Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
#71814
Na bijna 20 jaar begint slijtage toe te slaan aan de 'buiten-delen' van mijn PWS WS7000:
windmeter en neerslagmeter houden nog goed vol, maar de T&H-meters zijn aan het eind van hun latijn (vooral het R.V.-deel).
Vervanging met TFA_Nexus is niet in alle opzichten een verbetering, dus WS7000 blijft zo lang mogelijk.
Een alternatieve invulling gevonden & uitgewerkt voor vervanging & verbetering van de 2 'buiten'-T&H-meters van WS7000.
Ook bruikbaar als deelvervanger voor PWS type WS2500, incl. aansluiting van windmeter en neerslagmeter.
Nu in (test)bedrijf voor 2*WS7000/25 T&H-meter, plus een 'echte' Lichtmeter compatible met 1*(WS2500/19 ~ WS7000/19).
De Controller van het nieuwe sensorcluster heeft communicatiewinst met een flinke staafantenne en een 'echte' zendmodule.
Zowel Domoticz als de PC-Interfaces van het WS7000-PWS hadden bij opstart nog moeite over 25m luchtlijn alle 3 nieuwe sensors te ontvangen:
zal gebrek aan zon zijn geweest om de accu van de Controller via het zonnepaneel goed op te laden, want na 1 heldere, zonnige dag loopt alles nu netjes.
.
Uitlezen van de 2 T&H-meters gaat prima, zowel door het PWS WS7000 als ook parallel door Domoticz:
de toegepaste T&H-sensoren van type SHT31 zijn stukken beter dan de originele WS7000/25-sensoren en die van TFA_Nexus, maar eerst een tijdje testdraaien voordat ik hun uitkomsten promoveer tot hoofd-T&H-sensoren van mijn configuratie.
De Lichtmeter heet dan wel WS7000/19, maar eigenlijk is het een WS2500/19 en de combinatie van WsWin en PC-Interface type WS7000-13 luistert niet naar die berichten.
Berichten van de Lichtmeter WS7000/19 gaan bij mij dus alleen naar Domoticz: die ziet ze wel.
Nog een 'kleinigheidje' checken & (laten) aanpassen:
de RFLink-interface van Domoticz leest de codering voor WS7000/19 niet goed uit.
Met de (zeer oude) PC-Interface ELV2500PC en met een 'echte' WS2500 werkt het wel goed, dus de sensorkant is bewezen OK.
#72238
Met een testversie v49.4 van de RFLink-firmware lijkt de Domoticz-uitlezing van WS7000/19 aka WS2500/19 nu ook goed te werken.
De uitkomsten van deze sensor WS7000/19 volgen heel redelijk de 'ideale' waarden volgens een referentierekenmodel, maar dan met inbreng van de dynamische, lokale lichtomstandigheden.
;-) Kan het oplijnen beginnen van mijn collectie lichtsensoren.

Voor oplijnen van de UV-sensoren moet ik de interface met OpenUV zien uit te werken (t.b.v. seizoengebonden 'clearsky'-referentiewaarden op locatie ~ ideaal-UV-waarden).

Het blijft een vraagteken hoe ik voor visueel-IR de sensoren type SI1145 en TLS2561 oplijn met middelen&informatie beschikbaar op locatie:
weet iemand een website o.i.d. die op de manier van OpenUV dynamisch referenties berekent voor visueel-IR-waarden?
#72886
Leuk dit te lezen.

Ik heb nog steeds een ELV WS2500, zal er ook zeker +20 jaar hangen. Verschillende woningen mee verhuisd.

Helaas zijn al mijn sensoren overleden. De WS7000 heb ik nog een keer gerepareerd, door de batterij te vervangen, maar heeft nu ook echt de geest gegeven.

Ik zou nog wel heel graag een WS7000 op de kop weten te tikken, of iets wat het kan vervangen. Zo'n mooi display is toch tijdloos.
#72887
Welke delen van de WS2500/WS7000 zoek je?
Afhankelijk welke bruikbare delen je nog hebt, zou je kunnen overwegen de nabouw à la Plevenon toe te passen.
Het opzetten van de Controller-software en afstemmen op je sensor-configuratie kun je overlaten aan de maker van de Controller, maar t.a.v. de sensoren-layout en -interfaces een aanzienlijk DHZ-gehalte dat uit jouw handen moet komen!!!

Moderne systeem-uitlezing van die set zou kunnen via Raspberry+Domoticz+RFLinkGateway, waarvoor ook DHZ in het vaandel staat.

Als je bijna van scratch moet herbeginnen en niet een DHZ-er bent, dan is een nieuwe meteo-set kopen misschien toch de eenvoudiger invulling.
#72888
WS2500 is helemaal goed.

Raspberry PI / Domoticz / RFLINK gebruikte ik om de ELV buitensensor uit te lezen. Nu de WS7000 stuk is, heb ik daar wat chinees 433MHZ spul voor opgehangen, die alleen opgepikt worden door RFLINK.

Verder lees ik ook de interne WS2500 temp sensor uit via de RS232 verbinding, deze data injecteerde ik dan weer in Domoticz. Deze graphs waren een beetje houterig, aangezien de WS2500 alleen iedere 15 minuten data terug geeft. Maar toch leuk. :D

Ik heb de buitensensor nog steeds hangen, maar die doet niets meer.

Solderen lukt mij wel maar verder niet veel elektronica kennis.

Ik ga die "nabouw à la Plevenon" eens bestuderen. Bedankt voor de tip!
#73187
Soms hoeft vervanging niet voor een hele sensor-eenheid, maar slechts voor een onderdeel.

Sinds 2001 is hier een WS7000/25 thermo/hygro-sensor in bedrijf.
Al eerder meegemaakt en nu weer aan de beurt:
plotseling gaat de temperatuur naar -31 ~ -41 graden, en blijft daarop staan.
Oorzaak: de verbindingsdraden van de NTC-weerstand zijn verroest en gebroken
=> oneindige weerstand = schijnbaar extreme kou

Het mooie van die oude techniek is dat het zo 'benaderbaar' is (met een beetje durf & kennis):
behuizing openschroeven, verzameld spinrag verwijderen en nieuwe NTC-'parel' van 10kOhm insolderen op het ELV-PCB.
[Dat is dat kleine bolletje-met-2poten links op het plaatje, naast het zwarte 'doosje' met de hygro-sensor].
Onderdeeltje kost minder dan 1 Euro, een half uurtje werk, daarna opnieuw afregelen van de software, en dan loopt het zaakje weer een jaar of 10 (als onderweg niets anders kapot gaat): voor die prijs kun je misschien twijfelen aan de nauwkeurigheid van de NTC-weerstand, maar de temperatuur-functionaliteit is wel weer aanwezig .......
WS7000_25TH.jpg
T&H van WS7000/25
WS7000_25TH.jpg (38.46 KiB) 5448 keer bekeken
Brainwave [toegevoegd 15mei2021]:
Als je (in kader van recycling/experiment) van zo'n oude WS7000/25 een lichtmeter wil maken, dan is de invulling eenvoudig, door een LDR van minimaal 10kOhm op de plek van de NTC-weerstand te zetten.
Kap van de WS7000/25 ombouwen met transparant koepeltje waaronder de LDR komt.
Nog beter (want gevoeliger) is een fotodiode, met een serieweerstand en een parallelweerstand, zoals op diverse meteoforums beschreven.
Calibratie van die setup is nagenoeg ondoenlijk, maar software zoals WsWin of WeatherDisplay heeft standaardfuncties voor meenemen in de registratie als quasi-temperatuur => lichtsterkte.
Daarmee dan ook de mogelijkheid om o.a. Zonneschijnduur te bepalen.