Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tjabine
#52883
Hallo,

Ik zit er over na te denken om ook een zuinige pc te kopen.
Alleen welke?

Ik wil er Weatherlink, Cumulus en Wowza op draaien.
Dus min 2 gb geheugen en dual-core lijken mij nodig?
Ook lijkt mij 30 gb harde schijf voldoende.

Maar moet ik een harde schijf nemen of SSD?

Ik kwam deze tegen is dit wat? link

Of hebben jullie misschien hier andere ideeen over of andere pc's die in aanmerking komen?

Alvast bedankt.

Gr Ron.
Door CeesT
#52888
Hoi Ron,

Zoals je misschien weet heb ik een aantal weken geleden mijn Weer PC vervangen. Het vorige exemplaar had ook een Mini ITX mamma plankje op basis van een Intel Atom 330 - dualcore 1,6GHz en daar kon je voortdurend een ei op bakken. Zo erg zelfs dat hij soms te warm werd en het bijltje erbij neer gooide. Daar draaide ook niet veel meer op dan Windhoos 7, NOD32, Weather display en Heavy Weather. Ik heb de hele zomer met de behuizing open gezeten met de billen bij elkaar dat hij zou blijven draaien en niet onderuit zou gaan door de hitte. Dat is dus wel een paar keer gebeurd. Dus ik zou het niet (meer) doen.

Nu heb ik die Atom vervangen door een nieuwe laptop met een Intel i5 520M @ 2.40GHz processor en 4 GB RAM, Harddisk is 250 GB, De harddisk heeft op dit moment een temperatuur van 29 en de processor komt tot 36 graden. Op deze laptop draait dezelfde software als eerder genoemd en hij is nu in "vol" bedrijf met het doorgeven van weerdata, verder niets. Al met al een stuk acceptabeler en rustgevender. Hier kom ik de warme zomer wel mee door zonder problemen.
Door CeesT
#52889
BTW Ron,

Ik zie nu pas dat de behuizing exact dezelfde is dan die van mij. Die behuizing is verre van ideaal. In de beschrijving staat dat er geen fans in zitten... Op mijn processor zat zelfs een koellichaam met een fan en zelfs in die opstelling trok hij het niet.

Een SSD scheelt natuurlijk wel in de warmte en de processor is iets sneller en zal dus wat minder hard moeten werken maar of dat het verschil gaat maken?
Door Snarf2000
#52890
Hoi Ron.

Ik draai nu een half jaar met deze configuratie.
Acer Veriton N282G
hier op draait:
- Weather Display
- Wowza streaming server.
24/7
Hij hangt naast mijn console op nog geen meter afstand van mijn plekje op de bank op oorhoogte. Ik heb hem nog nooit gehoord.
Hij is nog net zo koud als toen ik hem uit de doos haalde.

1 nadeeltje.
Ik wou er een SSD inzetten ipv de orginele hdd, maar deze zit vast geschroefd aan het moederbord.
En de schroefjes zitten aan de achterkant dus het gehele MB moet er uit als je die wil vervangen.
Ik heb je originele hdd laten zitten, maar heb er nog geen spijt van gehad.
Ook deze is geruisloos.
Benaderen doe ik via teamviewer, en bij een evt storing koppel ik er een monitor, muis en toetsenbord aan.
Deze zit er standaard bij (geen monitor), maar die van mij zijn dus niet aangesloten.

Succes met je keuze
Frans

Onderstaand screenshot is met een gebruiker online op de webcam. (wowza).

Bijlagen
processor.JPG
processor.JPG (75.12 KiB) 4083 keer bekeken
Door Mark9012
#52900
Ik gebruik zelf nu sinds 2 jaar een Foxconn Nettop NT535i, bevalt me zeer goed als weerstation pc, en gebruikt maar 10 watt.

Word geleverd als barbone, dus t enige wat er nog in moet is Werkgeheugen en een hardeschijf, of SSD.

Verder is hij ook erg stil moet ik zeggen.

Groet,

Mark
Door tjabine
#52904
CeesT schrijft:
BTW Ron,

Ik zie nu pas dat de behuizing exact dezelfde is dan die van mij. Die behuizing is verre van ideaal. In de beschrijving staat dat er geen fans in zitten... Op mijn processor zat zelfs een koellichaam met een fan en zelfs in die opstelling trok hij het niet.

Een SSD scheelt natuurlijk wel in de warmte en de processor is iets sneller en zal dus wat minder hard moeten werken maar of dat het verschil gaat maken?


Ok als ik dit zo lees is dat dus geen optie?
Dan kijk ik nog even verder.

Bedankt.
Door tjabine
#52905
Mark9012 schrijft:
Ik gebruik zelf nu sinds 2 jaar een Foxconn Nettop NT535i, bevalt me zeer goed als weerstation pc, en gebruikt maar 10 watt.

Word geleverd als barbone, dus t enige wat er nog in moet is Werkgeheugen en een hardeschijf, of SSD.

Verder is hij ook erg stil moet ik zeggen.

Groet,

Mark


Hoi Mark,

Even naar gekeken klinkt ook goed.
Alleen is hij volgens mij nergens meer te koop.

Gr ron.
Door tjabine
#52906
Frans die acer is ook een goede optie zeker omdat jij er ook wowza op draaid.
Bedankt.
Door CeesT
#52909
tjabine schrijft:
CeesT schrijft:
BTW Ron,

Ik zie nu pas dat de behuizing exact dezelfde is dan die van mij. Die behuizing is verre van ideaal. In de beschrijving staat dat er geen fans in zitten... Op mijn processor zat zelfs een koellichaam met een fan en zelfs in die opstelling trok hij het niet.

Een SSD scheelt natuurlijk wel in de warmte en de processor is iets sneller en zal dus wat minder hard moeten werken maar of dat het verschil gaat maken?


Ok als ik dit zo lees is dat dus geen optie?
Dan kijk ik nog even verder.

Bedankt.


Hoi Ron,

Het is jammer dat je zo ver weg woont. Anders zou ik zeggen, dat zeg ik trouwens toch, kom hem halen en probeer het een tijdje. Hier staat hij toch maar stof te happen nu.
Door Wietse
#52910
Hi Ron,

Ik heb zelf ook zo'n systeempje, klik hier voor een link met meer informatie.
Misschien is dat iets wat je zoekt...