Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jorissynaeve
#54051
Ondertussen is er al veel veranderd in verband met mijn sneeuwmeter. Na enkele testen met mijn eerste ultrasone sensor, bleek dat deze (zoals gevreesd) niet geschikt was voor outdoor gebruik. Hoewel hij goed afgeschermd was van vocht, was vermoedelijk condensatie nefast voor de sensor.
Daardoor een nieuwe sensor aangeschaft (en de bodem van mijn "portemonnee" aangetast),namelijk de MaxBotix HRXL-MaxSonar®-WRT™ MB7380. Deze is ook 1mm resolutie maar geschikt voor outdoor gebruik.

Deze sensor draai ik nu al enkele dagen zonder problemen. Enkel moet ik nog een geschikte plaats vinden. Hij werkt zo goed dat bij neerslag, de plassen gedetecteerd worden (zie grafiek).
(rode lijn = sensorwaarde met linkse y-as, groene lijn is neerslagduur met rechtse y-as).
Bijlagen
meteograph-4d705ce38c5208f5f31acf7948b3e8fe.png
meteograph-4d705ce38c5208f5f31acf7948b3e8fe.png (21.66 KiB) 2207 keer bekeken
Door Snarf2000
#54061
Gatsie, dat is een hele dure jongen.
Prachtig dat hij zo mooi werkt, maar dat maakt hem voor die enkele weken kans op sneeuw minder interessant om te maken/hebben.

Toch mooi dat je het zo mooi weergegeven krijgt.
Petje af.

Frans
Door jorissynaeve
#54285
Hij is vrij duur inderdaad. Maar de tijd die ik er in steek om alles in elkaar te knutselen en de software er voor te schrijven, compenseren dit gedeeltelijk.

Momenteel moet mijn bevestiging nog beter want bij een windstoot is de opstelling een cm verschoven. Dat zie je direct in de metingen.
Door jorissynaeve
#55005
Het heeft eindelijk gesneeuwd dus heb ik mijn sensor voor de eerste keer kunnen uittesten.
Volgende resultaten heb ik gevonden:
* Tijdens sneeuwval registreert de sensor een waarde buiten bereik. Dit doordat de vlokken het ultrasoon signaal terug sturen en dus onwerkelijke waarden geven.
* Net na de sneeuwval heeft de sensor "recuperatie-tijd" nodig. Dit is waarschijnlijk te verklaren door de fysica van de sneeuw: geluid wordt opgevangen door de verse sneeuw en niet weerkaatst
* Na een dikke 2u is de toplaag van de sneeuw minder vers (en dus lichtjes aangevroren of meer waterverzadigd (bij smelt) en wordt de weerkaatsing beter. Van dan af geeft de sensor goede waarden.
* De temperatuurcompensatie is vrij goed maar niet optimaal. Dit doordat de temperatuur gemeten wordt aan de sensor en niet tussen de sensor en de sneeuw. De temperatuur zou moeten gemeten worden tussen de sensor en sneeuw om een goed gemiddelde te krijgen van de temperatuur waardoor het ultrasone geluid kan. Dit is met deze sensor mogelijk mits een uitbreiding van een temperatuursensor (te kopen bij de ontwikkelaar van de sensor).
Als de sneeuw verdwenen is stuur ik een uitgebreide grafiek de wereld in :)
Door tuinmantom
#55044
Jammer van die recuperatietijd. Want de één van de redenen om realtime sneeuwdikte te meten lijkt mij net om realtime te kunnen registreren hoeveel sneeuw er op een bepaalde tijd gevallen is, zodat je constant een soort snowrate in mm/uur kan gaan uitrekenen.

Ik zit bijna te denken dat een simpel meetlatje met een webcam erop op die manier nog bruikbaarder is?
Door jorissynaeve
#55048
Dat zat ik ook te denken. Ik heb dit principe ook staan. Eigenlijk zou ik met een beetje image-processing vrij gemakkelijk de sneeuwdikte kunnen achterhalen. Allen is het probleem met een latje (hoe smal ook) er sneeuwschaduw ontstaat. Aan 1 kant is er meer sneeuw dan de andere kan (kuiltje). Dit maakt het zeer moeilijk om de sneeuwdikte te bepalen. Verder is het ook lastig om door de sneeuw heen te kijken tijdens een sneeuwbui.

Nu zie ik wel mooi het smeltproces waarbij, hoewel het steeds vriest, de sneeuwdikte toch verminderd.
Door tuinmantom
#55051
jorissynaeve schrijft:
Nu zie ik wel mooi het smeltproces waarbij, hoewel het steeds vriest, de sneeuwdikte toch verminderd.

Ook interessant!
Heb even opgefrist/opgezocht, ze noemen dat sublimeren, waarbij sneeuw bij droge lucht ofwel laag dauwpunt rechtstreeks overgaat van ijs naar gas,waterdamp.
Door jorissynaeve
#56256
[img size=624]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/sneeuw12130313.png[/img]
Nog een voorbeeld van de werking van mijn ultrasone sneeuwmeter. Volgende upgrade voor komende winter is een temperatuursensor tussen sensor en grond zodat de geluidssnelheid nog beter berekend wordt en dus ik nog een betere meting bekom.
Bijlagen
sneeuw12130313.png
sneeuw12130313.png (18.16 KiB) 2207 keer bekeken
Door Willy Peters
#56266
Joris,

Kunje laten zien hoe je inmiddels het e.e.a gerealiseerd hebt? Ik bedoel dus hoe je de sensor aangesloten hebt.

Willy