Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Door tuinmantom
#69566
Hallo Henk

ik zag je berichtje staan en ben wel benieuwd naar de toepassing. Waarom wil je de hoeveelheid rood/groen/blauw licht meten?

mvg
Tom
Door hmjswt
#69568
Hallo Tom,

Als (ex)drukker ben ik mijn hele leven al gefascineerd geweest door kleuren.
En aangezien zonlicht voor een belangrijk deel uit verschillend kleuren bestaat was ik benieuwd naar de verhouding van die kleuren onderling.
Het was mij opgevallen dat het licht door de dag heen heel sterk van kleur kan veranderen. Denk maar eens aan het avondrood.
En aangezien het licht ook invloed heeft ( denkt men ) op de stemming en het functioneren van mensen lijkt het mij interessant om die kleuren gedurende dag te meten.

Met vriendelijke groet,
Henk Siewert
Door pb2rdf
#69573
hmjswt schrijft:
Hallo,

Ik heb een weerstation gebouwd en ben nu bezig met een lichtmeetstation.
Meer informatie op: https://swtmeteo.wordpress.com/
Reacties zijn van harte welkom.

Groet,
Henk Siewert


Leuk initiatief!
En je meet ook de totale lichtwaarde van het hele lichtspectrum.

Ons blikveld mbt licht is gekleurd. :laugh:

Groeten, Peter
Door Toulon7559
#70606
;-) Gevoeligheid van sensoren is een interessant aspect.

In mijn opstelling gebruik ik nu i.c.m. mijn PWSen 2 zelfgebouwde lichtsensors, zoals beschreven onderaan deze webpagina.
De 'Nexus'-sensor (in het lichtbolletje) bestaat uit 2 afgedekte BPW-fotodiodes, met daaroverheen 2 onbeschermde LDRs.
De 'WS7000'-sensor bestaat uit 1 LDR afgeschermd door de dop van een deodorantroller.
Allemaal met een elevatie van ca. 45 graden, min of meer gericht op zuid.

De gevoeligheid is blijkbaar heel verschillend:
- de 'Nexus'-sensor heeft vannacht volgens de bijgaande grafiek het vuurwerk 'gezien', maar ziet overdag niet veel nuances in helderheid.
- de 'WS7000'-sensor zag daarvan niets, maar daarentegen wel meer 'nuances' in het lichtverloop overdag.
#71897
Getriggerd door Henk's verhaal (en door het ontbreken van geloofwaardige lichtmeting in mijn PWS) m.b.v. een stel licht-sensoren een configuratie opgebouwd:
met die sensoren uit China kost zoiets tegenwoordig niet veel.
Eerst gericht experimenteren voordat ik de gezochte PWS-invulling grondig uitwerk.
De ervaring roept hier en daar vraagtekens op, die je vaak heel nuchter kunt toeschrijven aan gebrek aan duidelijke informatie, referenties en hulpmiddelen bij die sensoren.
Dan wordt calibreren/oplijnen moeilijk, of eigenlijk ondoenlijk, en invulling voor PWS is ook niet eenvoudig.
;-) Maar wel interessant voor inzicht .......
#71942
Zoals eerder beschreven, bij mijn TFA_Nexus een T&H-meter omgebouwd tot quasi-lichtmeter met een stel fotodiodes+LDRs op de plek waar voordien de NTC-weerstand.
De sensor zit op het platte dak in een lampekap/glasbol.
Vanwege 'vreemd' gedrag recent de glasbol er afgeschroefd en de inhoud gecontroleerd: blijkbaar is in de afgelopen zomers de inhoud extreem heet geworden en sommige onderdelen daardoor heel snel totaal verweerd. Bijv. de kroonsteentjes voor kabelverbinding vallen bij aanraking in brokjes uiteen ....
Omdat het toch een experimentele 'quasi-lichtmeting'-opstelling is, is een Alternatief om [als vervolg-experiment] een andere aanpak te proberen:
heeft iemand in dit verband ervaring met een zgn. 'solar jar'?
Eenvoud zelve: de originele thermo-sensor van TFA_sensor in die glasbol zetten (of een NTC-weerstand van 10kOhm) en de uitlezing daarvan vergelijken met eenzelfde thermosensor in de open lucht
=> Het temperatuurverschil zou (zeer ruwe) maat voor zonnestraling moeten zijn.
#72015
Met de opzet in gedachten zoals beschreven in het vorige bericht, kom ik tot ontdekking dat TFA_Nexus eigenlijk al zoiets als 'solar_jar' ingebouwd heeft (onbedoeld?):
1) Als je een T&H-sensor netjes beschermd inbouwt, dan is dat de 'standaard/basis'-sensor.
2) Een T&H-meter omgebouwd tot lichtmeter geeft een licht-afhankelijke waarde, bijv. via de bijbehorende functie van WsWin of WetherDisplay.
3) De TFA_Nexus heeft bovenin de anemometer een thermosensor blootgesteld aan de zon (bij de zonnecel).
Zie nu het onderstaande grafische beeld.
Nexus200316.gif
Nexus200316.gif (38.66 KiB) 8932 keer bekeken
1) De 'nette' temperatuurmetingen zie je als continue rode en groen lijn halverwege in de grafiek
2) De omgebouwde T&H-meter levert in WsWin de continue gele lijn op
3) De thermosensor bovenop de anemometer geeft de continue oranje lijn
=> het verloop van de oranje curve is gedurende de zonnige periode opvallend vergelijkbaar met de gele curve.
Als je geen T&H-sensor wil ombouwen of geen 'solar_jar' wil toepassen, dan zou je m.i. met een TFA_Nexus ook een 'zonnecurve' kunnen maken door een vergelijking van de oranje curve t.o.v. de rood/groene curves.
Met Domoticz+RFXCom of Domoticz+RFLink is dat (redelijk) eenvoudig buiten het PWS te regelen, want die 2 configuraties kunnen de thermo-sensoren van TFA_Nexus direct draadloos uitlezen, en dan wat eigengebouwde software oprichten voor het vergelijk en de sommetjes.
In de programma's WsWin en WeatherDisplay zit voor quasi-Lichtmeting een 'DiffTemp'-functie ingebouwd, maar óf/hoe je dat hier zou kunnen toepassen, is de vraag.
#72040
De huidige zonnige dagen (na een paar 'droevige' dagen) zijn mooie gelegenheid om de eerder geschetste functies uit te testen.
Zie de bijgaande 3 grafieken, met resp. quasi Lichtmeting via 'schijn'-temperatuur, BH1750-zenithscanner, SI1145 Luxmeting.
Thermo_Lichtmeting [320x200].jpeg
Quasi-Lichtmeting
Thermo_Lichtmeting [320x200].jpeg (14.99 KiB) 8836 keer bekeken
Rode/oranje curves = omgebouwde thermo-sensors van TFA_Nexus resp. WS7000
Gele curve = 10* verschiltemperatuur in TFA_Nexus = 10*(Windtemperatuur - 'Basis'-temperatuur)
Bij navraag blijkt in WsWin onder tabblad Weerstation/Speciale Sensoren/Solar onder het 3e vakje de funktie 'DiffTemp' te zitten die voor een TE923-interface de temperatuur van ID7 (=Wind-Temp) en ID2 (=BasisTemp) van elkaar aftrekt. Schaalgrenswaarden kun je instellen onderaan dat tabblad zoals ook voor de schijntemperatuur van de gemodificeerde T&H-meter.
Met de resulterende Temperatuurlijn kun je goed in de buurt komen van een uitkomst zoals met de omgebouwde T&H-meter: de Vochtigheidslijn die daarbij hoort lijkt dan weer helemaal niet op een Lichtkromme.
Daarmee kun je dus ook zonder ombouw van een T&H-meter met een TFA_Nexus (en vergelijkbare TE923-PWSen) m.b.v. WsWin (en waarschijnlijk in analogie ook met WeatherDisplay) een quasilichtmeting realiseren.
.
Zenith_BH1750_Lux [320x200].jpeg
BH1750_Luxmeting [gedempt door dome]
Zenith_BH1750_Lux [320x200].jpeg (9.85 KiB) 8836 keer bekeken
'Echte' lichtmeting van een zenithscanner in een koepeltje
.
SI1145_Lux [320x200].jpeg
SI1145_Luxmeting [kleine demping]
SI1145_Lux [320x200].jpeg (9.09 KiB) 8836 keer bekeken
'Echte' lichtmeting van een scanner in een glasbollamphouder (zij aan zij met de omgebouwde TFA_sensor)
.
Voorzichtige conclusie:
1) er gaat niets boven een 'Echte' meting => beste resolutie en beste respons/gevoeligheid, en direct 'echte' getallen
2) de verschiltemperatuur via DiffTemp bepaald m.b.v. TFA_Nexus thermometers heeft gelijkenis met de 'Echte' metingen, maar effort nodig om dat verder uit te werken en te vertalen naar lichtwaarden
3) de omgebouwde thermosensoren kunnen eigenlijk alleen dienen voor ruwe, algemene lichtniveau-indicators
.
Nuchter bekeken zal ook het verschil in sensortype het verschil in curve-kwaliteit en curve-vorm bepalen:
- voor de sensoren van type BH1750 en SI1145, voor de 'betere' typen TLS2561 en MAX44009, en ook voor fotodiodes gelden bepaalde, redelijk goed beschreven gevoeligheidskarakteristieken, en hoe beter de invoerdata, hoe beter de uitkomsten .......
- zeker de NTCs en LDRs van weerstandsmeters (zoals de omgebouwde T&H-meters) zijn vooral 'minder specifiek & breedband'.