Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Vijversenkoi
#59595
Hallo

Ik heb een paar vragen.

Als je het weerstation koppelt aan de Rasp Pi, kan men dan met een visueel interface werken op de Pi, zoals je op een Windows kan, of moet je echt via een website gaan werken.
Ik bedoel hier mee, vb; met de software die bij het weerstation bijgeleerd is, kan met alles visueel zien, zonder dat je het naar een website moet opladen.
Kan men dat ook op de Pi maar dan met een andere software of gebruiken jullie de Pi enkel om de database, de ftp enz.... op te laten draaien en als doorgeefluik naar de website.
Want zo werken jullie nu toch, hé, of ben ik verkeerd.
Allee ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen. ;) :P :unsure:
Door wvdkuil
#59596
Vijversenkoi schrijft:
Hallo

Ik heb een paar vragen.

Als je het weerstation koppelt aan de Rasp Pi, kan men dan met een visueel interface werken op de Pi, zoals je op een Windows kan, of moet je echt via een website gaan werken.
Ik bedoel hier mee, vb; met de software die bij het weerstation bijgeleerd is, kan met alles visueel zien, zonder dat je het naar een website moet opladen.
Kan men dat ook op de Pi maar dan met een andere software of gebruiken jullie de Pi enkel om de database, de ftp enz.... op te laten draaien en als doorgeefluik naar de website.
Want zo werken jullie nu toch, hé, of ben ik verkeerd.
Allee ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje begrijpen. ;) :P :unsure:
Geen ja en geen nee.
Als je consoleWD gebruikt heb je GEEN grafisch programma, dus NEE geen direct inzicht in consoleWD. Als je wvieuw gebruikt kun je al meer zien. Maar op de raspberryPI kun je ook een webserver draaien. Dus op de raspberryPI oplossing met wview van het weerhuisje heb je ook een eigen wview website op de raspberry. Dus ja.
En als je mijn versie van consoleWD gebruikt dan staat daar ook de template op. Dus ook ja.
Zelf kijk ik intern naar de status van de data door 192.168.0.121/weather/ voor de wview raspberryPI en 192.168.0.124/weather2/ voor de consoleWD raspberryPI.
Dus ja, via een omweg lukt het.
Wim
Door MeteoHengelo
#59600
Eric

De RaspberryPi geeft alleen de data door naar een Website. Dit met behulp van de Weather Display Plugin.
Voor zover mij bekend is er geen applicatie beschikbaar welke op de RaspberryPi met aangesloten monitor alle metingen grafisch laat zien.
Daarvoor zou iemand voor de RaspberryPi een Linux applicatie moeten schrijven die via een grafische interface gaat draaien en de Weather Display informatie dan weer grafisch weer gaat geven.
Ik denk dat iedereen die hier een RaspberryPi gebruikt de RaspberryPi alleen gebruikt voor het doorgeven van de metingen naat de website.
Wil je toch met weinig energieverbruik grafisch alle metingen op je monitor hebben, dan kan je ook verwegen om een Barebone van bijvoorbeeld Intel te gebruiken. Kijk even voor een voobeeld op de site van Weer Hugowaard (http://www.weerheerhugowaard.nl/site-nieuws)

John
Door Vijversenkoi
#59625
Jonh en Win, bedankt voor de uitleg.
Ik heb hier een duidelijk en goed antwoord op mijn vraag gekregen.
Ik dacht altijd dat je met de Pi ook met een aangesloten monitor alle metingen grafisch zou kunnen zien. Niet dus.
Kan iemand voor de RaspberryPi een Linux applicatie schrijven? B) :cheer: ;) :P :blush:

Wim
Ik ga zeker uw versie uitproberen, dus ik zal hier waarschijnlijk nog wel eens passeren met vragen.

Bedankt
Door wvdkuil
#59626
Roelof schrijft:
hallo Wim,
Ik heb een raspberry pi aangeschaft een de laatste versie op de sd kaart gezet en het schijnt te werken.
Ik vraag me alleen af hoe HWA wordt voorzien van data ik zie dit nergens in de config.txt staan.

Roelof

1. Het HWA bestand voor WeatherDisplay ophalen.
2. zet het in de map consolewdfiles
3. hernoem het wx3.html (als die vrij is, anders 4 of 5)
4. pas het config.txt bestand aan.

En consolewd zal net zoals andere bestanden dat bestand ook opladen.

Grt Wim
Door wvdkuil
#59627
Vijversenkoi schrijft:
Jonh en Win, bedankt voor de uitleg.
Ik heb hier een duidelijk en goed antwoord op mijn vraag gekregen.
Ik dacht altijd dat je met de Pi ook met een aangesloten monitor alle metingen grafisch zou kunnen zien. Niet dus.
Kan iemand voor de RaspberryPi een Linux applicatie schrijven? B) :cheer: ;) :P :blush:

Wim
Ik ga zeker uw versie uitproberen, dus ik zal hier waarschijnlijk nog wel eens passeren met vragen.

Bedankt
Hallo @all
Ik het het niet duidelijk uitgelegd.
Het heeft anno 2013 GEEN zin meer een grafisch programma te ontwikkelen. Niet voor de raspberry en niet voor Windows/Mac.

HTML5, PHP Javascripr zijn allemaal programmeertalen die net zo goed de grafische "voorkant" van onze weergegevens kunnen zijn.
1. Een raspberryPI is in staat naast consoleWD ook een volledige LAMP webserver omgeving te draaien voor een weerstation. Daar hoeft GEEN toetsenbord/muis/scherm van 200 euro aan. Dat werkt als server zonder die dingen. Bij mij zijn ze vasgeplakt aan de console van het weerstation. Alle besturing, onderhoud (niets) gaat via mijn Mac of een pc of een tablet.

2. IEDERE pc/mac/tablet in huis kan de weerwebsite op de raspberry oproepen. Die is identiek aan de externe site bij mijn provider, alleen gaat het in huis wat sneller (meestal).

Dus stop AL je tijd in het leren van HTML en PHP. Alle javascript voor meters (Steelseries bijvoorbeeld) of grafieken (Highcharts bijvoorbeeld) is gratis beschikbaar.

Of je gebruikt een template van Sratoga of van Leuven.

Dit kan alleen met een raspberry omdat zowel wweex, wview als consolewd draaien op de raspberry en al hun bestanden die ze opladen ook beschikbaar hebben in 1 map. C.q. ook kunnen kopieren naar die ene map op de raspberry zelf.

Dus: http://www.weerstation-leuven.be/weather2/index.php?p=10&lang=nl&wp=CW is identiek als mijn 192.168.0.124/weather2/ in huis en
http://users.telenet.be/Weerstation-Wilsele/ is identiek aan 192.168.0.121/weather/ in mijn huis. En deze WUS server is alleen maar html geen javascript of php.

Volgens mij genoeg grafische mogelijkheden.

Groeten, Wim
Door Vijversenkoi
#59630
Wim
Kan iemand voor de RaspberryPi een Linux applicatie schrijven?


Wim dat was maar een grapje hoor. Maar weet nooit dat iemand het toch oppikt. :) :cheer:

Wim zoals jij het uitlegt lijkt het allemaal wel simpel te gaan. Maar iemand die nog nooit met linux heeft gewerkt is het wel effen wennen en zoeken. Zoals ik het een beetje begrijp, moet je ook webruimte hebben, denk ik, waarop alles dan te zien zal zijn.
Ik ga het zeker uittesten Wim.
Door wvdkuil
#59632
Vijversenkoi schrijft:
Wim
Kan iemand voor de RaspberryPi een Linux applicatie schrijven?


Wim dat was maar een grapje hoor. Maar weet nooit dat iemand het toch oppikt. :) :cheer:

Wim zoals jij het uitlegt lijkt het allemaal wel simpel te gaan. Maar iemand die nog nooit met linux heeft gewerkt is het wel effen wennen en zoeken. Zoals ik het een beetje begrijp, moet je ook webruimte hebben, denk ik, waarop alles dan te zien zal zijn.
Ik ga het zeker uittesten Wim.


Neen, je hebt GEEN webruimte bij een webhoster nodig als je dat niet wil.
Niet voor je eigen webserver.

Als je de HWA upload wil gebruiken kan je meestal van de provider een beprkte homepage ruimte krijgen. Met alleen HTML maar voldoende voor HWA upload en bijvoorbeeld de WUS server. Of een eigen HTML site.

De raspberry heeft zijn eigen webserver en eigen "webruimte", genoeg voor in huis 1 uitgebreide website. In huis kan je naar je eigen site kijken. Als je alleen zelf ook van buiten wil kijken naar je raspberry website kan dat.

Maar pas als je ook anderen wilt laten zien wat je weer website is, kun je veel beter een goede webhost zoeken. Het hele forum staat er vol mee.

Maar om wview, weewx, consolewd IN HUIS te gebruiken inclusief upload naar HWA is geen webhost nodig.

En je werkt niet met Linux nadat het eenmaal draait. Je laat wat werkt gewoon werken. Geen nieuwe releases of updates als ze niet nodig zijn. Het is een "embedded' systeem wat alleen constant dezelfde programma's moet draaien zonder dat er ingrepen door de gebruiker zijn.
[url]http://idioms.thefreedictionary.com/if+it+ain't+broke,+don't+fix+it[/url]

Een backup doe je via het netwerk door de data map te kopieren. En als de raspberry "de geest geeft" pak je een andere raspberry (35 euro) en gaat weer verder. En als de SD kaart het begeeft (daar ben ik zelf veel meer bezorgd om) dan heb je als verstandige gebruiker een backup van je data en een image van de oorspronkelijke SD bewaard en je gaat weer verder.

Groeten, Wim