Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door poldeleeuw
#50681
Hallo,

Zoals in mijn vorige post staat begrijp ik uiteraard de reacties op mijn huidige opstelling van mijn thermometer.

Ik zal daar zeer binnenkort werk van maken om deze in een weerhut te plaatsen. Zoals hij nu staat is voorlopig echt wel de beste opstelling momenteel (uit de zon). De rest van de tuin valt compleet in de zon anders. Dan zou het nog vele malen slechter zijn.

Ik wou hier ook vragen of er mensen zijn die zelf hun weerhut hebben ineen gestoken en die met mij hun bouwplan willen delen? Ik wilde hem eerst maken in hout maar ik weet niet in hoeverre hout te betrouwen is (opname van warmte in de volle zon). PVC zou een betere oplossing zijn.

Alvast bedankt voor de info en mijn excuses voor mijn huidige slechte opstelling.

Joeri.
Door fotogw
#50684
Hallo Joeri,

Succes bij de bouw!
Er staan verschillende bouwwijzen beschreven in het forum. Houten "klassieke" weerhutten, maar ook schotelweerhutten met of zonder actieve ventilatie.
Én je kunt er natuurlijk een kopen als je snel de basis van je weerstation wilt verbeteren!
Ik heb gekozen voor een schotelweerhut van Melamine-bordjes uit de kampeer-winkel. Gaten boren, draadeind met moeren erdoor en de sensor erin.

We zijn benieuwd hoe het wordt!

Gerhard
www.weeropdeveluwe.nl
Door Eckie76
#50690
poldeleeuw schrijft:
Hallo,

Zoals in mijn vorige post staat begrijp ik uiteraard de reacties op mijn huidige opstelling van mijn thermometer.

Ik zal daar zeer binnenkort werk van maken om deze in een weerhut te plaatsen. Zoals hij nu staat is voorlopig echt wel de beste opstelling momenteel (uit de zon). De rest van de tuin valt compleet in de zon anders. Dan zou het nog vele malen slechter zijn.

Ik wou hier ook vragen of er mensen zijn die zelf hun weerhut hebben ineen gestoken en die met mij hun bouwplan willen delen? Ik wilde hem eerst maken in hout maar ik weet niet in hoeverre hout te betrouwen is (opname van warmte in de volle zon). PVC zou een betere oplossing zijn.

Alvast bedankt voor de info en mijn excuses voor mijn huidige slechte opstelling.

Joeri.


Hout is prima, zeker als het wit geschilderd wordt. Lamellendeurtjes doen het heel goed, je timmert binnen een kwartier een zeer efficiënte weerhut in elkaar. Als er maar voldoende ventilatie in de hut zit en de sensor niet blootgesteld kan worden aan directe zonnestralen en afgeschermd blijft van neerslag. Voldoende volume van de weerhut in combinatie met de ventilatie levert heel betrouwbare metingen op. Dan gewoon de hut in de volle zon plaatsen, wat ook min of meer de bedoeling is, liefst 1,5 meter boven de grond, zo vrij mogelijk van objecten, gebouwen en begroeiing.