Oftewel het 'knutsel' forum.
Heb je zelf een weerstation gemaakt, een eigen weer hut gebouwd? Of misschien een webcam? Deel dan hier ervaringen, (bouw-)tekening etc...
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72167
Elektor heeft een versie Mk2 uitgebracht van hun zelfbouw-weerstation werkend met ESP32 als processor:
zie https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 149/58608/

De sensorkop voor wind, T&H en neerslag is weer van Misol, en T&H&B wordt verder gemeten met een BME280.
De toegepaste fijnstofsensor HPMA115SO-xxx is voor PM2.5&PM10, maar bestaat ook in een versie HPMA115C0-xxx met opdeling van meetwaarden voor 4 gebieden: PM1.0, PM2.5, PM4.0 en PM10
Door bonestaak
#72226
Ik zag zojuist de advertentie van Elektor (vroeger elektuur) Ik heb het blad dus (nog) niet gekocht. Ik heb even op de site gekeken of er een compleet bouwpakket was, vroeger was er een winkel die altijd alle elektuurkits op voorraad had maar die zag ik even niet. Er staat in de winkel van Elektor wel een kit rond dezelfde processor maar of dat ook dit project is, is mij nog even niet bekend. Hoeveel het totaal dus gaat kosten is mij ook nog even onbekend en ook de specificaties van de onderdelen.
#72231
Elektor verkoopt een 'bundle' bestaande uit de sensorkop-met-kabelverbinding en de BOM met elektronische delen.
Prijs voor Elektor-leden ca. Euro 90,-
Voor anderen ca. Euro100.
Moet je nog wel zelf iets regelen voor behuizing, bekabeling en bevestiging.
Misol_SparePartKit2.png
Misol_SparePartKit2.png (68.74 KiB) 6760 keer bekeken
Zo'n soort sensorkop kun je ook zelf direct bij bijv. AliX kopen:
even opletten, want wordt daar als Sparepartkit verkocht.
Geen specificaties: alleen korte vermelding van enkele interfaces.
Kopen bij Elektor geeft m.i. enige zekerheid dat het de passende versie is.
Bovendien via Elektor waarschijnlijk sneller & goedkoper, zeker als je rekening houdt met importheffing voor een AliX-zending.
.
Voor dit prijsniveau moet je uiteraard bijbehorende verwachtingen hebben over de kwaliteit en prestaties:
de andere sensorspecificaties zul je even zelf via de datasheets van die sensoren moeten opzoeken.
.
Het 2e plaatje hieronder is van een losse sensor te vinden in dezelfde rubriek van AliX, maar mét specificaties:
niet bekabeld, maar met 433MHz-verbinding naar een Console
=> kom je dus effectief uit bij deze uitvoering met vele variaties bij AliX en een hele reeks andere webstores.
Bijlagen
Misol_Elektor_sensorkop3 [640x480].jpg
Misol_Elektor_sensorkop3 [640x480].jpg (60.83 KiB) 6766 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Toulon7559 op 25 mei 2020, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door bonestaak
#72319
Nog even een toevoeging, het systeem werkt op 433 mhz, dat is een frequentie die heel erg vaak gebruikt wordt, niet alleen weerstations maar ook (goedkope) afstandsbedieningen voor verlichting etc, kortom erg storinggevoelig, Ik heb een poos gewerkt met de rfxtrx 433 maar die heb ik uiteindelijk toch maar opzij gelegd, niet erg stabiel.
#72345
Inderdaad: voor de aangeboden Elektor-sensorkop is de verbinding bekabeld en dus per definitie storingsarm, maar voor de verbinding tussen de getoonde, draadloze Misol-sensorkop en zijn basis station wordt 433MHz toegepast.
Opletten t.a.v. configuratie, maar bij de meeste configuraties met die draadloze Misol-sensorkop daarna vanaf het basisstation voor de verdere verbinding een WiFi-kanaal naar internet.
Ook dichtbij als kompleet pakket te koop bij o.a. Conrad.
Voor uitlezen van zo'n kanaal komt dan bijv. Wim's oplossing met PWS_Dashboard in aanmerking.