Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Weerstation Aalten
#50862
2 vraagjes waar ik niet zeker van ben.

ik gebruik de 2 meegeleverde ferrite rod antennas
maar hoe moeten de jumpers nu staan ik heb nu alleen een jumper op nummer 1 zitten klopt dit?

en wat is de beste jumper settings van de gain? Gain/A en Gain/B ik snap de berekening niet in de handleiding :blush:

Marcel
Door tuinmantom
#50869
Het is wat experimenteerwerk, over het algemeen moet de gain zo hoog mogelijk staan zonder dat je te veel storing opvangt. In de myblitzortung software heb je een tabel waarin je mooi je efficiency kunt aflezen tov stations in de buurt.

En de handleiding snap ik ook niet, want die nummers lijken mij niet te kloppen met de nummering die er op de print staat. Ik heb jumper 1 & 2 gesloten. Wat eigenlijk met 3&4 overeenkomt in de handleiding...
Door nolversteeg
#50871
Hallo Marcel,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, speek je over het processorboard of over de versterker. op het processorbosrd kies je voor ferrier of endere antenne

in jouw geval F1/a,F2/a en F3/a geen jumper op het processorboard


voor de gain(versterking) kies je voor de digitale jumpersetting Gain/a

zijn maar 8 pinnetjes 1 2 3 4

alle pinnen gesloten = max gain(versterking)
alleen pin 4 minimale versterking.

dan kan je meerdere jumpers zetten volgens het digitale 1 2 4 8

4=1
3=2
4+3=3
2=4
2+4=5 ect

houdt er wel regening mee dat dit systeem het beste werkt voor lange afstand, begin dus met de jumper te zetten op 4 dan is de versterking 11. als er dan niets gebeurd kan je de jumper zetten op 3 als er dan nog niets gebeurd han je de jumpers zetten op 4 en 3

als je teveel versterking hebt gaat het systeen oscilleren en geeft dan geen gegevens meer door. dus even wachten totdat er bliksenm in de buurt is en niet in oost Duitsland..

gewoon de openingspagina van blitzortung.org bekijken daar zie je meteen waar er bliksem is

en gain/a en gain/ b kan ik in de documentatie en mijn board niet vinden alleen maar gain/a


Groeten Nol
www.meteoeersel.nl