Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door SpeedyGJ
#67437
Momenteel zijn er 2 cams actief op weerstation locatie, deze cams hebben eerst hier op dak gestaan en had ik verder nergens last van behalve bij een rustige ochtend.

Nu staan deze webcams in open weiland en heb ik al paar dagen last van condensatie. Gisteren was de 2de afbeelding nog gedeeltelijk beslagen, de regen kwam vanuit het zuidwesten.
Nu vandaag is de 1ste aan de beurt, regen kwam nu van west / noordwest.

De cams hangen tussen de 1 en 2 meter, hangen in een houten behuizing voorzien van triplex glas als raampje. Voor de rest kan er lucht vanaf buiten komen dus ventilatie alleen lijkt dit nog genoeg te zijn omdat de cams door de zw/w/nw wind in de luwte staat.

Hoe is dit op te lossen? PC ventilator plaatsen? Heb er 2 liggen maar twijfel of dat wel gaat werken. De cam heeft meer dan genoeg ruimte dus inkorten is een mogelijkheid.
Indien jullie wat weten, laat het me weten!

Cam 1 kijkrichting N met condensatie.
Cam 2 kijkrichting ZO

Afbeelding
Afbeelding
Door WSParkstad
#67443
Verwarming erin en ventilatie in vorm van ventilator.
Hoe zit de behuizing eruit?
Heb hier gene last van en gebruik alleen een verwarming die bij koude aanspringt.
Door SpeedyGJ
#67447
Heb momenteel geen actuele foto bij de hand om te kunnen laten zien helaas, zal vandaag even kijken of het lukt.
Momenteel is weer alles beslagen terwijl er geen regen valt, waarschijnlijk komt het door het hout wat nat is en nu flink aan het opdrogen is. Lekkage heb ik nooit gehad dus moet even bedenken wat ik het beste kan doen. Anders eens kijken voor iets anders? Stevige plastic bakje maken en daar de cam in plaatsen en het glaasje erop plaatsen?

Optie voor verwarming en ventilatie kan, alleen wat voor verwarming heb ik dan nodig?

Edit: Kan de warmte van de camera een rol spelen?
Door WSParkstad
#67449
He speedy,

Denk eerder dat het door vocht in de behuizing komt en als er geen ventilatie is krijg je altijd condens en die slaat op plastic zeker aan.
Maar is dit iets van de laatste tijd dan ofzo?

Zelf zou ik een ventilatir eronder zetten wat gericht is op het plastic plaatje, denk dat het dan al meer verholpen is als nu.

Succes.

Marcel.
Door SpeedyGJ
#67450
Ik heb ze hier op dak al een dikke jaar staan, maar omdat het weerstation naar weiland ging verhuizen had ik geen PC meer voor de webcams. Vorige week heb ik besloten om de cams daar ook heen te verplaatsen.
Van dak naar 2m hoogte vanaf de grond is natuurlijk een heel verschil, omdat op dak juist meer ventilatie is en aan de grond minder is het wel een logische verklaring.
Ik zal eens testen met een ventilator, alleen moet ik even kijken hoe ik dit ga realiseren :)
Door SpeedyGJ
#67456
Snarf2000 schrijft:
Klein detail.

Zit de condens op of in de camera.

Grt Frans


Condens zit niet op of in de camera maar op het glas van de webcamhut waar de cam in zit. Dus het triplexglas is beslagen niet de camera zelf :)
Door Snarf2000
#67461
Je zit nu dicht bij de natte grond.
Zou het niet gewoon grondmist / damp zijn die op het plexiglas neerslaat?
De laatste tijd is alles kletsnat, en de zon krijgt niet genoeg tijd om alles te verdampen.
Volgens mij is het gewoon de tijd van het jaar.
Een actieve ventilatie zou kunnen helpen.

Welke kleur heeft jou kast waar de camera in zit?
Als hij zwart zou zijn, trekt dat eerder warmte aan en zou dampvorming eerder oplossen denk ik.
Het is maar een ideetje.

Grt. Frans
Door ws vreewijk
#67464
De condens zit oo de buitenkant,een ventilator heb je niks aan.
Ik heb het zelf ook, meestal in de ochtend,en het trekt snel weg.

Wat je kan doen is een trafo en een draagewonden weerstand die wat warmte afgeeft,daarmee is je probleem de wereld uit.

Voorbeeld zie de verwarming in de davis.
Gr Chris
Door SpeedyGJ
#67465
De kast heeft een lichte houten kleur, zwart maken is een optie maar wordt in de zomer bloedheet en kan problemen met de cam gaan geven.
Raar genoeg zit de condens alleen maar aan de binnenkant, moet er straks toch heen dus even kijken wat op dit moment het geval is.
Alleen op de behuizing van cam noord heeft momenteel last van de condens, de ZO cam momenteel vrij daarvan.

Dat de cams nu dichter bij de grond staan kan inderdaad wel verklaren dat het zo beslaat omdat de cams boven het gras staat. Optie om deze hoger te hangen moet ik even bekijken, eventueel boven het hok dak zou een optie kunnen zijn?