Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73706
Toulon7559 schreef: 23 dec 2021, 17:41 Wim,

Dank voor je uitgebreide uitleg!

De vraag m.b.t. frequentie werd ingegeven door de optie in de Ecowitt-catalogus cq. AliX dat ook nog 433MHz mogelijk is, en met 433MHz heb ik bij WS7000&Nexus de praktische ervaring dat bedrijf pal boven de grond vaak niet goed gaat.
Voor mezelf eens puzzelen of ik parallel op 868MHz met een GW1000_Gateway en een HP3001_Console kan werken: bij die HP3001_Console heb ik (vanwege een uitgebreid experiment) al 8* WH31A T&H-sensors in bedrijf (die bewezen geen last hebben van bovengenoemd 433MHz-verschijnsel en van aanwijsbare demping onderweg).
Ergens gelezen dat GW1000 en WH31A samenwerkt.
Misschien kan omgekeerd de HP3001_Console de WH51 lezen alsof het een WH31A is:
dan kwestie van uitruilen, waarna de WH51 kan meefietsen op mijn bestaande structuur.
;-) Eens navragen in het WXForum ........
Een Misol HP3001 is een console met een glasplaat, speciaal bedoeld voor meerdere temperatuur sensors, laadt alleen?? op naar WU
Sommige Misol sensors (T/H ?) zijn compatible met de ecowitt sensors. Het console kan volgens mij geen andere Ecowitt sensors laten zien.

Een GW1000 is een uitgebreid console zonder glasplaat, zoiets als een envoy van Davis.
Die GW1000 kan alle sensoren (dezelfde frequentie!) "zien" (beter gezegd horen) en de data doorsturen naar WU, WoW, WC en 1 extra netwerk.
App's (smartphone / tablet) zoals wsview of wsview+ kunnen alle sensoren die een GW1000 kan vinden keurig laten zien.
Dus met een (oude) tablet is ook een GW1000 een "echt" console.
Zie bijgevoegd plaatje.

De GW1000 kan dus in 1 keer via WiFi alle meetwaardes opladen naar een (PHP) script, bijvoorbeeld op een lokale raspberry. Dan is alle data in 1 json bestand direct beschikbaar voor verdere verwerking.

Wim
Bijlagen
IMG_35772FEC0415-1.jpeg
IMG_35772FEC0415-1.jpeg (172.88 KiB) 4728 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73707
De Misol HP 3001 kan ook de firmware van de Ecowitt HP3500 gebruiken.
=> "Needs firmware > 1.6.2 for extra sensors"
Dan kunnen er minder temp-sensors tegelijk op de glasplaat, maar die versie van de firmware ondersteunt ook de"Up to 8 WH51 soil moisture sensors" en andere sensors.

Zie ook hier => https://www.wxforum.net/index.php?topic ... #msg395904

En als HP3501 kan de console ook opladen naar een eigen website.

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73708
Snelle, heldere info!

Het genoemde uitgebreide experiment met HP3001+8*WH31A draai ik 'semi-zakelijk' voor iemand over een lange periode, dus onderbreken & modificeren van de console-firmware is minder gewenst (zeker als er een risico is dat de Console wordt 'gebricked').
Geen urgentie => uitzoeken of ik GW1000+WH51+? naast de HP3001_Console+8*WH31A kan laten draaien.
Bij dat uitzoeken komt wel een vraag op waarop via Google en Manual geen helder/eenduidig antwoord te vinden (ook niet in de forums):
betekent de onderstaande tekst dat ik die hele, grote collectie mag aansluiten, OF betekent het dat er max. 8 devices van die typen kunnen werken met de GW1000?
Additional/optional sensors:
• One WH32 outdoor temperature and
humidity sensor
• One WH40 self-emptying rain gauge sensor
• One WS68 wireless anemometer
• Up to 8 WH31 multi-channel temperature
and humidity sensors or 8 WN30 multichannel temp sensors
• Up to 8 WH51 soil moisture sensors
• Up to 4 WH41/WH43 PM2.5 air quality
sensors
N.B. Mijn HP3001_Console had bij levering door Misol wel PC-software EasyTEMP bij zich voor bediening van de USB-interface, maar daarmee kun je niet veel meer dan lokale uitlezing & instelling, zeker niet data naar WU verzenden o.i.d..
De Python uitlees-software die ik nu gebruik, is zelf-ontwikkeld met hulp van de WeeWXUser_GoogleGroup, en die software voedt data naar Domoticz e.v.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73710
Toulon7559 schreef: 23 dec 2021, 19:34 Snelle, heldere info!

Het genoemde uitgebreide experiment met HP3001+8*WH31A draai ik 'zakelijk' voor iemand over een lange periode, dus onderbreken & modificeren van de console-software is minder gewenst (zeker als er een risico is dat de Console wordt 'gebricked').
Geen urgentie => uitzoeken of ik GW1000+WH51+? naast de HP3001_Console+WH31As kan laten draaien.
Bij rondzoeken komt wel een vraag op waarop zo snel via Google en Manual geen helder/eenduidig antwoord te vinden (ook niet in de forums):
betekent de onderstaande tekst dat ik die hele collectie mag aansluiten, OF betekent het dat er max. 8 devices van die typen kunnen werken met de GW1000?
Additional/optional sensors:
• One WH32 outdoor temperature and
humidity sensor
• One WH40 self-emptying rain gauge sensor
• One WS68 wireless anemometer
• Up to 8 WH31 multi-channel temperature
and humidity sensors or 8 WN30 multichannel temp sensors
• Up to 8 WH51 soil moisture sensors
• Up to 4 WH41/WH43 PM2.5 air quality
sensors
N.B. Mijn HP3001_Console had bij levering door Misol wel PC-software EasyTEMP bij zich voor bediening van de USB-interface, maar daarmee kun je niet veel meer dan lokale uitlezing & instelling, zeker niet naar WU verzenden o.i.d..
De Python uitlees-software die ik nu gebruik, is zelf-ontwikkeld met hulp van de WeeWXUser_GoogleGroup, en die software voedt data naar Domoticz.
U mag alle genoemde sensors en nog meer tegelijk aansluiten.
De WH32 is een speciale buiten-temp/hum sensor die kan gebruik worden om de ingebouwde T/H sensor in de ALL-IN-ONE unit te vervangen. Maar ook dat is optioneel.

Ook als u bijvoorbeeld 8 temp-hum sensors heeft beslist u als gebruiker in de wsview app of u alles gebruikt of enkele sensors niet wilt gebruiken. U zet alles wat u niet nodig heeft uit in de console!
Zie bijgevoegd screenshot waarbij meerdere sensoren "disabled" zijn.

@ALL
De sensors sturen hun metingen uit, of er luisterende apparaten zijn of niet. Het zijn een soort kleine 868Mhz "radio"-zenders.

De "consoles" beslissen naar welke uitzendingen op 868Mhz ze luisteren.
In principe ontvangen ze alle sensoren die op 868 Mhz voor de console begrijpelijke "informatie " uitzenden.
In principe verwerken ze ook alle begrijpelijke informatie (=meetwaardes) van alle radio's (= alle sensors).
Veel console's kunnen niet alle meetwaardes van alle sensors op de glasplaat afbeelden, daar is gewoon geen ruimte genoeg voor. Maar ze verwerken wel alle data om die door te kunnen leveren naar een weer-programma, of voor het zelfstandig opladen naar WU en dergelijke.

Prettige feestdagen,

Wim
Bijlagen
IMG_B9B140CEB858-1.jpeg
IMG_B9B140CEB858-1.jpeg (290.88 KiB) 4683 keer bekeken
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 24 dec 2021, 17:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73711
Hartelijk dank voor de snelle info!
;-) Deur voor nog meer toevoegingen ....
Iets voor volgend jaar:
eerst aandacht voor de Feestdagen.

Beste Wensen aan allen!!

Anton