. Dat is ook het probleem in Nederland, er valt (meestal) maar een paar cm sneeuw. In Scandinavie valt zo 1 a 2m. Dan is het ook niet zo interessant of je 1.50m meet terwijl er werkelijk 1.45 m ligt.

Nu heb ik voor een tijdje terug een afstandmeter met laser gekocht. Deze is vrij naukeurig alleen, ik moet ergens in de schakeling het analoge (lineaire) spanninkje op zien te pikken. In het najaar ga ik weer verder met dit project.

Joris, de sensor waar jij het over hebt, is dit dezelfde als hierboven genoemd?

Willy
Door jorissynaeve
#50335
De sensor die ik vermeld heb is een nieuwe serie (sinds dit voorjaar op de markt). De LV-serie (dewelke jij over spreekt) heeft een 1cm resolutie terwijl de nieuwe HRLV-serie meet met 1mm resolutie. Echter wordt enkel deze resolutie gehaald als je de seriële connectie gebruikt van deze sensor (RS232).
Wat was bij jouw LV sensor de nauwkeurigheid?
De laser-afstandsmeter, welk model is dit? Als ik op laser-afstandsmeters zoek kom ik steeds op professionele sensoren uit die zeer duur zijn.

Ik ben volop bezig mijn 1-wire systeem draadloos te maken. Via de master lees ik ook seriële gegevens in die dan tezamen met alle 1-wire data draadloos doorgestuurd worden naar een module die verbonden wordt met mijn pc. Op die manier kan ik ook seriële en i2c sensoren in het systeem plaatsen.
Door Willy Peters
#50365
Moet even nakijken welke ik heb. Maar ik weet wel dat de eerste 30cm onnauwkeurig is. Dit zie je ook in de grafiekjes op de site. Het grid van de grafiekjes is nl 30cm....

Verder is het jammer dat de 1mm uitvoering alleen in seriele uitvoering verkrijgbaar is.

Willy
Door jorissynaeve
#50370
De 1mm resolutie-sensoren heeft volgende outputsignalen: Analog Voltage, RS232 or TTL Serial, and Pulse Width. Hierbij zou de resolutie bij de RS232 het hoogste moeten zijn. (logisch, bv bij Analog Voltage heb je minder "onderverdelingen")
Door jorissynaeve
#51619
Deze week de 1mm-resolutie sonar afstandsmeter (HRLV-MaxSonar-EZ MB1033) binnen gekregen. Natuurlijk direct even getest en op het eerste zicht geeft deze sensor zeer goede resultaten. Hij meet op de mm correct de afstand inderdaad. Er zit een kleine schommeling in (+1mm/-1mm) in de uitleeswaarden maar het gemiddelde blijft correct.
Binnenkort deze eens buiten monteren en kijken hoe deze functioneert met temperatuur/licht en vochtigheidsschommelingen.
Door jorissynaeve
#53193
Ondertussen komt de winter langzaam dichterbij. Bijgevolg komt de sneeuw ook dichterbij. Na lang bestuderen en uitproberen hoop ik nu een stabiele sneeuwsensor geïnstalleerd te hebben. Komende dagen draai ik hem op proef buiten.

Het betreft dus een ultrasone sneeuwmeter (zie post hierboven). Momenteel hangt hij ongeveer 1m weg van mijn weerhut (dus niet de ideale opstelling omwille van de "schaduw" van de weerhut) en op 1.503m hoogte (meting volgens de sensor zelf).

Bij deze nog een foto van de opstelling:
Afbeelding


De sneeuwsensor en cloudsensoren draaien op zonne-energie. Deze zijn verbonden met het 1-wire netwerk via een seriële communicatie op een vrij draadje in het 1-wire systeem.
Door weatherservice
#53194
Ja santé Joris! Schone installatie van een weerstation! Jaloers :)