Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door walberg
#59753
Nagenoeg hetzelfde gedaan
Er wordt alleen clientdraw.txt ge update:
Current data : Temperature= 2.7 Windspeed =1.2 Gustspeed =0.0 Direction =198 Humidity=94 Barometer=994.8 Daily Rain=0.0
login OK to hetweerindiemen.nl
Could not change to /voorpagina/ on the server
upload clientraw.txt to hetweerindiemen.nl OK
upload customclientraw.txt to hetweerindiemen.nl OK

Stukje van config.txt:
echte username en wachtwoord weggelaten, de regels voor het uploaden:
Do clientraw FTP=Y
FTP server=hetweerindiemen.nl
FTP username=username
FTP password=wachtwoord
FTP port=21 //default is 21
FTP remote dir=/public_html/voorpagina/
FTP remote dir wx.html=/public_html/voorpagina/
FTP use passive=Y
FTP use remote file rename=
FTP time interval=60
Save logfile=Y
Logfile metric=Y
Create custom file=Y
Use this filename instead of wx.html=testtags.php
Use this filename instead of wx2.html=customtextout10.txt
FTP the custom file=Y
Door wvdkuil
#59757
walberg schrijft:
Nagenoeg hetzelfde gedaan
. . . ingekort . . .
login OK to hetweerindiemen.nl
Could not change to /voorpagina/ on the server
. . . DIT IS EEN FOUTBOODSCHAP !!!!!!
upload clientraw.txt to hetweerindiemen.nl OK
upload customclientraw.txt to hetweerindiemen.nl OK
. . . Maar waar komen de bestanden wel terecht?
. . . ingekort . . .
FTP remote dir=/public_html/voorpagina/
FTP remote dir wx.html=/public_html/voorpagina/
FTP use passive=Y
FTP use remote file rename=
FTP time interval=60
Save logfile=Y
Logfile metric=Y
Create custom file=Y
Use this filename instead of wx.html=testtags.php
Use this filename instead of wx2.html=customtextout10.txt
FTP the custom file=Y
Helaas ontbreekt in jouw stukje van config.txt de belangrijkste regel uit de upload settings:
Use this filename instead of wx3.html=
Use this filename instead of wx4.html=
Use this filename instead of wx5.html=
FTP the custom file=Y //will FTP the wx.html or filename you set to FTP server

Dus mogelijkheden voor het niet opladen:
1. Staat FTP the custom file wel op Y ?

2. Heten de op te laden bestanden wel wxlocal.html en wxlocal2.html ?
Immers consoleWD converteert alleen als de begin files die namen hebben.

En je probleem en het antwoord STAAT letterlijk al op pagina 2 van deze diskussie na een vraag van Roelof.
http://www.hetweeractueel.nl/forum/zelfgemaakte-weerstations-weerhutten-en-overige-apparatuur/56176-hoe-weather-display-op-raspberry-pi/Page-2#56495

Wim
Door wvdkuil
#59758
Vijversenkoi schrijft:
Hier ben weer met een vraag, wordt mijn TFA Meteotime Duo ondersteunt?

Ik zelf gebruik voor het testen een TFA Nexus Pro die werkt.
En de meteotime gebruikt dezelfde sensoren.
Maar ik weet niet of het usb protocol het zelfde is.

De TFA weerstations worden weer door andere fabrieken gemaakt en worden onder verschillende namen geproduceerd. En de namen TFA staan niet in de lijst van ondersteunde stations, wel vaak Honeywell en Irox.

Dus of dit station werkt: je moet het eerst maar proberen.

Succes, Wim
Door walberg
#59762
Gisteren had ik de rechten nog eens nagekeken en van deze bestanden op 777 gezet. Vanochtend voordat ik naar mijn werk ging nog even gecheckt en stonden op 644, ik kreeg ook met filezilla een server error, mail naar neostrada dit kreeg ik terug:
Beste Bob,

Een internal server error houd in dat je de rechten te ruim hebt staan. De rechten staan hoger dan 644, dan krijg je een internal server error. Alle bestanden moeten op chmod 644 staan en mappen op 755. Dan zou het goed moeten werken. Ik heb de rechten nu voor je gewijzigd.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
Neostrada B.V.
Dus fout van mij, dit was mij vorig jaar ook al eens overkomen, ben toen overgestapt omdat de vorige hoster 777 niet toestond. Ik krijg nu alle bestanden testtags.php, customtextout10.txt, clientdraw.txt customclientdraw.txt clientdrawextra.txt en clientdrawhour.txt.

In principe werkt dus alles, alleen wordt dus customtextout10.txt ook in /voorpagina opgeladen, maar ik had aangegeven dat deze in de hoofddirectory zou moeten komen. (direct in public_html). Ik kan de heer Luc wel vragen om customtextout10.txt te wijzigen naar /voorpagina maar ik wil graag weten waar het fout gaat zodat ik in de toekomst zelf in kan grijpen.

customtext10.txt had ik hernoemd naar wx2local.html

Bij use this filename instead of wx3.html=yowindow.xml echter yowindow.xml heb ik eraf gehaald omdat ik nog niet ben aangesloten bij yahoo. Ik gebruik het (nog) niet.
Zo staan bij mij dus ook nog wx4 en wx5 open.
Ik ga straks eerst wunderground en eventueel awekas configureren.
En inderdaad ik had FTP the custom file op Y gezet.
Door Wietse
#63913
Hier ook over op de Raspberry :)!

Voor de upload van de weerdata gebruiken we een zogenaamde Raspberry Pi (B+). Dit is een zeer compact printplaatje, ter grootte van een creditcard. Op deze server kan vrijwel iedere Linux distro draaien, waarbij wij gebruik maken van Raspbian OS, welke specifiek is geoptimaliseerd voor de Raspberry.

De Raspberry (model B+) beschikt over een 700 MHz processor, 512 MB werkgeheugen, 4 USB poorten, ethernet, HDMI en een audio plug-in. Het bordje wordt gevoed d.m.v. Micro USB op een spanning van 5 Volt.

Met een verbruik van maximaal 3 Watt maakt het dit weerstation tot een van de meest efficiënte en zuinige weerstations.

Afbeelding
http://regenthet.in/pages/meteoalmelo.php
Door wvdkuil
#63975
Zie ook mijn vorige post over het complete disk-image

De image is aangepast voor de raspberry B+.
Er was een sudo apt-get update en upgrade nodig om ook op de B+ te laden.

De link voor de dokumentatie is nog steeds http://www.weerstation-leuven.be/consolewd_op_de%20raspberryPI.pdf
De download links is hetzelfde (http://www.wiri.be/raspbCW10-2.zip) maar de dokumentatie/pdf is nog niet aangepast voor de md5 controle getallen.

De download van het image is nu iets over 1 GB en past alleen op een 8GB microSD of gewone 8GB SD kaart. Ik heb een transcend 8 GB microSDHC kaart UHS-1 gebruikt.
Let wel op dat niet iedere 8GB kaart even groot is.

Voor de rasberry gebruikers: weer veel succes, Wim

P.S. vergeet niet dat als je consoleWD gebruikt de maker ervan (Brian) een donatie hoort te krijgen. Het is donation-ware
Door Wietse
#64046
Ik wil ook nog even wijzen op het volgende probleem: http://www.weather-watch.com/smf/index. ... 518.0.html

Ik gebruik de logfiles normaal voor het schitterende programma WXData, aan de hand van dit programma kan publiceer ik maandelijks een maandoverzicht.

Nu is dit dus niet meer mogelijk, in welke eenheid wordt bij jullie de windsnelheid gelogd door consolewd? De logfiles kun je vinden in de map consolewdfiles\\logfiles\\*lg.txt.

Waarbij het * staat voor de maand en jaar, bijv dus: 12015lg.txt
Door wvdkuil
#64047
Wietse schrijft:
Ik wil ook nog even wijzen op het volgende probleem: http://www.weather-watch.com/smf/index. ... 518.0.html

Ik gebruik de logfiles normaal voor het schitterende programma WXData, aan de hand van dit programma kan publiceer ik maandelijks een maandoverzicht.

Nu is dit dus niet meer mogelijk, in welke eenheid wordt bij jullie de windsnelheid gelogd door consolewd? De logfiles kun je vinden in de map consolewdfiles\\logfiles\\*lg.txt.

Waarbij het * staat voor de maand en jaar, bijv dus: 12015lg.txt

Hierbij het eerste stuk van mijn 122014lg.txt
Code: Selecteer alles
day month year hour minute temperature   humidity     dewpoint   barometer  windspeed  gustspeed direction   rainlastmin    dailyrain  monthlyrain   yearlyrain  heatindex
 1 12 2014  0  0 02.6  97 02.1 1010.5   1   3  37 0.0 0.0 0.0 411.8 1.4
 1 12 2014  0  1 02.6  97 02.1 1010.5   1   3  37 0.0 0.0 0.0 411.8 2.6
 1 12 2014  0  2 02.6  97 02.1 1010.5   1   3  17 0.0 0.0 0.0 411.8 2.6
 1 12 2014  0  3 02.6  97 02.1 1010.5   1   3 356 0.0 0.0 0.0 411.8 2.6
 1 12 2014  0  4 02.6  97 02.1 1010.5   1   3 347 0.0 0.0 0.0 411.8 2.6
 1 12 2014  0  5 02.6  97 02.1 1010.6   1   2   6 0.0 0.0 0.0 411.8 2.6
 1 12 2014  0  6 02.6  97 02.1 1010.6   0   2   4 0.0 0.0 0.0 411.8 2.6
 1 12 2014  0  7 02.6  97 02.1 1010.6   0   4   6 0.0 0.0 0.0 411.8 0.8
 1 12 2014  0  8 02.6  97 02.1 1010.7   0   4  28 0.0 0.0 0.0 411.8 2.2
Wim
Door wvdkuil
#64048
@wietse
De eenheid in de logfiles en in clientraw is standaard altijd in knots / knopen

Ik heb dus ook in de config.txt van consoleWD de standaard snelheid laten staan
Wind in=kts

Ook in de client*.txt files staat de windspeed logs (llaatste uur enzovoort) bij mij in gehele getallen (0 - 1 -2 enzovoort) .
De gust speed heeft decimalen zoals 4.3
link naar de clientraw: http://www.weerstation-leuven.be/weather2/index.php?p=93-6&lang=en&wp=CW

Groeten, Wim
Door Wietse
#64049
Het wijzigen van de volgende parameter in de config.txt:
Wind in = kph

in
Wind in = m/s


heeft geen effect op de door consolewd gegenereerde logfiles.
Daarnaast gaat de nauwkeurigheid van de metingen zo enorm achteruit door de eenheid knots te gebruiken, waardoor ik dit helemaal niet logisch vind.

1 knoop = 1,852 km/h
2 knopen = 1,852 * 2 = 3.704 km/h

Gezien er alleen hele getallen worden gebruikt, worden sinds kort dus al mijn windmetingen in nauwkeurigheid gereduceerd.

Ik zal de oude eenheid terug moeten krijgen om het programma WXData weer te kunnen gebruiken, volgens mij was dat m/s afgaande op de logfile op mijn Windows pc (zie: http://www.weather-watch.com/smf/index. ... 518.0.html).
In ieder geval een decimaal getal, en geen hele getallen zoals nu worden gemaakt in de eenheid knopen.