Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door jwruitenberg
#66387
Goedenavond,

Helaas is mijn weerwebcam ermee gestopt. Aangezien ik over de kwaliteit van de cam bepaald niet te spreken was, ben ik op zoek naar een betaalbare cam met een goede kwaliteit. Nou zie ik op diverse sites prachtige cambeelden, maar ik weet uiteraard niet wat voor cams daarachter hangen. Kunnen jullie/kan iemand mij wat advies geven of gewoon vertellen wat zijn of haar ervaringen zijn met cams?

Alvast hartelijk bedankt!

Met vriendelijke groet,

Jan Willem Ruitenberg
Door ws vreewijk
#66388
Misschien kan je aangeven of je usb of ip cam zoekt Jan Willem.

usb ga dan voor een logitech i.c.m een diopterglaasje.
ip zal iemand anders moeten adviseren.
gr Chris
Door SpeedyGJ
#66389
Ik heb zelf 2 Logitec C920 hangen op dak, kwaliteit is erg goed al moet je wel opletten dat bij webcams de scherpte op 20m is gesteld, dit is wel eenvoudig te fixen door scherpte op oneindig te zetten met behulp van een autofix, en dan zou je na onweersbuien hele mooie luchten in beeld kunnen brengen zoals deze dit jaar :)
Afbeelding

De cams kun je met maximaal 5 meter verlengen met een gewone USB kabel, wil je verder dan moet je kijken naar een USB met versterking, deze kun je in 5-10-20m krijgen.

Met IP cams heb je dit probleem niet, wifi cams is de installatie stuk makkelijker uiteraard en zijn meer geschikt voor buiten.
Over buiten plaatsen gesproken, ik heb zelf een huisje gemaakt voor de webcams, draait al zowat 2 jaar probleemloos in weer en wind, dat is wel het enige waar je dan tijd in moet steken.
Door jwruitenberg
#66413
Welk programma gebruik je om het op internet te plaatsen?

Hartelijk bedankt trouwens voor de reacties tot nu toe. Is er nog iemand die wat kan zeggen over een ip-camera?
Door SpeedyGJ
#66414
Graag gedaan.

Ik gebruik zelf webcamXP om te streamen en voor plaatje die om de 30sec wordt vernieuwd (Momenteel even offline), omdat ik met 2 webcams werk is dit programma ideaal hiervoor.
Je hebt ook nog yawcam, werkt ook erg goed alleen werkt niet met 2 webcams helaas, daarvoor moet je een 2de yawcam opstarten wat uiteraard tot de mogelijkheden behoord. Grote voordeel van dit programma is dat je je eigen weer in de afbeelding kunt plaatsen, via timelaps (indien je afbeeldingen opslaat) kun je dan mooi de weergegevens volgen.

Wat betreft de IP cams, wat wil je daarover weten?
Door jwruitenberg
#66415
wat is de kwaliteit van ip-camera's?
En wat is de reden dat jij geen ip-camera hebt?
Door wsMaurik
#66416
ALS je voor een IP-camera kiest zou ik zoeken naar een versie die de stroom via de netwerk kabel kan krijgen. Of je nu een stroomkabel ergens naartoe legt of een netwerk kabel maakt ook niet uit en de verbinding is in ieder geval op zijn best.
WIFI wil nog wel eens problemen geven in sommige drukke buurten.

Kwalitiet zal niet veel verschillen, maar de aansturing vanaf diverse plaatsen is met een IP-camera makkelijker. Je hebt geen computer nodig om de gegevens bv op een website te plaatsen omdat de meeste camera's dat zelf kunnen.
Door SpeedyGJ
#66419
Kwaliteit van de IP camera's verschillen behoorlijk, hoe goedkoper de camera hoe slechter de kwaliteit is, hoe duurder hoe beter maar dit is met alles zo.
Natuurlijk hangt het van je zelf af in welke mate je de kwaliteit goed vind, sommige mensen nemen al genoeg met matige kwaliteit maar andere stellen juist weer hele hoge eisen.
Ik kan niet in je budget kijken wat je uit wil besteden aan een camera, heb je er 500 euro voor over dan gaan voor IP cam, een p/t/z camera zou een mooie zijn (kijk naar meteonoordwest die heeft zo'n camera. Wil je niet meer dan 100 euro uitgeven dan voor een cam gaan omdat je in die prijsklasse maar een matige kwaliteit voor krijgt qua IPcams.

De reden dat ik geen IPcam heb is dus dat de prijs van de webcams lager liggen voor wat je terug krijgt qua kwaliteit. Daarnaast hoef ik geen 20 meter kabel aan te leggen om de IPcam te verbinden met de router, enkel 5m USB kabel was al genoeg om mijn cam te verbinden met de Pc.

Natuurlijk staat een p/t/z camera op de lijst, dit puur om b.v een onweersbui te kunnen volgen van begin tot eind, ik mag wel 2 cams hebben maar helemaal volgen van de bui kan ik helaas niet en dat is met zo'n camera dus wel mogelijk.
Door jwruitenberg
#66420
Heel erg hartelijk bedankt voor alle antwoorden, ik weet nu een beetje wat en waar ik zoeken moet!