Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door Toulon7559
#68834
Niet veel PWSen hebben een voorziening voor meting van bodemvocht en van bodemtemperatuur.
Rondkijkend naar mogelijke zelfbouw-constructies voor meting van bodemvocht, verzamelde ik deze info.
;-) Voor de liefhebber; nauwkeurigheid niet gegarandeerd ........
Door WSParkstad
#68835
Maar er zijn er wel hoor ;-)

Echter denk ik dat een vocht sensor of stuk is of dat er iets anders aan de hand is.
Vanaf de droge zomer staat de vocht meting op 200 en ondanks nu het vochtigheid blijft hij staan op die 200

Overige 4 metingen werken correct zowel temp als vocht.

Echt spannend is het niet, maar wel leuk om het te meten.
Door Toulon7559
#68836
Bekend euvel van de sensoren die je in de grond prikt is het corroderen of zelfs oplossen van de electrodes door electrolyse.
De sensor optrekken, nakijken en schoonmaken is soms nog een remedie, maar waar weinig of niets meer is, wordt na verloop van tijd niet veel meer gemeten ......
Vandaar ook mijn opmerking in het aangehaalde bericht dat je beter tegelijk een reserve-electrode kunt meebestellen (en met die lage prijzen val je geen buil).
Door Snarf2000
#68853
Ik heb ook al enige jaren deze sensor liggen.
Voor buiten is hij eigenlijk ongeschikt.
Je zou hem beter kunnen gebruiken om moeder de vrouw te controleren of zij wel op tijd de planten in de woonkamer te drinken geeft.
Buiten is hij zo naar zijn grootje.

Toch wel een leuke sensor om mee te testen en te spelen.
Vooral icm een ESP8266 is het leuk.
Als je er dan ook nog een solar paneeltje aan knutselt met een lipo rider, is het helemaal leuk.
Over deze lipo rider is al eens eerder geschreven op het forum.
Zoek maar eens.

Grt Frans
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73575
😉 blijven proberen eenvoudige, werkende invulling te vinden .....

ESP8266 met ESPEasy heeft een standaardfunctie om geprogrammeerd PWM te genereren, en daarmee heb je eenvoudig een AC-signaal beschikbaar met een amplitude van ca. 3 volt.
Een tijdje geleden een setup daarmee gebouwd voor een regendetector, als remedie tegen ‘wegrotten’ van de detector in de configuratie als analoge weerstandsmeter.
Layout (zie ook het aangehangen schema):
- op ESP8266 met ESPEasy een PWM-uitgang instellen met symmetrische blokgolf van 1 kHz
- dat signaal vanuit de gekozen pin via elco C0 toevoeren aan een helft van het detectorraster
- andere helft van dat detectorraster is de ontvanger
- weerstand tussen de 2 rasterhelften bepaalt de ontvangerspanning = maat voor natheid van het raster
- eenvoudig gelijkricht-circuit zorgt voor een gelijkspanning naar de ADC van de ESP8266
- vertoning op schaal van 0 (= echt droog) tot 100% (= echt nat), waarbij de overdrachtsfunctie daartussen heel ongewis is.
Lijkt goed te werken ondanks vraagtekens bij de gevoeligheid, maar dat kan samenhangen met de (toevallige) componentkeuze voor het gelijkrichtcircuit.
Een andere waarneming is dat water niet altijd ‘logisch & direct’ van het schuinliggende detectorraster loopt en soms blijft 'plakken', dus je weet eigenlijk niet of de waargenomen tijdsduur van lagere weerstand wel de dichtheid en/of tijdsduur van de neerslag is. Insmeren met wat autowas is een praktische remedie die het water enigszins weghoudt van het metaal zonder veel invloed op de werking, zorgt voor snellere afvloeiing, maar een ‘plak’-effect blijft zichtbaar.
PWM_Moistsetup [50%].jpg
Schema_Regendetector
PWM_Moistsetup [50%].jpg (11.45 KiB) 4403 keer bekeken
Ook een variant gemaakt voor eenvoudige, robuuste meting van bodemvocht:
met een eenvoudige vorkvoeler i.p.v. het neerslagdetector-raster.
Groot voordeel t.o.v. de capacitieve detectors is dat er geen elektronica dichtbij de grond hoeft te zijn.
Die bodemvochtconfiguratie heeft principieel al minder last van ‘plakken’ van vocht, maar daarentegen moet ik iets verzinnen om de signaalniveau’s te vertalen naar cbars (o.i.d.) zodat de vertoonde info enigszins past bij die van reguliere bodemvochtmeters.

Met een Davis-bodemvochtsensor (van Irrometer/Watermark) moet het in deze setup nog beter kunnen, als het PWM-signaal aangepast wordt toegepast om het sensor-element netjes te bedienen.
De sensorfabrikant levert daarvoor heel netjes informatie.
Kost ‘iets’ meer dan de bovengeschetste setup, PWM-instelling is veel kritischer, uitlezing moeilijker, maar mogelijk uiteindelijk een zelfgemaakt compromis t.o.v. ‘echte’ Davis-apparatuur voor meting van bodemvocht.

Toevoeging 2021Dec19:
Na proefneming een verbeterde versie van de hulpschakeling.
De 2e diode zorgt er voor dat de ingang van de hulpschakeling niet 'zweeft';
op idee gebracht door de waarschuwing in de beschrijving van Irrometer.

.
PWM_Vochtsetup3.jpg
Schema2_Regendetector
PWM_Vochtsetup3.jpg (35.51 KiB) 4018 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73671
Naast de Davis/Watermark-sensoren is dit een kant-en-klare, bekabelde Sensor-optie voor meting van bodemvocht&-temperatuur:
https://www.driesen-kern.com/products/s ... -probe.php
Met analoge uitgangen voor temperatuur en vocht misschien minder resolutie, maar wel een eenvoudige aansluiting op een interface-processor en met een kabel van 10m een behoorlijke reikwijdte t.o.v. die processor.

Ook bodemvochtvoeler WH51 is een kant-en-klare, passende invulling, van Ecowitt/Misol.
WH51 is draadloos, compatible met de Wifi-Gateway GW1000 van Ecowitt cq. Misol.
Iemand ervaring met deze WH51?
Met welke frequentie [want dat kan zo dicht bij de grond verschil maken]?
Bijlagen
Datasheet SMT50
(333.19 KiB) 144 keer gedownload
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#73701
ik heb zelf een aantal van die Davis-bodemvochtsensors (van Irrometer/Watermark) aan een Davis Leaf/Soil station hangen. Ze worden o.a. gebruikt om de vochthuishouding in m'n groentenkasje en onder graveld te bewaken. Ze kosten idd "iets meer" zo'n 75 euro per stuk en dat is toch veel geld voor een tegenvallende levensduur. Bij mij in de vette klei beginnen ze na zo'n 5 jaar uit te vallen, conform deze ervaring van professionals: https://www.mississippi-crops.com/2017/ ... arks-away/.
Ik heb op internet gezocht naar manieren om ze weer op te werken, maar kreeg weinig hits en die er was (https://www.youtube.com/watch?v=Lpw3SDOGveI) , leverde geen verbetering.
Suggesties voor een betere levensduur of lagere jaarkosten zijn dus zeer welkom!
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73704
Toulon7559 schreef: 10 dec 2021, 14:22 . . . ingekort
Ook bodemvochtvoeler WH51 is een kant-en-klare, passende invulling, van Ecowitt/Misol.
WH51 is draadloos, compatible met de Wifi-Gateway GW1000 van Ecowitt cq. Misol.
Iemand ervaring met deze WH51?
Zelf test ik met meerdere ecowitt sensoren voor
"bodem-vocht" => WH51 Wireless Soil Moisture Sensor en
"bodem-temperatuur" => WN34S Soil Temperature Sensor
Voor de bodemtemperatuur is ook een "water"-temperatuur sensor WN34L gebruikt.

De verschillende temperatuur sensoren zijn gekalibreerd rechtstreeks in water en daarna getest
1. rechtstreeks in de buitenlucht
2 in een plantenbak met direct zon-licht en
3 in een plantenbak in de schaduw.
Het temperatuur verschil bleef binnen 1 graad na acclimatisatie (van minimaal 1 uur).
Ook met de normale temp/hum sensor was er geen groter verschil bij de tests in de buiten/binnen lucht.

De twee bodem-vocht sensoren geven in dezelfde bak verschillende waardes aan tussen 1 - 2 % in het meetbereik van 1 - 100%. Omdat grondvocht zo langzaam verandert is het wat lastiger proces om gelijke condities te maken.
Daarna zijn de 2 sensoren maanden gebruikt om plantenbakken op verschillende terrassen te vergelijken.

Batterijgebruik:
Dat viel erg mee. De bodem-vocht sensoren zenden met een veel langere tussentijd als gewone temp/hum sensoren.
Ook bij de eerste vorst was er geen probleem.
Gelukkig zenden de sensors ook hun batterij-niveau door, dus met wat omrekening kan je op tijd de batterij vervangen

Toulon7559 schreef: 10 dec 2021, 14:22 Met welke frequentie [want dat kan zo dicht bij de grond verschil maken]?[/i]
In Europa mag er eigenlijk alleen van 868Mh gebruik gemaakt worden, alle sensoren hebben bij mij die frequentie.
Tussen de sensoren en de GW1000 zaten tijdens de test 1 of 2 van de nieuwste appartementen waar de smartphones maar twee streepjes ontvangst geven.
Geen ontvangst problemen gehad met de sensoren-> GW1000.
Voordeel is wel dat je indien nodig ook meerdere GW1000 "consoles" kunt gebruiken om naar een lokale of externe website op te laden.
Mijn ervaring is dat het WiFi signaal meer problemen heeft met de afstand dan de sensor 868Mh signaal.

Aandachtspunt
De bodem-vocht sensoren geven een meetwaarde door van 0 -> 100
Dat is net omgekeerd t.o.v. de Davis sensoren die waardes in de range 250 -> 0 doorgeven.
Omdat het curves zijn was het vergelijkbaar maken van de kantelpunten wat lastiger.
De aanpassing van de meetwaardes => waarschuwingen i.v.m. de grondsoort is me (nog) niet gelukt.
Maar daar had ik ook met de Davis nooit een goede oplossing voor.

Sensor-naamgeving
Ik gebruik hier op het forum de "Ecowitt" sensor namen van de fabrikant (FOSHK)
Andere leveranciers zoals froggit.de gebruiken andere type-nummers. Opletten dus bij het bestellen.
Controleer ook de frequentie voordat u iets bestelt. Want de frequentie is niet aan te passen!
Bijvoorbeeld Ambient levert dezelfde sensoren met eigen type-nummers en Amerikaanse frequenties.
Veel leerzame "ecowitt" informatie met ook de verschillende type-nummers vindt u hier op het WX-forum.

@ALLEMAAL
Alvast de beste wensen voor het nieuwe jaar en een prettig en veilig Kerstfeest.

Wim
Bijlagen
soil2.jpeg
soil2.jpeg (82.36 KiB) 3951 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73705
Wim,

Dank voor je uitgebreide uitleg!

De vraag m.b.t. frequentie werd ingegeven door de optie in de Ecowitt-catalogus cq. AliX dat ook nog 433MHz mogelijk is, en met 433MHz heb ik bij WS7000&Nexus de praktische ervaring dat bedrijf pal boven de grond vaak niet goed gaat.
Voor mezelf eens puzzelen of ik parallel op 868MHz met een GW1000_Gateway en een HP3001_Console kan werken: bij die HP3001_Console heb ik (vanwege een uitgebreid experiment) al 8* WH31A T&H-sensors in bedrijf (die bewezen geen last hebben van bovengenoemd 433MHz-verschijnsel en van aanwijsbare demping onderweg).
Ergens gelezen dat GW1000 en WH31A samenwerkt.
Misschien kan omgekeerd de HP3001_Console de WH51 lezen alsof het een WH31A is:
dan kwestie van uitruilen, waarna de WH51 kan meefietsen op mijn bestaande structuur.
;-) Eens navragen in het WXForum ........

Januari2022:
Uitgezocht => eenvoudiger om GW1000 & WH51 apart te combineren.