Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Sloefke
#65715
HAllo allen,


Momenteel heb ik een max en min thermometer van Wittich in mijn weerhut staan.
Ik heb dat apparaat in mijn weerhut gezet maar ik heb toch nog wat problemen met het aflezen. Een grappenmaker zou zeggen zet een bril op maar die had ik op hoor!!:).
Nu weet ik niet of het normaal is of dat het kwaad kan, wanneer er kleine luchtbellen in de min-thermometer zitten. Ik weet bij mijn contra barometer die ik hier thuis heb en thermometer dat absoluut niet mag. Verder las ik dat de max thermometer moet worden afgeslagen na het aflezen net als een koortsthermometer. Wat ik ook doe het kwik blijft waar het staat. Wie heeft nog een min-max thermometer in zijn weerhut staan en kan mij vertellen hoe ik moet handelen en zeker de min thermometer moet aflezen. immers deze heeft een schaal zowel links van de 0 als rechts van de 0 die oploopt tot 40 Graden.

Graag reactie

Groeten Joost
Door jango
#65720
Joost,

De belletjes in de minima thermometer , dat mag niet want de geeft hij een lagere temperatuur aan.
Ik had dat ook na levering van deze thermometers door zelfde bedrijf.
Lijkt mij dat het te voorkomen is dat dit tijdens het vervoer gebeurd.
Wat ik hieraa[color=][/color]n gedaan heb is het volgende.

BEN HIERMEE WEL VOORZICHTIG OM SCHADE TE VOORKOMEN.

Ik heb een gaspit van het fornuis aangemaakt.
Hierboven houd je op geruime afstand de MINIMA thermometer.
Je ziet dan de temperatuur langzaam oplopen.
Net iets boven de 40 graden is de buis iets dikker
Als de vloeistof daar is snel stoppen met verwarmen anders heb je kans dat de buis stuk gaat.
Daarna draai je de buis met de onderkant (meetvork) naar boven en koelt de buis weer af naar de juiste temperatuur.
Bij mij waren de luchtbellen hierna er helemaal uit.

De maxima thermometer gaat bij het uitslaan zover ik weet niet verder dan de temperatuur die dat op dat moment is.

Grtz, Jan
Door Sloefke
#65721
Beste Jan,


Bedankt voor je reactie en ik ga het morgen proberen. Ik was al bezig met het verwarmen maar ik was bang dat dat verkeerd zou aflopen. Nog een vraag: die verdikking in de zg "stijgbuis" zit aan weerskanten zowel in de vork als aan de andere kant, Welke kant hield je boven tijdens het verwarmen? De vorkkant of de tegenovergestelde kant.
Ik hoop dat het nu niet te verwarrend wordt maar ik kijk uit naar je reactie.

Groeten en bedankt

Joost
Door wvdkuil
#65722
Sloefke schrijft:
Beste Jan,


Bedankt voor je reactie en ik ga het morgen proberen. Ik was al bezig met het verwarmen maar ik was bang dat dat verkeerd zou aflopen. Nog een vraag: die verdikking in de zg "stijgbuis" zit aan weerskanten zowel in de vork als aan de andere kant, Welke kant hield je boven tijdens het verwarmen? De vorkkant of de tegenovergestelde kant.
Ik hoop dat het nu niet te verwarrend wordt maar ik kijk uit naar je reactie.

Groeten en bedankt

Joost
Hallo Joost,
Ik moet hier toch even waarschuwen.

Je hebt de min max thermometer te leen, je wist niet hoe die werkte, je weet niet zeker of je hem wel wilt hebben.

Sorry maar boven gasvlam e.d. niet met mijn spullen die je te leen hebt.

Ik zou het op prijs stellen als je de zaak in de zelfde verpakking terug stuurt.

Wim
Door jango
#65724
wvdkuil schrijft:
Sloefke schrijft:
Beste Jan,


Bedankt voor je reactie en ik ga het morgen proberen. Ik was al bezig met het verwarmen maar ik was bang dat dat verkeerd zou aflopen. Nog een vraag: die verdikking in de zg "stijgbuis" zit aan weerskanten zowel in de vork als aan de andere kant, Welke kant hield je boven tijdens het verwarmen? De vorkkant of de tegenovergestelde kant.
Ik hoop dat het nu niet te verwarrend wordt maar ik kijk uit naar je reactie.

Groeten en bedankt

Joost
Hallo Joost,
Ik moet hier toch even waarschuwen.

Je hebt de min max thermometer te leen, je wist niet hoe die werkte, je weet niet zeker of je hem wel wilt hebben.

Sorry maar boven gasvlam e.d. niet met mijn spullen die je te leen hebt.

Ik zou het op prijs stellen als je de zaak in de zelfde verpakking terug stuurt.

Wim


Ik snap je redenering volledig Wim.
Zoiets ga je niet doen met andermans eigendommen.
Dus kopen of retour.

Als iets eigendom is moet iedereen zelf weten hoe een probleem opgelost kan worden.
Wel moet ik zeggen dat in mijn situatie het wel werkte en de thermometer nu goed meet en zonder bellen.
Proberen er zacht uit te kloppen heeft geen zin, had ik ook geprobeerd, maar toen ging het blauwe staafje door de vloeistof vandaar dat ik de verwarm methode probeerde, en dus met succes.
Maar is wel heel goed opgelet , bij te hoge verwarming kan zoiets dus wel stuk gaan.
En de vork is de voeler.

Grtz, Jan
Door bgr
#65728
Ik verwarm de thermometer altijd onder de warme kraan. Daaronder kun je de temperatuur beter afstellen en is een stuk veiliger. Je kunt dan ook de thermometer in en uit de straal doen. Het hele onderstuk kun je er op die manier verwarmen.
Ik heb dit al -tig keren gedaan.

Groeten
Bertgr