Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door baroman
#67468
SpeedyGJ schrijft:
Ik heb ze hier op dak al een dikke jaar staan, maar omdat het weerstation naar weiland ging verhuizen had ik geen PC meer voor de webcams. Vorige week heb ik besloten om de cams daar ook heen te verplaatsen.
Van dak naar 2m hoogte vanaf de grond is natuurlijk een heel verschil, omdat op dak juist meer ventilatie is en aan de grond minder is het wel een logische verklaring.
Ik zal eens testen met een ventilator, alleen moet ik even kijken hoe ik dit ga realiseren :)


Beste Speedy.

Het is simpelweg natuurkunde die wij als weeramateurs moeten begrijpen.
Gebruik geen verwarming of ventilator deze vreten alleen maar stroom, maar laat de wind zijn werk doen maar zorg ervoor dat je glas van je webcam niet nat wordt.
Een voorbeeld als je een auto nat in de grage zet blijft deze ook nat wel een 18 uur
in de grage is de verdamping klein (onverwarmt) je moet er dus voor zorgen dat de waterdruppels zo snel mogelijk verdampen dit gaat de wind voor je doen.
Simpelweg je moet de temperatuur in de grage hetzelfde houden als de buiten temperatuur dan heb je geen condens carport effect.
Je moet een open koker maken waar je de webcam inzet maar waar de wind lekker doorheen kan waaien dus de temperatuur van de koker en de omgevingstemperatuur moeten gelijk zijn.

Je kunt ook denken aan je censorhut pak een aantal plastic borden maak deze met een ruimte ertussen op elkaar een vierkant gat erin voor de lens van je webcam en klaar je heb nooit geen last van condens.

Suc6;)

Ronnie..
Door WSParkstad
#67473
Goedendag,

Is het wel verstandig dan zonder een verwarming erin....?
Een binnen camera in de vocht te plaatsten zonder een verwarming die er voor gemaakt is lijkt mij niet zo verstandig.
Maar dat is mijn mening en ervaring, draai al jaren met Axis camera's met ventilator en verwarming vanuit de fabriek en toen, nu weer 10 jaar geleden stelde ik de vraag van mag die ventilator eruit ivm geluid kreeg ik het antwoord van dat kan, maar dan vervalt de garantie, dus heb ze maar laten zitten.

Gaten erin boren en gaas ervoor zal zeker helpen, maar in de winter lijkt mij dat ook niet zo goed, diertjes en spinnetjes zullen zich er zeker in gaan nestelen.

Maar ja wat is goed en niet goed, jij zit er maar toch effe mee en ook al kost het iets stroom, ik blijf verwarming en ventilatortje gebruiken zoals vanaf de fabriek geleverd wordt, neem aan dat Axis toch wel weet wat ze verkopen en wat er nodig is.

Succes.
Door ws vreewijk
#67475
Vocht voor een binnen camera is volgens mij geen probleem draai al een paar jaar met een logitech 9000 pro in een tupperware doosje met aan de voorkant een glazen ruitje dat aan elke zijde 2 cm te klein is zodoende dus ruim ventilatie , vocht voor de cam is geen enkel probleem,condens is er soms maar trekt altijd snel weg.
Staat in weer en wind:)
Gr Chris
Door SpeedyGJ
#67491
Bedankt voor jullie hulp daar kan ik zeker wel wat mee.
Momenteel geen last van condens maar zal ongetwijfeld morgen wel weer komen. Ik heb momenteel een test huisje en boost als ware de situatie na. Thuis kan ik het toch beter in de gaten houden dan elke keer heen en weer vliegen, zal uiteraard de koelers, gaten en verwarming gaan testen en dan eens kijken wat het beste werkt.
Ik laat het uiteraard even weten :)

De 2 webcams staan al dik 2 jaar buiten in de behuizing, ook de cam hiervoor heeft toch heel wat jaren (5) doorstaan en werkt nog steeds al is de kwaliteit slecht tegenover wat ik nu heb ;)