Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Eckie76
#50496
koos schrijft:
Toch 2 bedenkingen:

1. De ventilator mag niet te veel lucht verplaatsen. Een zachte doorstroming in de weerhut is goed. Een tornado niet.

2. Indien je over een Davis VP2 weerstation beschikt zou ik toch voor de originele Davis oplossing gaan. Deze is maar 2 tientjes duurder dan de Conrad oplossing.

succes met de bouw. Ik ben ook benieuwd naar het resultaat!

Gr. Koos


Klopt, ik zou dan eerder nog die 20 euro extra uitgeven ( is wel best veel geld in totaal allemaal), wetende dat het ook echt bij elkaar past omdat het van Davis is.
Beste alternatief vind ik echter nog steeds de ouderwetse lamellen weerhut, maar dan moet je dus wel je ISS uit elkaar gaan sleutelen en de thermometer-unit in die hut plaatsen. Dat heeft volgens mij wel echt alleen maar nut als je ook een redelijk grote tuin hebt en deze hut op 1,5 meter boven gemaaid grasveld kan plaatsen. Ik zou het dus niet doen allemaal als ik in een achtertuin vol klinkers, tegels en andere objecten zou meten. Dan lijkt mij de invloed van de ventilatie niet voldoende werkzaam.
Door Willie
#50502
Te veel luchtstroom langs waterdruppels koelt de luchttemperatuur af.
Dus laat de boel niet te snel draaien,je wilt tenslotte alleen een luchtstroom tot stand brengen.
Maar is wel mool spul.
Door nolversteeg
#50508
Hoi Willy,

Als er waterdruppels op de temp/ hum sensor zitten is er strukueel iets fout met de opstelling van deze. bij een koud glas bier kan ik me iets voorstellen.daar zijn nl. de temperatuur verschillen heel erg groot.

Groeten Nol.
www.meteoeersel.nl
Door JPC
#50513
Ik heb al enige jaren een actief geventileerde hut. Het vergelijken met mijn vrij, in de schaduw, opgehangen sensor heeft tot nu toe geen duidelijk natte bol effect laten zien. De ventilator draait gewoon op volle kracht.

Ik denk dat in een stadstuin alleen een actief geventileerde hut een redelijk resultaat geeft. En je zult inderdaad nooit het verloop van een KNMI station bereiken. Maar dat is ook niet de bedoeling. Je moet de temperatuur, zoals het bij jouw heerst zo goed mogelijk benaderen. Dat betekent voor mij dat ik op 2.5 meter meet. Want tot 1.5 meter is alles afgeschermd met muurtjes. Dus op 1.5 meter meet ik mijn tuin temperatuur, en dat interesseert niemand.
Door pdw112
#62515
Ik heb sinds een week ook een kunststof hut waar deze fan met solar bij zit.
Alleen zit ik met een probleem dat de temperatuur oploopt al de zon erop schijnt.
De weerhut is van onder, boven en voorkant dicht en de lucht wordt aan de zijkant afgezogen.
De solarcel laad de accu zodat de fan ook draait als het donker is.
Kan dit of is er nog een aanpassing nodig.

hieronder 2 foto's van de hut.
Bijlagen
Naamloos-00010722bf54542362c9589b44573558.jpg
Naamloos-00010722bf54542362c9589b44573558.jpg (89.05 KiB) 2594 keer bekeken
Door Toulon7559
#62524
Het installeren van een TFA NexusPro dwong me na te denken over bescherming van de thermo/hygrosensoren, want die waren m.i. niet goed verpakt voor langdurige blootstelling aan weer&wind.
Vond bij de DHZ-handel een (bijna) kant-en-klaar behuizing in de vorm van een ventilatiekoker. De pijp van ca. 100mm doorsnee heb ik zilvergrijs geverfd voor reflectie van licht/warmte. De sensor hangt in die grote pijp aan een vertikaal 32mm-pijpje als afstandhouder, zodat de wand voldoende ver is en de sensor in het hart van de 100mm-pijp hangt.
Lijkt me dat deze passieve constructie voldoende trek geeft langs de sensor voor goede meting zonder last van spatwater e.d.
Mijn profiel-foto laat de plaatsing zien van het hoog-geplaatste exemplaar op een hoogte van ca. 2,5m. Het laaggeplaatste exemplaar verderop in de tuin heeft de draadvoeler op ca. 20cm. De sensor hangt op ca. 60cm boven de grond, want anders werkt de 433MHz-zender niet betrouwbaar (is mijn ervaring met WS7000).

De waarnemingen lijken aan te geven dat ik op deze manier geen last heb van zonnebelichting: reden om na te denken of ik de vergelijkbare (maar 'blote') sensoren type WS7000-25 niet op een zelfde manier zal verpakken (want die hebben [achteraf gezien] wel duidelijk last van de zonbelichting).
Door pdw112
#62527
mooie afscherming.
Ik zelf ga mijn nieuwe hutje aanpassen door een fan te verplaatsen van de rechterkant naar de bovenkant.
Hopen dat dit helpt anders zit ik met gaten in de bovenkant.