Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door ws vreewijk
#60776
helaas dan heb je niet goed gelezen.

Een leesbril is altijd +

Je hebt een min glas nodig.

Wat je wel kan doen is een contactlens van -2 nemen.
Of een brille glas van -2 maar dat is never van een leesbril. :blush:

gr Chris
Door nolversteeg
#60777
Hallo Meteovrienden,

Misschien een broodje Aap.

Een webcam is geen oog, met een netvlies, en spieren die het een en ander kunnen corrigeren.

Een webcam is een IC welke pixels heeft veel of weinig, maakt niet uit.

de kwaliteit lens die er voor zit bepaald wat er op het IC komt.
het gaat er over uit dat het brandpunt van de lens op het IC oppervlak komt, meestal op te lossen door aan de lens te draaien, als daar schroefdraad op zit, en scherp te stellen.

doe je dit voor een afstand van 500 mtr, moet je niet verwachten dat je er een boek mee kan lezen op 1 mtr afstand.

Het grootste probleem zit in de kwaliteit van de lens, als die rottig is zal je daar nooit een goed plaatje mee krijgen.

als je een lens hebt met een afwijking , en je weet wat de afwijking is, kan je die aanpassen (cilindrisch en dan ook nog in graden) men noemt het stront met streepjes zien.
Gooi dan het ding weg, of vervang de bestaande lens, door een betere. maar dat is voor velen van ons niet weggelegd, omdat je niet weet wat de sterkte van de gebruikte lens moet zijn.

Zelfs de Hubble telescoop had een afwijking, maar niet bij of verziend maar een afwijking in de bolling van de lens. dus een lens slijpen die dat corrigeert.
kost wat, maar dan heb je ook wat .

Groeten Nol
Door nitrx
#60778
Ai ja verkeerd gelezen (had mijn leesbril niet op :laugh: ) , helaas geen - glazen hier.

toevoeging , zal eens met de webcam naar de opticien gaan B)
Door nolversteeg
#60779
Even ter rectificatie.
Een webcam is geen menselijk oog.
Het is voor altijd statisch.
Niet bij een mens, als die 40 jaar is weet je voor 100% dat zijn armen te kort worden. dat kan een optichien niet meten, maar dat weet hij en kan aleen maar een boekje voor je neus houden , of je het nu goed kan lezen.en evt iets meer + er bij kan doen.

Omscherpte heeft daar niets mee te maken, dat is een kwestie van aan de lens draaien, totdat je het beste plaatje hebt, krijg je dat niet voor elkaar dan heeft een extra lens geen enkele zin.

Gr. Nol
Door ws vreewijk
#60782
Ja Nol je hebt gelijk een cam is geen menselijk oog maar toch heeft het wel degelijk effect.

Maar ga eens naar de link van wx forum en bekijk de resultaten maar.
www.wxforum.net/index.php?topic=19044.0

Kijk ook iets verder pagina 5 of 6 daar zie je dat de c920 zelfs nog na gaat focussen na een dag waarna pas het volledige effect zichtbaar word.

Ieder moet zelf weten watie dr mee doet feit is dat een webcam niet gemaakt is voor het doel waarvoor wij hem gebruiken.

Maar ik vind een paar honderd euri voor een super cam ff iets te veel geld.
Hp schijnt ook een hele goede usb cam te maken trouwens rond de 60 euri

gr Chris
Door nolversteeg
#60783
Ondanks de plaatje heb ik nog steeds twijfels, je kan een lens niet beter maken om er een andere lens voor te zetten, wat je nl doet met scherpstellen is de brandpunt afstand verplaatsen. dit kan je doen om aan de lens te draaien waar schroefdraad op zit. wat hier gebeurd is het brandpunt naar buiten te verleggen,dan zal het plaatje scherper kunnen worden als het brandpunt naar de andere kant ligt zal het slechter worden, of je moet een negative lens nemen. je kan een statische slechte lens nooit beter maken , goed scherp stellen is een kunst, bij een automatische lens zou het kunnen, hier wordt ook het advies gegeven om de lens helemaal open te zetten Iris of diafragma), tijdens het scherpstellen.
De hubbeltelescoop, heeft een speciale bril gekregen, omdat er een vervorming zat in de spiegel, eigenlijk het netvlies, en dan kan je met een speciaal geslepen lens die afwijking opheffen.

Gr Nol.
Door ws vreewijk
#60784
Je moet de naam hubbe fix ook met een knipoog bekijken,en niet letterlijk.

Feit is dat de resultaten verbluffend zijn.

Bij de c920 is het verschil nog beter te zien.

Ik zal proberen de verschil foto,s van mij te plaatsen.

Overigens als je de lens van een pro9000 zou willen verdraaien wat overigens wel kan dan moet de hele boel open bovendien zit je met een motor bediening die erg kwestbaar is ,ook daar heb ik eerst aan gedacht maar das een hele operatie de handelswijze staat gewoon op internet te lezen kompleet met plaatjes.



Maar waarom heb je nog steeds twijfels als je de resultaten ziet Nol,

Gr Chris
Door nolversteeg
#60785
Als het plaatje niet scherp is kan je dit alleen maar goed krijgen door de autofocus zijn werk te laten doen, kan hij dit niet kan je dat met een lensje beter maken, als je met de hand de focus moet bijregelen, zoals op mijn Axis M1114 is dat heel lastig, de instelling is heel agressief, zelfs het aandraaien van het lock schroefje geeft een fout in de scherpstelling, dan kan je met behulp van een lensje het laatste beetje goed zetten, mits je aan de goede kant van de brandpunt afstelling zit.

De Axis heeft geen autofocus, in de prijsklasse van 500E dan wordt hij minstens 3X zo duur.

Groeten Nol
Door ws vreewijk
#60786
:laugh: En das boven mn budget.

Overigens zit ik ook nog niet op mn hoogste resolutie want die kan nog een stuk hoger .

Tja blijft een compromie.

Misschien wil iemand me een topcam sponseren:lol:



In elk geval is dr wat activiteit op het forum want dat was een paar dagen bedroevend.
1 enkele post van zaterdag op zondag.

Gr Chris