Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door eugel
#50590
Heb hier een Lightning Detector van Hobby Board (1-wire) draaien.
Netjes in een kastje gebouwd (Willy nog bedankt ;) )en in de mast gehangen. Alles werkte perfect.
Echter afgelopen week kreeg ik meldingen door van om en nabij de 300 ontladingen per minuut terwijl er geen onweer in de buurt was. Mijn detector was op hol geslagen. Mijn eerste gedachte was natuurlijk een storingsbron in de buurt, dus het kastje maar eens losgemaakt. Kwam toen tot de ontdekking dat de print van mijn lightning detector geoxideerd was. Spulletje er maar eens uitgehaald en schoon gemaakt. Na een dag goed laten drogen lijkt het nu allemaal weer te werken, hoop ik dan maar.

Wil nu binnenkort de detector weer in de mast gaan plaatsen maar wil voortijd de print een behandeling geven met een spray speciaal voor electronische componenten. Doe ik hier goed aan of heeft iemand van jullie een betere methode om de print tegen vocht te beschermen?
Oxidatie was natuurlijk het probleem maar kan iemand me vertellen hoe het kan dat de detector op hol slaat? Ben wel benieuwd welk onderdeel op de print dit veroorzaakt.
Door nolversteeg
#50594
Hallo Marcel,

Een kastje is niet voldoende, het moet luchtdicht zijn, inspuiten met lak is meestal voldoende (de gehele print dus) . alleen de aansluitingen als dat met schroefjes is ,is dat uit den boze, omdat deze dan geen contact meer maken. dus de print inspuiten met lak zodat er geen vocht op de onderdelen kan komen en een doosje waar de draden in en gaan ook vocht dicht zijn . voldoet in veel gevallen. bv een buiten electra verdeeldoos .

Groeten Nol
meteoeersel.nl
Door jorissynaeve
#50595
Mijn sensor zit in een pvc-buis die bovenaan gesloten is maar onderaan open. Al bijna 2 jaar draaiende geloof ik en nog nooit problemen mee gehad. Niets van oxidatie. Ik had de sensor wel gekocht met de "moisture protection" (+4$). Misschien was de jouwe niet beschermd?
Door eugel
#50600
Ga vandaag de print inspuiten en terug plaatsen. De detector was niet beschermd.
Na vandaag dus wel ;)
Het kastje is waterdicht dus dat mag het probleem niet zijn. Ga nog een extra wartel plaatsen met daarin vliegengaas om toch wat doorstroming van lucht te krijgen.
Door ws vreewijk
#50613
Hi Marcel,

Mijn detector zit in een pvc koker onderkant met lijmdop en daarop een waterdichte kabel doorvoer en de bovenkant vd koker met een pvc schroefdop.

Heb even op je site gekeken maar vind je detector niet.
Ik zag dat je cumulus draaid en dat ondersteund geen 1-wire.

Misschien is dit iets :
http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm

Ondersteund 1-wire en ftp functie ingebouwd,taal kan je instellen op Nederlands.

gr Chris
Door eugel
#50617
ws vreewijk schrijft:
Hi Marcel,

Mijn detector zit in een pvc koker onderkant met lijmdop en daarop een waterdichte kabel doorvoer en de bovenkant vd koker met een pvc schroefdop.

Heb even op je site gekeken maar vind je detector niet.
Ik zag dat je cumulus draaid en dat ondersteund geen 1-wire.

Misschien is dit iets :
http://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm

Ondersteund 1-wire en ftp functie ingebouwd,taal kan je instellen op Nederlands.

gr Chris


Hoi Chris.
had de lightning detector even offline gehaald ivm de megaontladingen.
Inmiddels het spulletje ingespoten en we zijn weer online.
http://www.weerstation-hengelogld.nl/weer-info/bliksemdetektie
De lightning detector draait onder logtemp. (zoals je al aangaf)
Het nadeel van logtemp is dat ik geen grafieken kan laten zien van het verleden. Daar baal ik echt wel van.
Misschien iemand die hier een oplossing voor heeft? Of raak ik nu off-topic?
Door ws vreewijk
#50622
Waarom dan geen weather display,
Ik gebruik ook twee progs

Vws voor de Davis en weather display alleen voor de 1-wire spullen.
Draaid netjes naast elkaar.
gr Chris