Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Weerstation Aalten
#50765
hallo,

ik heb een vraag over het bouwpakket van blitzortung.


condensators hebben toch een plus en min? zoja waar kan ik dit op de print weer vinden waar de plus moet komen?.

en de leds daar is de lange poot toch de plus?
en is de vlakke kant op de print waar de leds komen de plus of de min?

Marcel
Door nolversteeg
#50766
Hallo Marcel,

De plaats van de Led wordt aangegeven door te kijken naar de platte kant van de led en de platte kant van het circeltje , en de condensator doot het plus teken op de print en de lange streep op de condensator geeft de min aan .

Groeten Nol
Door Doornenburg weerstation
#50767
volgens mij hebben alleen Elco's een plus en een min, de kleine keramische condensatoren hebben geen plus of min. succes met het bouwen.
Door walberg
#50768
Klopt, elco's zijn de enige condensators die een polariteit hebben, en op deze wordt ook duidelijk op de condensator aangegeven waar de plus en de min zit. Vaak zijn het grote buisvormige modellen en zit er aan een uiteinde een groef, aan die kant zit dan de plus. Heel vaak wordt er ook nog met pijlen op de behuizing gewezen naar de plus zijde.
Als je zo een elco verkeerd aansluit dan klapt hij letterlijk uit elkaar.
Door WillemMoes
#50769
Klopt helemaal, de Elco's dienen voor het afvlakken van de rimpels in de gelijkspanning van de voeding, keramische condensatoren houden gelijkspanning tegen en laten wisselspanning door, daarvoor worden ze hier niet gebruikt omdat ze een vertraging (verschuiving) meebrengen ook. Elco's verkeerd aansluiten geeft een chemische reactie en een kleine explosie :-)
Er staat wat info op http://www.meteomoes.be/paginas/bliksem.html
Door Weerstation Aalten
#50814
oke tot nu toe is alles gelukt op de gps na.

alle boards in elkaar gezet en getest.

alleen krijg ik de gps module niet voor elkaar.

wat is nu pin 1, 2,3,4,5,6

[img]http://www.blitzortung.org/Images/PCB_6_8usb_small.jpg[/img]

Marcel
Door Weerstation Aalten
#50861
ik had de input in en input out verkeerd om gedaan vandaar dat het niet werkte.

maar Aalten is nu online :laugh:

laat het licht spektakel maar komen :)

Marcel